שאל את הרב

חימום החלה בשבת

חדשות כיפה צוות בית המדרש אשכולות בלוד 18/02/10 22:49 ד באדר התשע

שאלה

שלום רב,

ראיתי בבתים שיש כאלו המניחים את החלה על הפלטה כדי לחממה מעט לפני ברכת המוציא.

האם זה מותר? באיזה תנאים זה מותר אם בכלל?

תודה

תשובה

שלום דניאל,

התשובה לשאלתך מתחלקת לשני חלקים, החלק הראשון הוא האם מותר לחמם מאכלים על פלטה בשבת?
כדי לענות על שאלה זאת צריך לדעת שבשבת יש איסור לבשל, אבל אין איסור לחמם מאכל מבושל. חכמים גזרו שאין לחמם מאכל מבושל על אש גלויה, מפני שנראה כמבשל, אלא צריך שתהיה אש מכוסה. לגבי פלטה נחלקו הפוסקים מה דינה, יש שאומרים שאסור כלל להניח עליה אוכל בשבת, רוב הפוסקים אומרים שעל מנת להניח על פלטה צריך כלי כלשהו שיחצוץ בין הפלטה לתבשילים, ויש שמקלים ואומרים שנתן להניח את התבשילים ישר על הפלטה. להלכה ראוי לנהוג כרוב הפוסקים שאומרים שצריך חציצה, אבל מי שמקל ומניח ישר על הפלטה יש לו על מה לסמוך.
המסקנה מדברים אלו שאפשר להניח מאכל שבושל כל צרכו לפני שבת בשבת על הפלטה, וראוי שיהיה חציצה בינו לבין הפלטה.

החלק השני הוא האם בחלה הדין הוא כשאר המאכלים?
ישנה מחלוקת האם יש בישול אחר אפיה או לא? כלומר האם יש איסור לבשל בשבת מאכל שכבר נאפה כל צרכו בערב שבת, לפי חלק מהפוסקים אין בישול אחר אפיה, ולכן אין איסור לבשל מאכל שכזה, ואילו לחלק מהפוסקים יש בישול אחר אפיה, ולכן אסור לבשל מאכל כזה. הספרדים בד"כ מקלים בזה, והאשכנזים יותר מחמירים.
החלה היא מאפה, וא"כ לכאורה המחלוקת שייכת בה, יוצא שלשיטת המקלים וודאי מותר להניח חלה על הפלטה. לשיטת המחמירים הדבר מעט יותר מורכב, אך למעשה אם מניחים את החלה על הפלטה ע"מ לחמם אותה מעט הדבר מותר, ואפילו שאולי תצנים מעט, אבל להניח את החלה על הפלטה ע"מ להצנים אותה אסור לשיטתם.

לסיכום: מותר להניח חלה על הפלטה בשבת ע"מ לחמם אותה ואפילו שתצנים מעט. ראוי לנהוג כרוב הפוסקים ולא להניחה ישר על הפלטה, אלא על כלי חוצץ, ומי שמניח יש על הפלטה יש לו על מה ליסמוך.

בברכה,

אורי.

המשיב אינו רב.

כתבות נוספות