שאל את הרב

חזרה בתשובה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 10/05/21 15:36 כח באייר התשפא

שאלה

שלום וברכה!

אמנם הנושא הזה מוזכר כאן רבות אך עדיין הייתי שמח להתייחסות פרטנית כיוון שהתשובות שראיתי לא נגעו בנקד' שמפריעה לי.

כבר מגיל תיכון אני מתמודד עם חטא חמור- הוצאת זרע לבטלה.

בהתחלה הייתי עושה זאת בעירנות גמורה, אומנם שינה מסויימת של השכל שנכבה עד עשיית המעשה, אבל באור יום, בזמן שאני ער.

בשלב מסויים הגעתי בעצמי לרצון האמיתי להפסיק עם זה ובאמת אני כבר תקופה משתדל שלא לעשות זאת.

עתה ההתמודדות שלי קצת שונה אך דומה, קורה לי הרבה שבאמצע הלילה אני חושב על משהו וכד' וזה מביא אותי לעשות את זה תוך כדי שינה אך בעירנות מסויימת כך שלפעמים אפילו אני מצליח לעצור את עצמי.

בעצם בחלום נדמה לי שזה הדבר שאני צריך לעשות עכשיו- להז"ל אך ישר אחרי שזה נעשה אני מתעורר ומצטער שעשיתי זאת.

ובקצרה- סתם כך ברור לי שזה לא טוב ואני משתדל להתרחק מזה. באמצע השינה זה לא ברור לי ויוצא שאני עושה את זה וישר אחר כך כשאני מתעורר ונזכר במה שקרה בלילה אני מתחרט..

שאלתי היא- האם זה אשמתי? האם אני צריך לחזור על כך בתשובה וכו' או שזה משהו שקורה בשוגג/ אונס ואין לי באמת יכולת לשלוט בזה.

נוסף על כך- כיצד אני מונע את זה? חשבתי על דרכים תכניות למנוע יכולת של מגע במקום באמצע הלילה וכו' אך זה גם לא תמיד עוזר, האם בעבודה מידותית יש לי דרך למנוע זאת?

אני פשוט מרגיש שלא משנה מה אני לא יוכל למנוע את זה תמידית..

אני יכול להשתדל לשמור על עצמי בקדושה במהלך היום ועדיין זה יקרה..

מה אעשה?

תודה רבה מראש!

תשובה

בס"ד

שלום רב,

מתוך דבריך עולה שהחשש והדאגה שלך, המחשבות: שמא יהיה לך 'מקרה לילה' - מעוררות את הדבר. לכן התשובה לשאלה 'מה אעשה' היא: סלק (ככל שתוכל) את הנושא מסדר היום שלך. תנסה תמיד לחשוב על דברים אחרים. כשעולים בכך הרהורים: 'מה יקרה לי בלילה' - תאמר לעצמך שהרהורים אלו לא טובים ולא נכונים לך. הם מכשילים אותך. תנסה להרהר על דברים אחרים שמעניינים אותך. אם יוצא לך זרע בלילה, במצב של חצי ערות וחצי שינה, על תבהל ואל תתרגש יותר מדי. תאמר לעצמך - 'היום היתה לי תקלה ואני מייד מתקן אותה - אני עושה על כך תשובה, כי יש לי אחריות החלקית על התקלה. אני מצטער ומקבל על עצמי להזהר מאוד ששוב לא תהיה תקלה כזאת'.

הרמב"ם קובע בהלכות תשובה (פרק א') שגם מי שעבר עבירה בשוגג(!) חייב לעשות על כך תשובה ווידוי. מכאן למדים שצריך לעשות תשובה גם על תקלות שלא נעשו בכוונה מכוונת.

אל תתן לנושא להטריד אותך כל ערב - מפני שעצמם המחשבות והדאגות: שלא תהיה יציאת זרע, מעוררות יציאת זרע...

כשאתה הולך לישון תאמר 'קריאת שמע על המיטה' ותכוון לשמירה מפני התקלות הללו.

המפתח להצלחה בהתמודדות הזאת הוא עקשנות וסבלנות. זו דרך ארוכה שלא כולה הצלחות. לכן חייבים לדעת לקום מנפילות ולהמשיך בנחישות. מי שפוסע בנתיב הזה: לא מתייאש ולא מאבד את האמון באפשרות שלו להצליח - הוא זה שמצליח!

כתבות נוספות