שאל את הרב

למה לי אידיאלים? סך הכל רוצה שיהיה לי טוב..

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/05/20 22:46 כט באייר התשפ

שאלה

שלום!

רציתי לדעת, למה שאלך תמיד עפ"י אידאלים ומשמעות? לפעמים זה מרגיש לי דברים רחוקים..למה שלא אלך פשוט על פי מה שעושה לי טוב? לפעמים אני לא מצליח להבין למה אני צריך שיהיו לי אידיאלים גדולים, פשוט שיהיה לי טוב וזהו. אני מרגיש שהאמירה שהתורה נותנת לאדם אידיאלים, לא קונה אותי. לא משמח אותי.

תשובה

שלום וברכה.

המציאות שאתה שואל עליה אינה מופרכת. אנחנו גדלים מגיל צעיר בסניף על אידיאלים וסיסמאות, ואחרי שאנחנו גדלים אנחנו לא תמיד מוצאים את הדרך לממש אותם במציאות.

אידיאל הוא עיקרון או ערך שאדם רואה כמטרת חייו ובשבילו הוא מוכן להתאמץ ולפעול. אידיאל מגיע מהמילה אידיאה שהיא רעיון-על, אבן יסוד של המחשבה. נוסף על כך האידיאל נותן לאדם משמעות לחיים, סיבה שבשבילה הוא פועל וחי בעולם שכן האדם מאמין באותו עיקרון ורוצה לקדם ולהפיץ אותו בעולם. המשמעות הזו והסיבה הזו מפיחה באדם חיים וכוחות שבלעדיהם הוא עשוי להלך בעולם כביכול סתם בלי שמחה וחדוות חיים. מה עוד שאדם דתי או שלא די שאינו חי חיי משמעות ומטרה, חוטא לקיום שלו פה בעולם, הרי לא באנו לעולם סתם, רק שיהיה לנו טוב, אלא כדי לפעול ולקדם את העולם ואם נהיה דתיים אז גם לקדש שם שמיים. חשוב לציין שהאידיאל שאדם מאמין בו מוכרח להיות ערך שהאדם מתחבר אליו ושהוא מחיה אותו שכן אי אפשר לפעול למען דבר שלא מחוברים אליו. החיבור מניע אותנו לעשייה ולפעולה. לכן אם רוצים לחפש אידיאל המתאים לנו, כדאי למצוא ערך שחשוב בעינינו לקדם בעולם, ערך שבוער בנו.

בשונה מאידיאה, אידיאל חייב להתממש במציאות. הוא המימוש של רעיון המופשט, האידיאה. לכן עלינו לחשוב איך לממש את האידיאל במציאות שלנו. מימוש אידיאל אינו מופרד מהחיים עצמם אלא הוא מתממש בחיים עצמם. אם האידיאל שלי הוא צניעות, אין הכוונה שאדבר בראש חוצות על כמה חשוב לחיות בצניעות אלא שאחיה חיים צנועים, אדבר דיבור צנוע ודרכי הנהגתי יהיו צנועים. לא ממש משנה אם אעבוד כעורכת דין, מורה ואפילו ראש ממשלה אלא איך אעשה את אותם תפקידים ואיך אממש דרכם את האידיאל שלי. אם אנחנו מדברים על התורה כאידיאל, הכוונה היא לחיות חיי תורה בתוך המציאות וחיי היומיום. למשל, לנהוג עם כספנו בדרך שהתורה אומרת, לדבר דיבורים מותרים, לאכול אוכל כשר וכו'. אך התורה גם מכילה בתוכה אידיאלים רבים כמו ארץ ישראל, קירוב רחוקים, דבקות. על כן, חוץ מההלכות עצמן, האדם בוחר לעצמו את הערך שאליו הוא מתחבר, שם לו לנגד עיניו ומטמיע אותו בחייו, אם זה במקום מגוריו, בעבודתו, במשפחתו ובקהילתו. כך החיבור לאידיאל אינו מנותק מהחיים עצמם.

לסיום, כתבת שהתורה לא משמחת אותך. כתוב "פקודי ה' משמחי לב". ייתכן שדרך המפגש שלך הנוכחית עם התורה לא מתאימה לך ולא מספקת אותך. כלומר אולי הלימוד, הנישה בעבודת ה' שמצאת לך והחיבור שלך לתורה לא מתאימים לנפשך ולכן לא ממלאים אותך. אולי כדאי שתחפש לימוד אחר ודרך אחרת בעבודת ה' (חסידות, חברותא למשל), שתמלא אותך ותשמח אותך. כמו כן, אפשר לבחור מצווה אחת ובה להעמיק בה, ללמוד עליה ולהתמיד בקיומה ודרכה תתחבר יותר לתורה כולה.

בע"ה תמצא את המשמעות בחייך ובתורה שתמלא ותשמח אותך.

כל טוב,

רינת

כתבות נוספות