שאל את הרב

להלן גנבות מה אני עושה השם ירחם עלי לא יודע מה לעשות

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 05/10/19 22:30 ו בתשרי התשפ

שאלה

אני מתחנן יש לי מלא מקרים של גנבות כאן לקראת יום כיפור אני רוצה לתקן לא יודע מה לעשות בבקשה תאמר לי כבוד הרב מה עלי לעשות על כל מקרה.

1)קודם כל מה קורה אם אני בא להחזיר לאדם משהו והוא אומר לי עזוב מי זוכר את זה ! ואפילו מוחל לי ?

נגיד אני בא למוכר בגדים אמרתי לו אני רוצה להחזיר לך 200 שקל גנבתי ממך מעיל הוא אומר לי אה שטויות אני מוחל לך לא צריך הכל טוב ואמרתי בוא אני אביא לך והוא אומר בסדר הכל בסדר. במידה והאדם מוחל ולא רוצה לקבל בחזרה את הדבר מה עושים ! האם אם הוא מחל זה סגור מה עליי לעשות סולחים ולא מוכנים או ששכחו ממני וכעט מוחלים האם חייב לתת בכוח?

2)

הייתי בכלא צבאי פעם קראתי שם ספר וגנבתי משם 2 ספרים מהתא ? צריך להחזיר ?

3)

גנבתי גז פלפל בטירונות ל2 אנשים מהתיק לא זוכר מאיפה הם ומי הם אחד אני זוכר את שמו וזהו מה אעשה?

4)

הייתי עובד פעם במלצרות גנבתי מהאולם בירות יין , ומאולם אחר אני גם זוכר שגנבתי יין ועוד מצאתי את בעל האולם האחד למרות שהאולם נסגר השם זיכה אותי למצוא אותו, (שוב במידה ולא ירצה לקבל את הכסף ויסלח?) אבל בכל אופן מה אם הבעלים התחלף ? מה אעשה? ובמידה ולא התחלף ואגש וכבר קרה לי הרבה שהוא אומר לי הכל בסדר אני בא ומתוודה ומבקש סליחה הוא סולח ואם אני אתן לו את הכסף והוא לא ירצה לקבל ? לתת לו בכל זאת ? חשוב $

5)

פרצתי למרפאה הצבאית פעמיים אפילו 3 והייתי גונב תרופות ומשחות מה אעשה ? רחמנא לצלן עזרה

6)

עבדתי בחנות פיצוחים היה שהייתי קצת מורח את הזמן בהפסקה או אוכל בזמן המשמרת סנגביץ ! ואפילו מנשנש למרות שבעל החנות אסר זאת בפירוש הייתי מנשנש פקאנים בוטנים זיתים מה אעשה איך אחזיר לו

ביקשתי סליחה על זה והוא סלח בכל זאת צריך להחזיר מה אבוא אליו אם הסכום שאני חושב שאכלתי ואתן לו ?

ואם לא ירצה לקבל? (שאלה חוזרת מה קורה אם הוא לא רוצה לקבל את הכסף)

7)

באולמות אירועים שהייתי עובד הייתי אוכל גם מנות על חשבון האולם מאחורי האולם בסתר שותה אלכוהול על חשבון האולם שהיה אסור מהבר ... מה אעשה כיצד אתקן את השתייה והאוכל

8)

באולמות אירועים שהייתי עובד בסוף האירוע הייתי גונב מהשולחנות בקבוקי וודקה ששילמו עליהם האורחים

וגם לפעמים בזמן שהיו קמים לרקוד לוקח להם קופסאות סיגריות מהשולחן ! רחמנא לצלן איך אמצא אותם ! מה אעשה ! השם ירחם עלי בקשו עלי רחמים אני מתחנן!

9)

הייתי גונב לאמא מהארנק סכומים התוודתי לפניה היא סלחה ... אמא אוהבת אותי צריך להחזיר לה ?

