שאל את הרב

האם ניתן להשלים בגרויות ברגע האחרון?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/05/20 13:03 כג באייר התשפ

שאלה

שלום,

יש לי בעיה עם לימוד אנגלית, אני בסוף כיתה י"ב ולא עברתי שום בגרות באנגלית, גם בשנים הקודמות..

אני עושה השתדלות גדולה ומנסה ללמוד ולתרגל אך לא מצליחה.

האם יש לכך מענה במקום כשלהו? עזרה כשלהי?

כידוע, ללא בגרות באנגלית אי אפשר לקבל תעודת בגרות..

תודה.

תשובה

שלום לך זוהר יקרה.

קודם כל אני רוצה להגיד לך כל הכבוד שאת מנסה ולא מתייאשת, גם אם זה קשה. לימוד אנגלית, ותעודת בגרות בכלל זה באמת דבר חשוב וכדאי להשתדל על מנת להצליח בזה.

כל עוד הנר דולק אפשר לתקן

כמו שאומרת האמרה הידועה: "כל עוד הנר דולק, אפשר לתקן". אני חושבת שכל עוד אנחנו חיים, הנר דולק. כל עוד את חיה בעולם הזה, הקב"ה מאמין בך ורוצה שתהיי פה, מאמין שאת יכולה עוד לעשות שנויים, לפעול ולגדול. אז בעצם כל עוד אנחנו חיים, אל לנו להתייאש או להחליט שזהו, נגמר הזמן. אף פעם לא מאוחר מדי לתפוס את עצמנו בידיים ולעשות דבר שאנחנו רוצים, גם אם הוא נראה הכי גדול ורחוק.

לגעת בשורש

ציינת בדברייך שאת בסוף כיתה י"ב ועדיין לא עברת עוד שום בגרות באנגלית. יכול להיות שכבר חשבת על זה, אבל אם לא, אז אני מציעה לך הצעה כזאת –

הרבה פעמים בחיים שלנו יש לנו קשיים, ובמקום להתמודד עם השורש, ואנחנו מתמודדים עם רק עם הענפים של הקשיים האלו. לדוגמא, אדם שלא עובד ואין לו כסף לממן את המשפחה שלו, מנסה למצוא תרומות או כל מיני עבודות מזדמנות כדי לסגור כל פעם בדוחק את החודש. אבל זה שאין לו איך לסגור את החודש זה רק ענף של הבעיה! הוא צריך לשבת עם עצמו ולחשוב – מה השורש של הבעיה? אולי זה שאני קצת מתעצל ולא מחפש עבודה קבועה? ונגיד שהוא חיפש ולא מצא, אז צריך לשבת ולחשוב. למה לא מצאתי עבודה? אולי הוא לא למד שום מקצוע, אולי הוא לא מצליח לבטא את עצמו טוב בראיון עבודה ולכן לא מתקבל. ויכולות להיות עוד המון סיבות. אז במקביל לזה שהוא מנסה בדוחק לסגור את החודש, כי בסוף הוא אכן צריך לסגור את החודש.. שינסה לפתור את שורש הבעיה וכך בעז"ה יצא ממנה. מה שאני מנסה להגיד, זה שאולי, במקביל לזה שאת מחפשת דרך עכשיו ללמוד אנגלית כדי באמת להשיג תעודת בגרות, תנסי לשבת ולחשוב עם עצמך – למה עד עכשיו אין לי בגרות? ולנסות לפתור את השורש של העניין הזה. ככה את לא רק פותרת את העניין הספציפי הזה, אלא את מרוויחה עוד כלים, עוד בירור, עוד בהירות, להמשך החיים! ככה את לומדת על עצמך דברים חדשים, מקבלת כלים, צומחת, לומדת לגלות את עצמך ואולי משנה הרגלי חיים.

אני משתדלת להאמין, שההתמודדויות שמגיעות אלינו בחיים נועדו על מנת להצמיח אותנו. ואנחנו נצמח מהן אם רק נדע להיבנות מהן, להתבונן פנימה, לתוכי, ולראות איך אני גדולה מהסיטואציה שנזדמנה אליי.

הכל מדוייק

עוד הסתכלות נהדרת על החיים שאני ממליצה בחום "לרכוש" אותה, זה ששום דבר לא קורה לנו "סתם". שום דבר לא קורה בטעות. הקב"ה לא שכח אותנו, ולא במקרה התפקשש לו ולכן לנו יש קשיים בחיים. אני נוטה להאמין שהכל מדויק, הכל מכוון, והקב"ה בטובו ובחסדו משפיע עלינו את כל השפע שרק אפשר. אנחנו לא תמיד רואים איך זה טוב, ולפעמים אפילו היינו מעדיפים לוותר, אבל אני חושבת שאם נאמין באמת ובאמונה שלימה שכל מה שקורה הוא באמת לטובה, שהוא מדויק לנו ושהוא נועד על מנת לקדם אותנו, נהיה הרבה יותר שמחים, הרבה יותר נינוחים, הרבה פחות מתוסכלים או מיואשים. כי התסכול והייאוש נובע מהמחשבה שחבל שהדבר הזה קרה והיינו מעדיפים לוותר עליו. כך נוכל לראות את כל מה שעובר עלינו כהזדמנות ללימוד ולצמיחה, וממילא הוא מדויק ואנחנו צריכים לעבור אותו ולכן אין לנו למה להתבאס.

ותכל'ס...

בכל אופן, לגבי השלמת לימודי האנגלית. תמיד אפשר לקחת מורה פרטית שתקדם אותך מהמקום האישי שאת נמצאת בו ותכין אותך לבגרות.

השלמת בגרויות תמיד ניתן לעשות, אל תהיי בלחץ מזה שאת מסיימת כיתה י"ב. אני כן מציעה לא להימרח עם זה אלא לעשות את זה בשנה-שנתיים הקרובות כדי שלא תתקעי אח"כ עם התואר, אבל בכל אופן כל שנה יש אנשים שמשלימים/משפרים בגרויות, את לא תשבי לבד בבחינה...

כמו כן, בכל מיני מוסדות אקדמיים יש מכינות – שנה בה לומדים אנגלית ומתמטיקה בד"כ בצורה ריכוזית ויסודית ואז אם את עוברת את המכינה את מתקבלת ללימודי התואר הראשון גם בלא תעודת בגרות.

(לדוגמא במכללת אמונה יש מכינה שלאחר שעוברים אותה ניתן להתקבל למכללות לחינוך)

הדרכה וליווי

יקרה, ממליצה מאוד להתייעץ עם אדם קרוב, בוגר יותך שמכיר אותך ושיש לו ניסיון. מישהו שיוכל ללוות אותך בתהליך של מציאת המענה המתאים ביותר עבורך...

כמו כן, ממליצה ממש ללמוד את הספר המדהים "מסילת ישרים". הוא מדבר על הפרטים הקטנים של החיים ונותן מבט ישר, נקי וגדול על הנפש ועל ההתמודדות שלנו עם חיי היומיום.

בהצלחה רבה!

רק אור וטוב

נעמה

כתבות נוספות