שאל את הרב

מצוות לנשים, והאם מותר לדבר עם גברים בצורה יומיומית?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/11/19 23:07 יב בחשון התשפ

שאלה

אני בתהליך של חזרה בתשובה.. רציתי לשאול.. אני לא מעוניינת כמובן לדבר / לענות לגבר ששואל אותי שאלה כלשהי. איך יוצאים מזה בלי לפגוע בבן אדם?

והאם בכלל מותר לענות לשאלה / האם מותר לעזור במקרה שנתקלתי במישהו שצריך עזרה? הרי קיימת אצל הדתיים הפרדה.

ועוד שאלה: מה זה מצוה מהתורה שתלויה בזמן, מצוות עשה שהזמן גרמא? ולמה נשים פטורות ממנה?

תשובה

לשואלת היקרה שלום רב.

שמחים מאד להיות שותפים לדרך הברוכה שאת צועדת בה.

לגבי שיחה עם גבר - בהחלט קיימת ביהדות הדרישה להפרדה. אבל מדובר בהפרדה 'מהותית' ולא 'טכנית'.

הכוונה שלי היא, שההפרדה הנדרשת היא הפרדה נפשית - שאדם לא יפתח קשר נפשי עם מישהי שאינה בת זוגו. באותה מידה על פי ההלכה יש להקפיד על 'שמירת נגיעה' - להימנע ממגע פיזי שגם הוא מבטא חיבה וקשר ברמה זו או אחרת.

לעומת זאת, שיחת נימוסין עם בן המין השני - מותרת. לכן, בהחלט מותר לענות לגבר ששואל שאלה כלשהיא, ובהחלט מותר לעזור במקרה שנתקלת במישהו שצריך עזרה. אין צורך להיות 'זועפת' או 'חמוצת פנים', אלא אדרבה, צריך להאיר פנים לכל אחד ולעזור במה שאפשר.

אמנם, העזרה והתשובה צריכה להיות מאד עניינית ולא עוסקת בדברים נפשיים או רגשיים. לכן, אם מישהו צריך עזרה נפשית וכדו' - יש להפנות אותו לאיש מקצוע, אבל אם מישהו רוצה לדעת איך להגיע ממקום למקום - או מישהו בסביבת העבודה זקוק לעזרה - בהחלט אפשר לעזור בדברים הטכניים.

לגבי מצות עשה שהזמן גרמא - אפשר וכדאי לראות כאן - ובכלל כדאי מאד לקנות את הספר או לפחות ללמוד אותו דרך האינטרנט: https://ph.yhb.org.il/category/%d7%aa%d7%a4%d7%99%d7%9c%d7%aa-%d7%a0%d7%a9%d7%99%d7%9d/003-%d7%98%d7%a2%d7%9e%d7%99-%d7%9e%d7%a6%d7%95%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%a0%d7%a9%d7%99%d7%9d/

מעבר לכל זה, ברוך ה', בזמן האחרון פונים אלינו יהודים רבים - גברים ונשים הנמצאים בתהליך התחזקות ואנחנו כותבים לכולם, שהתהליך הזה הוא כל כך נפלא, וכדאי לעשות אותו ביחד - למצוא קהילה, למצוא בית כנסת שאפשר להשתייך אליו - החיבור הזה הוא מאד חשוב לכל יהודי, והוא גם חשוב מאד להתקדם בדרך התורה והמצוות.

בהצלחה רבה!

טוביה

כתבות נוספות