10)

יום אחד שיחקתי במשחק במחשב והייתי גונב מאנשים קופונים דיגיטליים כאלה של משחק, הייתי פודה את הקופון במשחק ובורח בלי לשלם ... כיצד אמצא אותם זה היה לפני שנתיים אנשים כבר פרשו ... הורדתי את המשחק מחדש בתקווה למצוא שם מישהו .... השם ירחם עלי בקשו עלי רחמים אני מתחנן איך אמצא אותם

מה אעשה? אדם אחד בא אלי במשחק ואמר לי הלב שלי נשבר באותו יום שגנבת ממני ואני עוד הייתי בעוונותי אטום ורשע ולא רציתי להחזיר לו פשוט הסתכלתי עליו במשחק ... מבויש והתעלמתי מה אעשה עכשיו?

11)

גנבתי כשהייתי קטן מקופת צדקה שהיה רשום עליה אמא הבטחת לנו עוף לשבת היא התמלאה עד הסוף ואני הצלחתי עם מקל להוציא 5 שקל ואפילו 8-10 ואז מישהו הסתכל עלי מאחורה במבט של תפסתי אותך אדם מבוגר התביישתי והלכתי משם .. מה אעשה הקופה כבר לא עומדת שם לקחו אותה בדקתי...? בבקשה תעזור לי כבוד הרב

12)

הזמנתי שעונים באינטרנט עשרה שעונים עכשיו, חלקם עבדו ,וחלקם נרטבו בדרך במשלוח מחול ,

צילמתי את הסחורה, הוא שאל אותי כולם נרטבו ..? אמרתי לו שכן אבל למעשה חלק עבדו... שיקרתי כדאי לקבל החזר ולקבל אותם שוב... והוא שלח לי 10 נוספים השם ירחם זה גנבה ? מה אעשה אחזיר לו כסף ? מה אעשה?

13)

עבדתי בבורגרים פעם היית לוקח בקבוקי שתייה מהמקרר בלי לשלם ןגם לוקח איתי המבורגרים הביתה ולחברים

בסוף יום עבודהוציפסים וכאלה, מה אעשה ?

14)

יום אחד יצאתי עם חבר בלילה וגנבתי תמרור מכיכר תמרור מאיר כזה עם לדים הבאתי אותו הביתה ואז זרקתי אותו בשיחים ליד הבית ? לשלם לערייה ? מה לעשות ?

15)

*גנבתי מחנות בגדים אחת גינס

*משנייה מכנסיים

*משלישית 2 זוגות מכנסיים

הייתי לובש את המכנס החדש מתחת למכנס שלי קורע את המצלצל ויוצא בפחד השם ירחם עלי השם ירחם עלי בורא עולם אני מתחנן להחזיר הכל! עזור לי ... כבוד הרב מה אעשה?

16)

ביקשתי חולצה מחבר בבסיס והוא נתן לי עכשיו לא אמר לי להחזיר וגם לא שאלתי אם להחזיר כלומר כזה בצורה חברית זרק לי חולצה זה גזל? כשראיתי אותה לא מזמן נזכרתי בה הוא התקשר אלי בוידאו ואמרתי לו שישלי חולצה שלו והא אמר לי עזוב אחי מי זוכר ושאלתי אותו את סולח לי? והוא אמר לי אני סולח לך מה עושים ?

17)

יום אחד מצאתי מחברת עם כל הסיכומים של הבגרות של מישהי מהכיתה היא אמרה שהיא איבדה אותה והכריזה על כך בכיתה ואני שמרתי אותה אצלי ולא החזרתי ... מה אעשה עכשיו שבוודאי היא לא צריכה אותה ... וגם אין לי אותה עוד... שלחתי לה הודעה של סליחה ... מה לעשות ..?

18)

גנבתי מהמכולת בשכונה כשהייתי קטן ביקשתי סליחה ואמרתי לו שאני חוזר בתשובה והוא אמר לי תצליח והכל בסדר... אבל לא החזרתי לו ... אני מבין שטעיתי אממ אני צריך להחזיר לו נכון ? מה אעשה?

