שאל את הרב

השירות הלאומי יערער אותי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/08/20 22:12 יא באב התשפ

שאלה

שלום. בעז"ה בשנה הבאה אהיה בכיתה יב ויצא לי לחשוב כבר מה אני רוצה לעשות וכו'. יש לי אחות שגדולה ממני בכמה שנים, כבר נשואה ב"ה ושאלתי אותה לגבי השירות. היא אמרה לי (ויצא לי לשמוע מעוד אנשים) שהמון חברות שלי עומדות להפוך לחילוניות, אפילו כאלה שנחשבות 'דוסות'.

דיברנו עוד על הנושא והתחלתי לקבל ראייה קצת אחרת על השירות הלאומי. היא סיפרה לי באופן כללי על ההתמודדות שלה ועל כך שזו מערכת לא חזקה ויציבה כמו למשל המסלול של הבנים, וקצת נכנסתי לפחדים שכל הדברים שעכשיו אני בטוחה לגביהם, אחרי הדרכה של שנתיים בבני עקיבא, אידיאלים, צניעות וכו.., יתערערו כשאגיע לשירות הלאומי, ועכשיו אני מרגישה פחד ששום דבר עוד לא בטוח לגביי ולגבי הזהות שלי. אז חשבתי לעשות מדרשה לפני שירות, אולי לבסס יותר וכו'. שמעתי שיש מדרשות שמתאימות במיוחד ללפני שירות כמו מדרשת דניאלי, אבל אני לא כל כך מבינה בזה. רציתי לשאול אם אתם מכירים מדרשות שממוקדות על העניין של לפני שירות לאומי, איזה מדרשות יש, מה מעבירים שם ומה כדאי? והאם בכלל עדיף לעשות קודם מדרשה או שאולי ישר לקפוץ למים.

תודה רבה

תשובה

שלום יקרה!

יישר כוח על האחריות להכין את עצמך לקראת העתיד, ועל הרצון לבסס את העולם הדתי והאמוני שלך. זה מבורך תמיד- עם ובלי קשר לשירות הלאומי.

בעקבות השיחה עם אחותך את מרגישה פחד שהערכים שלך יתערערו, ובמיוחד בתוך המסגרת של השירות הלאומי שלא מספיק חזקה ויציבה. השירות הלאומי בנוי כמערכת גדולה שיש בה מסגרות שונות ומגוונות. לצורך הדוגמה, יש מקומות שירות בתוך מסגרת חילונית לגמרי, שבה בנות השירות הן הדתיות היחידות בסביבה; ומצד שני של הסקאלה יש מקומות שירות שבהם ההתנדבות מתמקדת בתחום הדתי והכל בתוך מסגרת דתית עוטפת, עם צוות דתי ואפילו תלמידים וחניכים שמקיימים אורח חיים דתי.

הרבה ממקומות השירות נמצאים באמצע, למשל, תקן של התנדבות בבית ספר חילוני, ולימוד ערב קבוע עם הבנות מהדירה. המנעד הוא רחב, ומי שמחפשת לשרת במקום שבו יש יציבות דתית- יכולה בהחלט למצוא מקום כזה. אז מהנקודה הזאת אין לך מה לדאוג, אם תחליטי שאת רוצה לשמור על מסגרת דתית אני בטוחה שתוכלי למצוא תקן מתאים.

מעבר לעניין הפרקטי בנוגע לשירות הלאומי, את צודקת שאנשים עוברים שינויים בחיים ובאמת לא הייתי חותמת על זה שכל החברות שלך ישארו בדיוק כמו שאת מכירה אותן היום. מכל הבחינות, לא רק מבחינה דתית. אני מניחה שגם את לא רוצה לדמיין את עצמך אותו הדבר בדיוק... אנחנו גדלים ומשתנים עם החיים, משתדלים ללמוד ממה שאנחנו עוברים בדרך ולהתפתח לקראת מה שיגיע בהמשך. זה דורש מאיתנו להקשיב לעצמנו ולשים לב שאנחנו הולכים בדרך שלנו מתוך בחירה ולא רק זורמים עם מה שהמציאות הנוכחית מכתיבה לנו.

יש משהו ביציאה ל"עולם הגדול" שיכול לערער את התפיסה שגדלנו עליה. המפגש עם תרבויות, ערכים, אמונות ואנשים חדשים יכול לעורר בתוכנו שאלות ולתבוע מאיתנו לתת תשובות, לפעמים דווקא עמוקות יותר ממה שקיבלנו עד היום. כחלק מהציבור הדתי לאומי, רובנו נמצא את עצמנו מתמודדים עם זה בשלב כלשהו. יש כאלה שיתמודדו עם המקום הזה בשירות הלאומי, ויש כאלה שזה יפגוש אותם בצבא, באוניברסיטה או בעבודה.

חשוב לא להיבהל מתחושת חוסר היציבות, אלא להשתמש בשאלות האלה ככלי לגדול. להיעזר בהם כדי לבנות קומות נוספות באישיות בכלל ובבניין האמונה ועבודת ה' בפרט.

את רוצה לבסס יותר את הזהות הדתית שלך לפני היציאה לשירות הלאומי- וזה מצויין! קודם כל תזכרי שעומדת לפנייך שנה שלמה שבה תוכלי ללמוד יותר ולהכין את עצמך לקראת השנה שאחריה. את באה מראש עם רצון להתכונן ובע"ה זה יעזור לך להוציא מהתקופה הקרובה את המקסימום. קחי את הזמן ותני לעצמך להרגיש אם נכון לך כרגע ללמוד שנה נוספת וללכת למדרשה או להתחיל בשירות לאומי וללמוד במדרשה אחר כך. אין תשובה אחת נכונה, זה תלוי בך ומה את בוחרת בשביל עצמך.

ממליצה לך לנצל את המסגרת שאת נמצאת בה ולהתמלא דרך דמויות שאת מעריכה- מדריכה, מורה, קומונרית בבנ"ע או חברה טובה. כמובן שאת יכולה גם להמשיך לדבר על זה עם אחותך, ולשים דגש על כלים שיעזרו לך להתמודד עם היציאה לשירות.

בנוגע למדרשות-

• מדרשות שמיועדות לבנות בוגרות שמינית לפני שירות לאומי: מדרשת דניאלי בתפוח, מדרשת רינה בשלומית, מדרשת מעיין בשדרות.

יש מדרשות שמיועדות לבנות לפני שירות לאומי/ צבאי, כמו מדרשת באר בירוחם או באר באשדוד, מדרשת נטע בבית שאן, מדרשת מתת בכרמיאל.

• מדרשות שיש בהן תכנית שילוב בזמן שירות לאומי: מדרשת שילת באלוני שילה, מדרשת בינת בפתח תקווה (שלוחה של המדרשה בשבות רחל), מדרשת אשירה בקריית מוצקין, המדרשה באוניברסיטת בר אילן, מדרשת יפו, מדרשת אוריה בגבעת שמואל ומכון אורה בירושלים.

יש עוד הרבה מדרשות, את מוזמנת להסתכל באתר המדרשות - https://midrashot.co.il/. לפני בחירת מדרשה ממליצה לך לדבר עם בנות שלמדו שם ולשמוע יותר מקרוב.

מאחלת לך בחירות טובות שיחזקו אותך ואת הזהות שלך ובע"ה הצלחה גדולה בכל דרך שתבחרי.

רק טוב,

עידית

כתבות נוספות