שאל את הרב

קושי אמוני של חברה - איך אפשר לעזור לה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/05/22 14:45 טז באייר התשפב

שאלה

חברה טובה שלי בהרבה שחנשים מזכירה את האמונה באלוקים. היא אומרת לי שהיא מאמינה אבל אין לה כח לקיים מצות לא מרגישה שהיא צריכה אתזה. היא באה ממשפחה חרדלי"ת ככה שקשה לה אפילו לחשוב על במקום חצאית מקסי למשל לקצר למעל הברך גיל וכל מיני כאלה.. אני לא יודעת מה לענות לה אפילו התשובות שלי (ויש לי הרבה כאלה) לא מספקות אותה. מה לעשות??

כשהפנתי אותה לאנשים היא אמרה שהיא לא מרגישה בנח לדבר איתם ככה בגלוי בנושא הזה.

כנ"ל על שאלות היא אמרה לי שאין לה כתובת... מה לענות לה?? אני צריכה לספר למישהו? זה לא עניינה הפרטי שהיא משתפת עם חברה טובה?

תשובה

הי תפארת.

את משתפת פה התמודדות לא קלה שלך מול חברה שמספרת שהיא חווה ריחוק מהדת ומקיום המצוות אך אין לה עם מי לדבר על זה. כיום, יש לא מעט בני נוער שלא מעוניינים להמשיך לשמור תורה ומצוות אך מפחדים: כיצד הסביבה שלהם תגיב? מה יהיה אחרי שיחשפו את הסוד הגדול שלהם? אומנם החשש של חברתך מוצדק מפני שקיימים סיפורים בהם בני נוער משתפים את המשפחה שלהם ברצון שלהם להשתחרר מהדת והמשפחה לא מקבלת את זה ולא נותנת לזה מקום כלל.

אז מה המקום שלך בסיפור הזה? אציע כמה כיוונים למחשבה שתוכלי לשקול ולבחון.

דבר ראשון, מיוחד לקרוא שמכל האנשים סביבה החברה מרגישה בנוח לפתוח את הנושא הרגיש הזה מולך ולשתף אותך. יתכן ואת מהווה מקום בטוח עבורה, נטול שיפוטיות והאשמה. בתור חברות, את יכולה להקשיב, לתמוך, ולתת לה להציף את הקושי. להראות לה שאת מבינה אותה, שאת אוהבת אותה, שאת נמצאת שם בשבילה. במקרים כאלו, לפעמים אין צורך במתן תשובות לשאלות, מספיק שיש מקום בטוח לדבר על הדברים ולהציף את השאלות, זה כבר מענה שהוא לא פחות חשוב ומשמעותי עבור הצד שמשתף.

דבר שני, את יכולה להמשיך להיות אוזן קשבת עבורה ועבור ההתמודדות שהיא חווה, אך להדגיש לה שאת כאן כחברה, לא כאשת מקצוע או רב שיוכל לתת לה מענה לשאלותיה. את יכולה לנסות, את יכולה לשתף מה את חושבת, אבל אין זה נכון לצפות ממך להיות מקור המספק תשובות לשאלות מסוג זה. אני משערת שכאשר החברה תפנים את הנקודה הזאת, היא תהיה מסוגלת לפנות לגורמים אחרים שיכולים לתת מענה אמוני או רגשי בהתמודדות הזאת ולא להסתמך רק עלייך. את יכולה להמשיך לדחוף לשתף את ההתמודדות הזאת עם אנשים שיכולים לסייע לה כמו: המחנכת שלה או כל דמות חינוכית אחרת שהיא מעריכה, התייעצות עם רב/ רבנית, טיפול רגשי. הם אולי יוכלו לתת לה מענה, אך הבחירה אם לשתף עוד אנשים חוץ ממך היא לגמרי שלה.

דבר שלישי, לנסות להסביר לה שהיא לא לבד בהתמודדות הזאת וכמוה יש עוד הרבה בני נוער שחווים טלטלה בקשר שלהם לדת, בפרט בפרק הזה של החיים. בגיל הנעורים יש דחף למצוא זהות שהיא בחירית ולא זהות שמתגבשת בגלל שגדלו בבית מסויים שהנהיג צורת חיים מסויימת. לפעמים זה תקופה ובסוף הדברים מצליחים להתיישב. לנסות לתת לגיטימציה לתחושות שהיא חווה ולהסביר לה כרגע היא בתהליך של חיפוש ובירור והוא לא תמיד פשוט.

לסיכום, לזכור שאת בעמדת חברה ולא רב או אשת מקצוע, מספיק שאת מקום בטוח לפרוק את הקושי זה כבר עזרה משמעותית. אנחנו לא תמיד יכולים לפתור לאחרים את הבעיות, אבל אנחנו כן יכולים להיות שם בשבילם. זה אולי נשמע מעט, אבל למעשה, זה המון. להמשיך להמליץ לה לפנות לגורמים שיכולים לסייע לה ובעיקר להסביר לה שזה לגיטימי מה שהיא חווה עכשיו ושהיא נמצאת בתהליך של בירור שבסוף יתיישב.

מחכות לשמוע ממך במוקד הטלפוני, כוכבית 8298 , או במוקד הווטסאפ: 052-468-3927. וכמובן כאן באתר בשאלה חדשה.

בהצלחה רבה!

חני

כתבות נוספות