19)

בכל העבודות שעבדתי גזלתי את הזמן של הבעלים 10 דקות פה יותר בורח פה בורח שם .. לא הייתי ממושמע בעוונותי השם ירחם עלי... מה אעשה ?

20)

יום אחד הגעתי לשכונה בעוונותי באתי משכונת פשע הייתי מעשן הרבה סמים .. הייתי גונב סמים ...

זה גם נחשב גזל ? יום אחד גנבתי 2 כדורים אקסטזי ומכרתי אותם לחבר השם ירחם עלי,

* יום אחד גנבתי מתחת לבניין שהיה תחנת סמים שקית מלאה בסמים בשווי אולי 3000-5000 שח מה אעשה...?

21)

הייתי גונב בורקסים מכמה חניות שאני זוכר

קונה שקית אחת ושקית שנייה לוקח ביד ומשלם רק על אחת מ4 - 5 מאפיות שאני זוכר בערך ? אחזיר להם את הסכום ? מה אעשה ? עזור לי כבוד הרב בבקשה אני יודע שזה ארוך אבל רק אתה יכל לעזור לי אני לא רוצה להיכנס ליום כיפור אם הגנבות האלה! בבקשה

22)

הרבה מצתים הייתי גונב מאנשים וכבר השתמשתי בהם אולי 40 מצתים אולי 70 מה אעשה הרב השם ירחם עלי תעזור לי .. בבקשה

23)

יום אחד נכנסתי לבית כנסת והיה שם את הספר בגן האמונה המבואר לפני שנתיים בערך לקחתי אותו לעצמי זה היה היום שהתחלתי שם להתחזק קצת בדיעבד גנבתי את הספר הזה נכון ? זאת אומרת הבסיס היה בסיס של בדואים בית הכנסת די נטוש והתאהבתי בספר ולא החזרתי אותו נראה שלא הזקתי ושהוא היה לזיכוי אולי בכל אופן אני לא יודע... מה אעשה?

24)

יום אחד גנבתי גרם של גראס לחבר הכי טוב שלי ... התוודתי בפניו מזמן מזמן וויתרתי לו על חוב של 200 שח זה יוצא שהחזרתי לו את הכסף ... שווי הגרם הזה הוא 100..בעוונותי הרבים הייתי נצרך לעישונים... השם ירחם עלי .. ביקשתי סליחה והוא מחל ...

25)

גנבתי למפקד שלי מצית ZIPO מפוארת בקופסא, לא כל כך חיבבתי אותו אז השם ירחם עלי רציתי להתנקם בו... השם ירחם עליי ... אז החזרתי לו את המצית אחרי חודש חודשיים מהבושה לתוך המשרד בלי שידע שזה הייתי אני ... מה אעשה אבקש סליחה אפצה אותו אולי על הזמן שלא היה לו את המצית.? מה אעשה כבוד הרב?

26)

הייתי פעם טבח בצבא הייתי גונב מוצרים , קפה , מיץ לימון סוכר , הרבה חטיפי בריאות כאלה , וגם נס קפה, הרבה ממש באופן קבוע כל שבוע ? השם ירחם עלי איך אתקן מה אעשה...? הרגשתי כאילו אף אחד לא משתמש בזה... ולא ביקשתי רשות מהמפקד למרות שידעתי שגם לא יסכים ... מה אעשה? כבוד הרב עזור לי אני מתחנן..

27)

יום אחד ביקשתי מבעל מכולת לרשום שוקו (איחרתי לאיזה מקום השם יחם עלי) 13 שקל עד היום לא החזרתי לו בדקתי המכולת הזאת כבר לא קיימת מה אעשה ?

28)

הייתי במסעדה פעם בראשון לציון וגנבתי משם מחזיק קיסמים כזה מעץ כשיצאתי ועוד זה היה הרגל שלי בהרבה מסעדות למזכרת רחמנא לצלן השם ירחם עלי.. מה אעשה ?

