שאל את הרב

פולחן המתים הרבני

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 23/09/18 00:44 יד בתשרי התשעט

שאלה

לפי מה שידוע לי כל הטקסים של המשתטחים על קברי "צדיקים" הנרות הקדושים , משתחווים למצבות אבן. זו עבודת אלילים

משה : "ודרש עם המתים כי תועבת יהוה"

;

"וְכֹל אֲשֶׁר יִגַּע עַל פְּנֵי הַשָּׂדֶה בַּחֲלַל חֶרֶב אוֹ בְמֵת אוֹ בְעֶצֶם אָדָם אוֹ בְקָבֶר יִטְמָא שִׁבְעַת יָמִים."

;

וְאַתָּה, אַל תִּתְפַּלֵּל בְּעַד הָעָם הַזֶּה, וְאַל תִּשָּׂא בַעֲדָם רִנָּה וּתְפִלָּה, וְאַל תִּפְגַּע בִּי, כִּי אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ אֹתָךְ"

ה' ציווה על ירמיהו, שלא יתפלל בעד עם ישראל, ומדוע?

(ירמיהו ז יז): "הַאֵינְךָ רֹאֶה מָה הֵמָּה עֹשִׂים בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחֻצוֹת יְרוּשָׁלִָם?"

(ירמיהו ז יח): "הַבָּנִים מְלַקְּטִים עֵצִים, וְהָאָבוֹת מְבַעֲרִים אֶת הָאֵשׁ, וְהַנָּשִׁים לָשׁוֹת בָּצֵק, לַעֲשׂוֹת כַּוָּנִים לִמְלֶכֶת הַשָּׁמַיִם וְהַסֵּךְ נְסָכִים לֵאלֹהִים אֲחֵרִים, לְמַעַן הַכְעִסֵנִי"

;

תהילים

לֹא הַמֵּתִים, יְהַלְלוּ-יָהּ; וְלֹא, כָּל-יֹרְדֵי דוּמָה.

יח וַאֲנַחְנוּ, נְבָרֵךְ יָהּ-- מֵעַתָּה וְעַד-עוֹלָם:

הַלְלוּ-יָהּ.

ובכל זאת עושים את זה למה?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

שאלה זו מלווה את עם ישראל כבר שנים רבות, ואפילו יש התייחסויות שונות בפסיקת ההלכה, בין קהילת בני תימן ובין קהילות אחרות. המקורות שהובאו אינן שייכות כלל לדיון בתהילים נאמר שהמתים לא מהללים אבל השאלה היא האם מקום מנוחתם הוא מקום שיכול לפעול בשמים כאשר אנו מתפללים באותו המקום.

ברור שקברי אבות הוא מקום שעלו אליו לתפילה אודות בתקופת משה רבינו ע"ה, שהרי כלב הלך להשתטח על קברי אבות בחברון. מכאן שכבר אז הלכו לקברי אבות. בכו"א שאלה זו מלווה אותנו ותלווה אותנו לאורך שנים הבאות ג"כ. רק בדורנו נכתבה על כך ספרות ענפה אם ברצונך לברר סוגיא זו נא עיין בספרו של ד"ר יחזקאל לכשטנשטיין מטומאה לקדושה ובספרו של הרב מ. גרוס שליט"א אדמת קודש, המתפלמסים בשאלה זו.

חג שמח

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות