שאל את הרב

בניית בית כנסת

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 09/10/02 20:34 ג בחשון התשסג

שאלה

שלום לכבוד הרב!

בימים אלו הוקמה בישוב שלנו ועדה לבנין בית הכנסת - עד עכשיו יש לנו מבנה זמני - רצית לדעת אם יש כללים הלכתיים מנחים לבניית בית הכנסת.

הריני מדגיש: א. לא הוחלט עדיין על מיקום ואיזה מבנה יהיה.

ב. את המלצותיך נניח לפני הועדה וחברי הישוב.

נא להנחותת אותנו בכל ההליכים

בברכה, רכז הועדה

(אבקש שבפרסום תשמיט את שם הישוב)

תשובה

שלום לשואלים

הנני מברך אתכם, ואשריכם שאתם זוכים לקיים מצוות ועשו לי מקדש בישובכם לפאר ולרומם את בית א-לוקינו.

אכן, כאשר בונים בית כנסת צריך לדעת כמה וכמה פרטים אשתדל להתייחס למרכזיים שבהם וטוב שאתם שואלים לפני קביעת המקום.
ובכן, השתדלו לבחור מקום מרכזי וגבוה במרכז הישוב שיאפשר לכם לבנות בית כנסת במקום ממוצע וטוב לכולם.
וכמו כן יש לבנות בית כנסת בגובהה של העיר. בערים קשה מאוד לקיים הלכה זו שהרי אין בתי כנסיות יכולים להתחרות עם בנינים רבי קומות הנהוגים בימינו
וגם אין צורך שבית הכנסת יגיע לגבהים כאלה. אולם בישובים, בהם הבניה היא בד"כ חד קומתית, דו קומתית או לכל היותר תלת קומתית, יש לדאוג שבית הכנסת יהיה הבית הגבוה ביותר שבישוב.

לאחר שבוחרים את המקום המתאים, יש לבנות את המבנה באופן שכמובן תלוי בתקציב העומד לרשותכם.
הנסיון לימד אותנו, שלא כדאי להתחיל בתוכניות מפוארות ביותר בתקווה שיגויסו כספים, אלא עדיף לבנות בית כנסת גדול ויפה ואם אמנם רוצים להרחיבו כדאי לתכנן אותו מראש באופן שההרחבה תהיה טבעית ומתאימה ולא לבנות למשל מבנה משושה ולאחר מכן כל תוספת תהיה משונה.

ראוי לתכנן במידת האפשר שהמדרגות המוליכות לבית הכנסת תהיינה רחבות ומתאימות גם לעגלות ילדים ולעגלות נכים ולהשתדל שתהיינה כמה שפחות מדרגות אלא יותר בצורה של מעלה (כבש) שאינו משופע מדי.

בתוך בית הכנסת, ראש לכל דבר צריך שהמבנה יהיה מכוון כנגד ירושלים.
כאשר לוקחים מבנה קיים ומסבים אותו לבית כנסת, לא תמיד הוא מכוון כלפי ירושלים במדוייק אך כאשר בונים בית כנסת חדש אין שום סיבה שלא להדר בהלכה זו של התפילה דרך ירושלים באופן מכוון ומדוייק.
יש לקבוע מקום לתיבה במרכזו של בית הכנסת. לפי הקבלה ראוי לעשות שבע מדרגות, אך בימינו קשה מאוד למצוא בתי כנסת חדשים כאלה.
וטוב לצבוע בבית הכנסת שנים עשר חלונות רחבים ומאירים די הצורך. ולהדר שעזרת הנשים תהיה מלמעלה ומן הצד באופן שיאפשר לנשים לשבת במרובע בעזרה.
טוב מאוד ורצוי שיהיה חדר כניסה, שיוכל לשמש גם לבית כנסת נוסף למנין שני לאחר הנץ למשל, או לשמחת תורה, חגים, או ראשי חודשים שיש כמה מנינים.
רצוי מאוד שמעל ומתחת לארון הקודש לא תהיינה לא מגירות לא מדפים ולא ארוניות - ארון הקודש הוא לא מחסן. גם בבימה כמה שפחות מגירות וארוניות, רק למה שצריך.
רצוי לקבוע מקום רחב ונוח לכהנים לנטילת ידיים ובכלל ראוי שיהיו שירותים לגברים ושירותים לנשים כל אחד במקום אחר, מרווחים וטובים ולא לשכוח שאחד מהם יתאים לנכים (ושלא תזדקקו לזה), וכן יש לדאוג שלפני ארון הקודש יהיה מקום מתאים לעמידת הכהנים על הדוכן בשעת הברכה.

