שאל את הרב

צדק ליהודי אתיופיה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/07/19 03:36 א בתמוז התשעט

שאלה

שלום רב.

דבר ראשון אני רוצה לברך אותכם על עבודת הקודש שאתם עושים במתן המענה על השאלות , אתם לא מבינים כמה הדבר מציל אדם מאמין.

השאלה שלי היא מאוד פשוטה , למה יהודי אתיופיה סובלים כל כך ? גזענות , פקפוק ביהדותם , דעות קדומות וכו׳. הרי הקב״ה הוא שהחליט להעלות אותם לארץ. אבל לשם זה הביא אותם, לגזענות ! אני כותבת את הדברים לאור המוות של הצעיר האתיופי שנהרג ע״י שוטר. איפה הצדק?! למה הפילוג הזה, האפליה הזו .

בתור בן אדם מאמין באמונה שלמה, כל דבר שקורה אני מיד מייחסת לקדוש ברוך הוא. אבל למה השנאה והרוע באים ביחד עם זה . זה מה שהקב״ה רוצה, שהם יסבלו מגזענות? מעניין אותי לדעת מה דינו של אדם גזען כלפי יהודי אחר בשמיים ?? זה מותר ???

במהלך ההפגנות נשמעו תגובות גזעניות ברמה קיצונית שאפילו העלו דמעה על פני. בשביל זה הקב"ה העלה אותם לארץ, כדי שישמעו את הזוועות האלה?

צדק כלפי יהודי אתיופיה אין פה בארץ וזה פשוט לא נתפס - אם הכול מאת השם , אז למה ככה? למה לגרום ליהודים להרגיש שהם לא שווים כמו כולם - איך זה לטובה הפילוג והשנאה הזו?

תשובה

שלום רב

אין ספק שגזענות ויחס משפיל לכל אדם הוא דבר נורא ואיום. כך אמרו חז"ל שהמלבין פני חבירו ברבים כאילו שופך דמים ואין לו חלק לעולם הבא.

יחד עם זה, לא לגמרי מדויק לומר ש'אין פה בארץ צדק כלפי יהודי אתיופיה'. זה נכון שהקב"ה החליט שהם צריכים לעלות לארץ אבל בפועל כל המדינה התגייסה ומתגייסת לאתגר הזה. במשך 40 שנה ויותר, המדינה משקיעה בזה הרבה מאד משאבים וכוחות וזה דבר מאד מאד מיוחד. אין עוד מדינה כזו בעולם שמשקיעה כל כך הרבה כסף בשביל לקרב 'בנים אבודים' חזרה אליה. יש גם המון עמותות והמון אנשים טובים שעוזרים לעולי אתיופיה, ולכל העולים ככל יכולתם. ועדיין יש עבודה רבה לעשות, בתחום הזה ובתחומים אחרים. אז נכון שיש תופעות פסולות וגרועות מאד מאד וצריך להיאבק בהן, וגם צורת המאבק צריכה הכוונה והדרכה.

זכינו להתקבץ כאן בארץ מארבע כנפות תבל וקיבוץ הגלויות הוא אתגר גדול. באנו ממקומות שונים, עם תפיסות עולם שונות - זה מאסיה, זה מאירופה, זה מאפריקה וזה מאמריקה וכל אחד עם עולם שונה, ולא קל לחבר בין העולמות. ברוך ה', שבסופו של דבר כולנו 'רקמה אנושית חיה' ובהרבה מאד דברים יש שוויון ויש חיבור ואחדות, ובהחלט צריך להשקיע במקומות בהם ניכר החוסר באחדות. זו בהחלט משימה שבמיוחד הדור הצעיר שלנו יכול לתרום לה המון.

בהצלחה רבה

טוביה

כתבות נוספות