שאל את הרב

מהי המשמעות של תפילת שמונה עשרה, למה יש לה מעמד מיוחד?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/05/20 22:55 ז בסיון התשפ

שאלה

שלום רב!

לפעמים יוצא לי לחשוב על המשמעות הגדולה של תפילת שמונה עשרה.. אני לא כל כך מבינה איזה מעמד מיוחד יש לה יותר מאשר שאר התפילה (קריאת שמע, פסוקי דזמרה וכו..). אשמח להסבר מפורט עד כמה שאפשר כדי שאוכל יותר להבין את המשמעות..

תודה רבה!

תשובה

שלום הודיה.

שאלה יפה מאוד שאלת שיש עליה המון תשובות. אנסה למקד כמה תשובות מרכזיות אבל אל תסתפקי בהן והמשיכי לחקור בנושא גם אחר כך.

אז למה באמת תפילת שמונה עשרה מקבלת מקום כל כך מרכזי בתפילה שלנו?

אנחנו יודעים שתפילה היא כנגד הקורבנות שהיו בבית המקדש. מה שגורם לנו לשאול עוד יותר מה היא תפילה בכלל?

חכמים מפרשים- מה היא עבודה שבלב? הרי זו תפילה.

כלומר התפילה שלנו היא לא רק שבח ובקשות מה', התפילה היא גם סוג של עבודה. עבודה זו היא לא סתם עבודה, התפילה היא עבודה שנוגעת בנו במקום העמוק ביותר שלנו, הרי זה הלב. העבודה בתפילה מטרתה להתאים את הרצונות שלנו לשאיפות האומה הישראלית. כלומר, כשיהודי מתפלל "ולירושלים עירך..." הוא במקום מסויים משנה את הרצון שלו כך שיתאים לרצון ה'.

כאשר אותו יהודי מצליח, זה ממש כאילו הוא קצת בנה את בית המקדש. תפילת שמונה עשרה על פי פירוש זה היא תמצית כל הרצונות הפנימיים של עם ישראל. בית מקדש, גאולה, ברכה באדמה, חכמה, תשובה ועוד...

נעסוק קצת בתוכן התפילה עצמו ונראה שיש תהליכיות בתוך התפילה עצמה. התפילה מתחילה בברכות שבח כלפי ה', עוברת לבקשות ומסיימת בהודאה. השבח פותח בנקודת המפגש שלנו איתו, המסורת שלנו, שמבוטאת ע"י אבותינו אברהם יצחק ויעקב. ממשיכה ביכולתו של הקב"ה לתת לנו חיים, גשמים, ע"י כוחו הגדול. והשבח מסתיים בהדגשה של קדושת הקדוש ברוך הוא, שעם כל הטוב וההופעה שלו בעולם, עדין הוא נבדל מאתנו מבחינה מהותית.

כך גם הבקשות מתחילות בחכמה כדי שנוכל לעשות תשובה. שנזכה לגאולה שתתבטא ברפואה ולאחריה ברכת האדמה בין בגלות ובין בישראל. ממשיכה הבקשה בקיבוץ גלויות לישראל ולאחריו משפט צדק. המשפט יגרום שלא תהיה תקווה מלשינים ולמינים (תלוי איזה נוסח כמובן) ותיתן תקווה וטוב לצדיקים. אחרי התגשמות כל אלו אנחנו מתפללים לבניין בית המקדש ולצמיחת גאולה. ולבסוף חותמת הבקשה בכך שאת תפילות עם ישראל אפילו הקטנות ביותר תשמע.

ברכות ההודאה מתחילות בהודאה על הטוב ומסיימת בבקשת שלום, הרמוניה ואור בעולם.

אם מביטים על תפילת שמונה עשרה כך אפשר להבין שחכמים שמו אותה במרכז כי היא באמת מבטאת את כל בקשותינו העמוקות ביותר כיחידים וכעם. למרות זאת תיקנו החכמים מקום בשומע תפילה לבקשת היחיד. כדאי בכל זאת אם אפשר להתכוון דרך מעלותיהם המדויקות של אנשי כנסת הגדולה.

ישנן כמובן עוד תשובות רבות אבל להתחלת התהליך אני חושב שזה מספיק.

אם תרצי לעיין בעוד מקורות את יכולה לפתוח את הספרים:

אני תפילה- של הרב שרקי.

צמאה נפשי- של הרב דרוקמן.

ספר הכוזרי מאמר שלישי- של רבי יהודה הלוי.

וכן אם תרצי תמיד תוכלי לשאול רבנים בסביבתך על ספרים אחרים מומלצים.

ישר כח על השאלה היפה ושתזכי להתפלל את תפילותיך בכוונה אמתית.

איתן.

כתבות נוספות