שאל את הרב

השבת גניבה לפני שנים בסתר

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 02/12/20 21:35 טז בכסלו התשפא

שאלה

שלום לך כבוד הרב!

לצערי לפני כמה שנים כעסתי נורא על הבוס אצלנו בעבודה כי הוא היה מתעמר בנו. בעקבות הכעס, נכשלתי במשך תקופה מאוד ארוכה בגניבה ממקום העבודה. נהגתי לגנוב מוצרים מהמפעל ולמכרם באינטרנט. למעשה מכרתי המון מוצרים בפחות מהשווי המקורי שלהם, שילמתי עליהם דמי משלוח ללקוחות, וכך שיצא שבסופו של דבר קיבלתי חצי מהסכום של המוצר אותו גנבתי.

שאלותי הן:

1. כיוון שעכשיו אני מעוניין להחזיר את הגניבה, האם מוטל עלי להחזיר את המוצרים עצמם או את שווי המוצרים.

אם מוטל עלי להחזיר את המוצרים עצמם, הרי בגלל שהעסק קונה את המוצרים במחיר יותר זול ממה שאני יכול לקנות, האם עלי להשיב את הכמות של המוצרים שגנבתי למרות שלמעשה אני אצטרך לשלם יותר מהערך שלהם שעליו שילם העסק?

2. עלי להחזיר את הרווח של המוצר שהרווחתי ממנו שלמעשה הוא כמחצית מהסכום או את השווי של המוצר?

3. אם לא אשלם תשלומי כפל, האם גם אז יצאתי ידי חובת השבת אבידה? אני פשוט גנבתי סכום גדול במשך הזמן ואין לי מאיפה להחזיר גם תשלומי כפל.

4. לא נעים לי לדבר עם הבוס ולבקש ממנו מחילה על הסיפור הנ"ל, אני חושש שיצא לי שם לא טוב אם אני אספר לו כזה דבר. לכן רציתי לשאול: אם אקח את הסכום שאותו אני חייב ואשים אותו בקופה של העסק, האם גם אז נחשב שהחזרתי את הגניבה או שאני מחוייב גם לפייס את הבוס? ואם אני מחוייב לפייס את הבוס, האם חובה עלי לספר לו את כל הפרטים של המקרה או שאפשר רק לרמוז?

5. כיוון שאני לא זוכר במדוייק את הסכום שאותו אני חייב, האם ניתן לשלם לבוס את הסכום בערך, ואת השאר לשים בצדקה?

תודה רבה כבוד הרב שוקרון, אני מעריך את זמנך.

תשובה

לשואל שלום, ראשית אומַר שאני מעריך מאוד את הכנות שלך, את הרצון האמיתי שלך לשוב בתשובה שלמה, אפילו אחר זמן, ובתהליך הדורש מאמצים כספיים ונפשיים. אשריך, וכבר לימדונו רבותינו "הבא ליטהר מסייעין בידו".

ניגש לתוכן שאלותיך:

1. מכיוון שכבר מכרת את המוצרים והם אינם תחת ידך, עליך להשיב את שווי המוצרים. הסיבה לכך הינו עיקרון הקרוי בפי חז"ל "תקנת השוק", לפיו הקונה מוצר מאדם רגיל ולאחר זמן התברר שהמוכר הוא גנב, הקונה אינו נדרש להשיב את החפץ עצמו. ההיגיון בתקנה הוא שאם לא כן, כל אדם שבא לקנות יחשוש לעשות שימוש רצינו במוצר. לדוגמא: אדם קונה ריצוף, ולאחר שנתיים יתברר שהמוכר גנב את המרצפות מאדם אחר, וכי יעלה על הדעת שיצטרך הקונה לעקור את רצפת ביתו? לכן תיקנו חכמים שגם אם המוצר קיים, אבל ברשות אדם אחר, חובת ההשבה של הגנב מומרת לכסף.

במידה ושווי המוצר השתנה, ידך על התחתונה. זאת אומרת: אם כעת השווי גבוה מאשר בזמן הגניבה – עליך לשלם את השווי כעת. ואם כעת השווי נמוך מאשר בשעת הגניבה – עליך לשלם את השווי בזמן הגניבה.

(מקורות: שולחן ערוך חושן משפט סימן שנג סעיף ג | ועוד ראה שם בסימן שנד)

2. שווי המוצר הוא כפי שכתבתי בסעיף 1. בגניבה מודדים את שווי המוצר אותו גנבת, ללא קשר לרווח שקיבלת ממכירתו. גם אם הגנב משמיד את הגניבה, הוא חייב לשלם את השווי שלה.

3. תשלומי כפל אין צריך אתה לשלם, משום שהודית בעצמך בגניבה ויש כלל "המודה בקנס פטור". ההיגיון של הכלל הזה הוא שמטרת הקנס היא להרתיע. והרי אם הגנב הודה, הרי שהוא הבין את ההרתעה. סיבה נוספת לאי תשלום הקנס הוא מפני שאין דנים דיני קנסות כיום (כי אין לנו בית דין 'סמוכים', ואכמ"ל).

(מקורות: רמב"ם הל' גנבה פרק א, ה | הגהת רמ"א שולחן ערוך חושן משפט סימן שמח סעיף ד)

4. אפשר לשלם בעילום שם, אבל לא לשים בקופה. אלא לצרף מכתב אנונימי בו אתה מצטער ומתנצל ומציין שהכסף הוא השבה על גניבה (ללא פרטים). יכול אתה לכתוב "לפני הרבה שנים" כך לא יחשדו בך.

(מקורות: שולחן ערוך חושן משפט סימן שנה | נושאי כלים שם)

לגבי בקשת המחילה – אנחנו פוסקים להקל בזה, שבמידה והנפגע לא מודע לפגיעה, וההודאה תעכיר את היחסים ביניכם – אין חובה לגשת ולהתפייס עימו. וטוב אם תבקש ממנו בקשת מחילה כללית על יחסי העבודה ביניכם.

(מקורות: שולחן ערוך אורח חיים סימן תרו | חפץ חיים הלכות לשון הרע, כלל ד' סעיף י"ב | ספר תנועת המוסר חלק א עמוד 363 בשם רבי ישראל סלנטר | חזון עובדיה הלכות ערב יו"כ, הערה כ | מועדים וזמנים ח"א סימן נ"ד)

5. התשובה היא לא. עליך לשלם במדוייק את כל הסכום. אם אינך יודע - עגל כלפי מעלה כך שבטוח תגולם בתוכו הגניבה. במצוות צדקה (גבוהה ככל שתהיה) לא יוצאים ידי חובת השבת הגניבה.

(מקורות: שולחן ערוך חושן משפט סימן שמח סעיף ב)

שואל יקר, אשריך על רגשי התשובה, זהו דבר חשוב מאין כמוהו. גם אחרי שנים רבות התשובה פועלת לפני הקדוש ברוך הוא. וכבר אמר הרמב"ם:

"הַתְּשׁוּבָה מְכַפֶּרֶת עַל כָּל הָעֲבֵרוֹת.

אֲפִלּוּ רָשָׁע כָּל יָמָיו וְעָשָׂה תְּשׁוּבָה בָּאַחֲרוֹנָה

אֵין מַזְכִּירִין לוֹ שׁוּם דָּבָר מֵרִשְׁעוֹ"

שתזכה לטהרה אמיתית לקראת חג החירות. חזק ואמץ!

כתבות נוספות