29)

יום אחד ראיתי אופניים קשורות הייתי שיכור

ולקחתי מהם את התיק שמחובר אל האופניים מקדימה מלהגה השם ירחם עלי מה אעשה עם התיק הוא אצלי עד היום ?

30)

בשכונה שהייתי מסתובב היו גונבים אופניים ומוכרים אותם בזול

יום אחד קניתי זוג אופניים ב600 שח גנובות ידעתי שהם גנובות ... עד היום הם אצלי לא עובדות כבר ואני לא יודע ממי נגנבנו מה אעשה איתם ?

31)

כשהייתי מעשן סיגריות פעם הייתי מאוד מזלזל בממון חבריי השם ירחם עליי לא הייתי קונה רק מבקש

אני זוכר מרוב שהייתי קמצן השם ירחם עליי הייתי נוסע בעיר עם אופניים חשמליות ומבקש סיגריות מאנשים

20-30 הייתי אוסף וגם בבסיס רק מבקש תן לי פה תן לי שם... מה אעשה?

32)

יום אחד בשבת בבסיס אני וחבר מצאנו מכולה של כושר פרצנו מהחלון ועם מקל גנבנו משקולות כושר

שהיו אצלי בבית עד היום מה אעשה ? המכולה כבר נלקחה עי משאית השם יודע לאן השם ירחם עלי וזרקתי אותן מהבית אתמול בדיוק ... כשראיתי אותן .. עכשיו נזכרתי...

33)

הייתי נכנס פעם לאוטובוסים בלי לשלם מתפלח לבפנים גם לרכבת יצא לי פעם אחת

איך אחזיר ? לבדוק אם לא החליפו בעלים ? ואם החליפו ? לחפור ולמצוא אותו?? למה חטאתי השם ירחם עלי מה אעשה?

34)

יום אחד גנבתי סכין חיתוך מהצבא והחזרתי אותה אחרי חודש.. לאותו מקום .. מה זה נחשב?

35)

יום אחד השאלתי סווטסישרט (מחבר בצבא) ולא החזרתי ככה פעם בעוונותי הרבים הייתי רחמנא לצלן מזלזל בממון חבריי .. ויום אחד הוא שאל אותי איפה וקרא לי גנב חייכתי והשארתי אותו אצלי... לא מזמן שלחתי לו תמונה שלו ואמרתי שאני רוצה להחזיר .. והוא אמר לי הכל טוב שמור אותו ... אמרתי שלא נעים לי ושאני רוצה לחזור להביא לו אותו (כבר עבר הרבה זמן הוא השתחרר מהצבא) והוסיף ואני מצטט "מה אתה סרוט אחי הכל טוב לא זוכר בכלל תחולצה הזאת" שאלתי אותו ..שלומי,אתה מוחל לי? והוא אמר .. " מוחל לך" ואמר "מה אתה מעשן תביא לי" והוא נשאר אצלי הסווטשירט עד היום ... מה אעשה כבוד הרב ?

36)

גנבתי מסתבא שלי שתייה חריפה כשהייתי בן 14 קטן נכנסתי למטבח אחרי שמזגו לי קצת משקה והתחלתי לחסל את הבקבוק בשקט ... השתכרתי וביישתי את עצמי ממש מול אמא וסתבא זה היה בחול ... מה אעשה אבקש ממנה סליחה ? לא יצא לי לדבר איתה על זה מאז אני בן 21 תכף כבר ?...

37)

אני זוכר שפעם ביסודי פתחתי תיק של מישהו וגנבתי משם משהו אני חושב שזה היה כסף אבל אני לא בטוח יכל להיות שזה היה משהו אחר... לא זוכר מי זה ומה זה בדיוק אבל בהחלט זוכר שגנבתי איך אתקן?

איפה התמימות שלי ילדותי איפה היא ...

תשובה

שלום

אשריך שזכית לחזור בתשובה ולקחת אחריות על מעשיך. זה דבר גדול מאוד.

אכתוב כמה כללים, ואחר כך אתייחס לכל המקרים שלא נפתרים על ידי הכללים.