בימינו, נפוץ המנהג שבונים לארון הקודש חלק מיוחד, שהוא בליטה היוצאת מן הקיר. מאוד מאוד חשוב לבנות חלק זה ולסתום אותו היטב ולבדוק עם האדריכל שלא תגיע לשם רטיבות חלילה ושלא ינזקו ספרי התורה כמו כן צריך לעשות שיפוע או למצוא פתרון אחר על מנת שלא יקננו שם הציפורים. וכדאי לציין שבבית המקדש עשו "אמה כליא" דהיינו שמו בליטות מיוחדות של ברזל שנועדו למנוע מציפורים ועופות לקנן בראש הבית.
אגב, כאשר עושים את הגג מנהג קדום ויפה היה לבנות כיפה בראש הגג עם החלונות הקבועים בה המאפשרים כניסת קרני השמש וזהו יופי ונוי והדר וכמו כתר לבית.
כדאי עוד לציין בענין תאורת בית הכנסת, שבראש ובראשונה יש לדאוג לתאורה טובה ומירבית, שתאפשר קריאה בריאה בכל מקום בבית הכנסת. ולאחר שיש תאורה טובה אז אפשר להוסיף דברים נוספים, כמו נורות של קישוט וכדומה.
ובכלל עלי לציין, שנעים ומכובד הוא שיש אחידות וסימטריה הולמת בכל הענינים בבית הכנסת. אל תאפשרו לאיש אחד לתרום נברשת שהוא קנה ולאחר לתרום נברשת אחרת, אלא כל הנברשות תהיינה מסוג מתוכנן מראש וגם השלטים בבית הכנסת וכל דבר יהיה סימטרי יפה ומתאים – "לפאר את בית אלוקינו". אגב, מור אבי שליט"א הנהיג בבתי הכנסת שלא לתלות שלטים לזיכרון אלא במקום מרוכז וצנוע. ואם בכל זאת מאפשרים לתורמים לעשות שילוט של הנצחה גם שילוט זה יהיה אחיד ועדין, סולידי ולא מגושם.

מבחינת הבניה, רצוי מאוד במיוחד בבתי כנסת גבוהים לברר עם המהנדס מבחינת חוזק המבנה והרצפה (לא לשכוח שבשמחת תורה הריקודים ממש מרעידים את הרצפה) יש גם לבדוק את האקוסטיקה של בית הכנסת, כדי שקול התפילה וקול התורה ישמע כדת וכהלכה.

ולאחר שיבנה הבית בהדרו כדת וכהלכה יקנו מושבים טובים מרווחים ונאים עם מקום מסודר לכל אחד לספר לסידור ולחומש.
כמו כן השתדלו שבית הכנסת לא ישמש כלוח מודעות ישובי וכל ההודעות שיתלו בלוח המודעות של בית הכנסת תהיינה שייכות רק לקודש ולתפילה.
כל ההודעות הישוביות למיניהן ימצאו את מקומן מחוץ לבית הכנסת, בלוח המודעות הישובי.
אלו הם עיקרי הדברים הנראים לנגד עיני, ייתכן שהשמטתי פרטים.
אל תשכחו בטרם תבנו את הבית לעשות את תיקון היסוד במבואר בקונטרס היחיאלי ברוב מנין ובנין וכאשר יבנה הבית בהדרו תעשו חנוכת בית כראוי לו ולישוב המכובד.

בברכה רבה ונאמנה

כתבות נוספות