שאל את הרב

איך לעצור חברות שרוצות לעשות קעקועים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/03/20 15:27 ה בניסן התשפ

שאלה

שלום

יש לי שתי חברות קרובות שמתכננות לעשות קעקוע בקיץ.

דיברתי רק עם אחת על הנושא נכון לעכשיו,ולא הצלחתי לשנות את הדעה שלה בנוגע לקעקוע(אני יודעת שיש סיכוי שבהמשך הן ירצו לעשות עוד).

רציתי לדעת אם מותר לי להצטרף אליהן לעשיית הקעקוע? (כמובן שלא לעשות איתן, אלא פשוט להיות לצידן)

אני לא יודעת אם יהיה להן את הכוח לעצור אחרי קעקוע אחד(בנתיים התכנון שלהן הוא רק אחד),ואני מפחדת שאם אני לא אבוא זה לא יסתיים שם.

יש לי גם חשש שאחת מהן תשפיע על השניה לעשות עוד קעקועים,ואין איתן אף אחד שיכול למנוע את זה.

אני רוצה לפרוס לפניהן את כל ההשלכות של המעשה(גם מבחינת דת,זוגיות,משפחה וכו) ,ואז שיקבלו החלטה אם לעשות או לא.

אני לא מכירה מספיק טוב את הסיבה לאיסור של עשיית קעקוע, בשביל לתת להן מענה הולם.

ואני מאמינה שגם לא העלתי לפניהן את כל ההשלכות של המעשה.

אשמח אם תוכלו לכתוב סיבות הלכתיות לאיסור+השלכות על החיים שלהן.

מאוד חשוב לי שהן יקחו את כל התוצאות בחשבון, לפני שיעשו.

תשובה

היי ענבר!

באמת שאלה לא פשוטה. גם לגבי עניין הקעקועים בפני עצמו, וגם מה המקום שלך בתור חברה בשאלה כזו. לפני שנתחיל לצלול לעומק הדברים, חשוב לזכור שלא הכל על הגב שלך! נכון, יכול להיות שהחברות יתחרטו אם הן יעשו קעקוע, וזה מעשה שאסור בתכלית לפי התורה. ועדיין זה לא משהו שהייתי נועל חבר שלי בתוך חדר עד שהוא יוותר על זה (מה שכן הייתי עושה במקרים קיצוניים כמו סכנת חיים).

לגבי הקעקוע ואיך להציג את זה לחברות, השאלה הגדולה שצריכה לעניין אותך ואותן היא למה הן רוצות לעשות קעקוע? ולפי זה אפשר להמשיך את הדיון. אני לא קורא מחשבות אבל נראה לי שהרבה פעמים בגיל 18 זה מגיע מתוך מקום של להרגיש את החופש והעצמאות שלי. עוד שאלה חשובה היא כמה העניין ההלכתי משמעותי בעיני החברות שלך. אם הן לא מרגישות מחויבות להלכה אז פירוט בתחום הזה כנראה לא ישכנע אותן אחרת.

נתחיל בגישות אפשריות לשיח עם החברות. כמובן אני כותב בלי להכיר את חברותייך ואת הקשר ביניכן, אז את תצטרכי לחשוב מה מתאים ומה לא.

מהצד ההלכתי האיסור הוא דאורייתא: "וכתובת קעקע לא תתנו בכם אני ה'". אין על כך מחלוקת, הדיון שכן מתקיים הוא לגבי הטעם. יש שמסבירים את הטעם לאיסור מפני הליכה בחוקות הגויים, משום שיש דתות בהן נהוג לקעקע סמלי עבודה זרה על הגוף.

אבל מה אם אני רוצה לעשות קעקוע רק ליופי? בלי שום סמל של עבודה זרה? כאן נכנס טעם נוסף שנכון לכל קעקוע והוא הקיבעון. אחד הרעיונות היסודיים ביהדות הוא היכולת שלנו להתקדם ולהשתנות, המלאכים מכונים בין השאר כ"עומדים", הם בדרגה מאוד גבוהה אבל הם עומדים בה, דורכים במקום. אנחנו בני האדם אולי נמצאים במקום נמוך יותר אבל יש לנו את הזכות וחובה להתקדם ולצמוח כל הזמן. קעקוע מבטא אמירה של קיבעון. המבט שלנו על עצמינו ועל החיים נהיה עמוק ובוגר יותר כל יום, ואם אני מקעקע על עצמי אני בעצם אומר שיש בי משהו שתקוע, שלא יזוז יותר לעולם, ושאין שום סיכוי שאני אחשוב אי פעם אחרת. בעיניי זה דבר מאוד עצוב להגיד. האור החיים הקדוש מסביר שלשון הפסוק היא "לא תקעקעו בכם", ולא "בבשרכם" או "על עורכם", מפני שהקעקוע יוצר שינוי אמיתי בתוכנו ולא רק על פני השטח.

עוד רעיון הוא אולי לחשוב על עוד מישהי שהן מכבדות את דעתה, אולי מורה או מדריכה. זה רעיון טוב רק אם יש מישהי כזאת שתדע לגשת אל החברות בצורה נכונה שהן ירצו לשמוע מה שיש לה להגיד.

בסופו של דבר זה לא פשוט לשכנע אנשים לא לעשות משהו שהם מאוד רוצים לעשות, נסי לחשוב אם היית במקומן וחברה הייתה מנסה לשכנע אותך, מה היה הדבר שאולי כן גורם לך לפחות לחשוב על זה שוב? אם עולה לך רעיון טוב לכי על זה.

לגבי השאלה אם להצטרף אליהן או לא, זה תלוי ממש בקשר שלכן ובסיטואציה, אני מניח שזה כרגע פחות רלוונטי כי צריך להישאר בבתים אבל כשתדברי איתן בנוגע לקעקועים תוכלי לנסות להבין כמה הנוכחות שלך תוכל להשפיע.

אז לסיכום, אמרנו שחשוב להבין מאיפה מגיע הרצון לקעקוע, הזכרנו את המקור וטעמים אפשריים לאיסור, וכמה אפשרויות לגשת אל החברות שלך. אני מקווה מאוד שהדברים עזרו, אם כן וגם אם לא מוזמנת מאוד לפנות אלינו שוב!

בשורות טובות!

בברכה,

אלי

כתבות נוספות