שאל את הרב

יציאת ידי חובה בפורים

חדשות כיפה צוות בית המדרש אשכולות בלוד 18/02/10 19:39 ד באדר התשע

שאלה

שלום וברכה, להלן מספר שאלות בעניין קריאת מגילה לנשים פורים:

1. האם אישה יכולה לקרוא לנשים אחרות מגילה ולהוציא אותן ידי חובה במגילה?

2. אם כן, מה צריכות לברך?

3. האם אישה שחייבת בקריאת מגילה בי"ד באדר (פרזות)יכולה לקרוא לנשים אחרות שחייבות בקריאה בט"ו באדר (מוקפות חומה)ולהוציא אותן ידי חובתן בקריאת מגילה? (משום שהקוראת כבר לא חייבת בקריאת מגילה בט"ו באדר..)

(אשמח לקבל גם את שמות הפוסקים שעליהם מסתמכות התשובות)

אשמח לתגובה מהירה (שאלתי דחופה לי מאוד!)

תודה רבה רבה מראש!

כל טוב.

תשובה

שלום רב!

1. מצד הדין אישה יכולה להוציא נשים אחרות ידי חובה בקריאת מגילה. ואמנם יש פוסקים שאומרים שאישה אינה יכולה להוציא נשים רבות (הקרבן נתנאל, וכן מביא שער הציון), אבל מרוב הפוסקים נראה שאישה יכולה להוציא גם נשים רבות (הליכות ביתה בשם הגרש"ז אויירבך והרב טיקוצ'ינסקי בלוח ארץ ישראל), וכן נראה להלכה.

נראה לי שכדאי להעיר כאן שמשום פרסום הנס, ראוי לקרוא את המגילה ברוב עם בבית הכנסת עם כולם.

2. גם בעניין הברכות נחלקו הפוסקים יש אומרים שלא יברכו כלל (בן איש חי), ויש אומרים שצריכות לברך, וכך נראה להלכה (וכמובן שצריכות לברך את כל שלושת הברכות, ולספרדים ביום שתי ברכות). נחלקו הפוסקים אם צריכות לברך על מקרא מגילה (כך נראה מהשו"ע שאינו מחלק, וכך פסקו הגר"א והפרי חדש), וכך נוהגים הספרדים ונראה שגם האשכנזים יכולים לנהוג ככה, ויש אומרים שיברכו לשמוע מגילה (מובא ברמ"א ביש אומרים, וכן נראה מהמשנ"ב), וכך נוהגים חלק מהאשכנזים.

ובסוף הקריאה נוהגים לברך את ברכת הרב את ריבנו, ונוהגים לאמרה רק בעשרה, ולעניין זה נשים נחשבות עשרה, ואם יש עשרה נשים יכולות לברך. (ע"פ הפרי חדש ופרי מגדים, ונראה שבדיעבד אפילו עשרה גברים ונשים יחד יכולים להצטרף לעשרה).

3. בירושלמי מובא אדם שחייב בקריאת מגילה בי"ד לא יכול להוציא מי שחייב בט"ו, וכך פסקו הפוסקים (מובא בתוס' ואחריו באחרונים כמו הפר"ח ועוד). על כן אישה שחייבת בי"ד אינה יכול להוציא אישה אחרת שחייבת בט"ו.

פורים שמח,

אורי.

המשיב אינו רב.

כתבות נוספות