כשאדם רוצה לחזור בתשובה על עבירות שעשה, זה כולל חרטה אמיתית על מה שהוא עשה, וידוי לפני ה' על כך שהוא מכיר באחריות למעשיו, וקבלה לעתיד, שהוא מחליט ואומר לעצמו שהוא לא יחזור לזה (לפחות יעשה כל מאמץ מצידו לא לחזור לזה).

בעבירות שבין אדם לחברו, הוא צריך גם לתקן בפועל את מה שעשה לחברו, מה שאומר שהוא צריך להחזיר דברים שגנב או הזיק, גם אם הוא צריך להתאמץ למצוא את זה שהוא לקח לו או הזיק לו, והוא צריך גם לרצות את חברו שיסלח לו על מה שעשה.

אם אדם מוחל לחברו על חוב שהוא חייב לו, זה מחול ואין לו חובה להחזיר לו.

אם הוא סולח לו, זה הכי טוב שיש.

אם אדם גנב משהו והוא לא יודע למי להחזיר (לא זוכר / מקום שלא קיים / אי אפשר לאתר) הוא צריך לתרום את הסכום שהוא חייב למטרה שהרבים נהנים ממנה (למשל צדקה לבית כנסת או כל רעיון אחר שמועיל לרבים).

ועכשיו בהתייחסות פרטנית לסעיפים שכתבת ושלא עניתי עליהם בכללים דלעיל:

2. לנסות להחזיר לכלא הצבאי

4. אם אפשר, לנסות לאתר את הבעלים שהיה אז

5. לנסות להחזיר לשם כסף או לשאול שם מישהו מה לעשות

6. לנסות להחזיר לו (אלא אם כן הוא מוחל)

7. למצוא את הבעלים

11. אני חושב שזה שייך לארגון 'חסדי נעמי'. פשוט לתרום להם

12. לנסות להעביר אליו כסף

14. אם אפשר לעיריה - כן. אם לא - כמו שכתבתי בכללים

17. עדיף לא הודעה, אלא להתקשר ולבקש מחילה. אם קשה, אז מכתב מפורט

19. לבקש מחילה

20. נראה לי שמזה אפשר להתעלם, כי אולי הצלת אנשים משימוש בסמים (למרות שבדרך כלל לא זאת הדרך להתמודד, אלא לפנות למשטרה)

23. כדאי פשוט לשים את זה במקום שהרבים יוכלו להנות ממנו

24. זה סגור

25. לפנות ולבקש מחילה

26. זה מהצבא, אז אני חושב שזה חוזר לדברים שצריך לתת בשביל שהרבים יהנו מהם

29. אם אין איך למצוא את הבעלים, אין לך מה לעשות. לתרום כסף לצרכי הרבים. את התיק אולי לצדקה או גמ"ח

30. אם הן לא עובדות - לפח

31. זה לא טוב לבקש מאחרים, אבל זו לא עבירה

33. אפשר לקנות כרטיסי נסיעה שלהם (יש כזה דבר עדיין?) ולקרוע בלי להשתמש

34. שתיקנת את מה שעשית

36. לבקש ממנה סליחה ומחילה

מקווה שמה שכתבתי ענה על כל השאלות שלך (אם לא, תכתוב לי שוב בבקשה)

אבל אני רוצה להוסיף משהו מאוד מאוד חשוב -

גם אם חלילה יש דברים שאתה רוצה לתקן אבל לא מצליח, אסור, ממש אסור, שזה יחסום אותך מלחזור בתשובה. אתה תעשה מה שאתה יכול, ואת השאר תשאיר לה'. תתחזק בתשובה, בתפילה, בלימוד תורה, ובצדקה, ותתאמץ עוד יותר להיות זהיר מכאן ואילך בממון של אחרים.

תזכור היטב שהמצב שלך כבר עכשיו הוא הרבה יותר טוב ממה שהיה לפני שלקחת אחריות על מעשיך, ולכן מותר לך ואתה אפילו צריך לשמוח בעצמך.

שיהיה לך גמר חתימה טובה

כתבות נוספות