שאל את הרב

ביטחון עצמי מול אמונה באלוקים

הרב אלדד יונה הרב אלדד יונה 27/02/20 11:43 ב באדר התשפ

שאלה

היי,

אני המון זמן תוהה לגבי הביטוי הזה שכל הזמן אומרים בחברה "להאמין בעצמך" . או שנגיד יש רצון להצליח בדבר מסוים אז אומרים "תאמין בעצמך שאתה מסוגל/יכול להצליח" (לפחות מהחברה שאני באה ככה כל הזמן אומרים)

זה מתנגש לי עם העובדה שה' הוא זה שנותן את הכשלונות וההצלחות. אז האם בכלל ראוי להאמין ולבטוח בעצמנו ?

ולעניין המעשי- יש לי מטרה שאני רוצה להצליח בה אך כמובן שתוקפים אותי קצת רגעי פחד מכשלון ואינני יודעת איך להאמין בעצמי (אם בכלל זה דבר נכון להאמין בעצמי). אשמח אם תוכל לייעץ לי לגבי גישה נכונה שאוכל להתבסס עליה .

(השאלה מכוונת למטרות גשמיות כמו קריירה וכד')

תשובה

שלום וברכה,

סליחה על העיכוב בתשובה,

השאלה ששאלת היא שאלה מורכבת והתשובה יותר מורכבת. אשתדל לענות חלקית מה שאני עונה לעצמי, אולם ברור שהתשובה איננה תשובה ממצה לסוגיה מעניינת זו.

ראשית, אנו מאמינים שהכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים. כלומר- ה' מכוון את דרכינו להצלחה או לכישלון על פי חישובים אלוקיים של המגיע לנו/תוצאות ארוכות טווח של מה שיקרה עכשיו וכו'. אנו אומרים בתהלים "אם ה' לא יבנה בית שווא עמלו בוניו בו, אם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר".

יחד עם זאת, יתכן ויש בידי האדם אפשרות מסוימת להרע את מזלו או להיטיבו כפונקציה של בטחונו העצמי. (זה נפסק למשל, ע"י הרמ"א באו"ח תרס"ד א'). הרבה פעמים האדם מסוגל למשהו אוביקטיבית ורק בגלל חוסר בטחונו העצמי זה נכשל ולא ממומש. למשל- אדם שיודע חומר היטב, אבל מתקשה להרצות אותו בפני קהל ומתחיל לגמגם, חוסר בטחונו העצמי בעצם הוביל לכישלון, שהרי הידע קיים אצלו.

אני יכול להניח שהצדק האלוקי נשמר בצורה מוחלטת ולכן אם ביטחון או חוסר ביטחון הזיזו קצת את הכף היא תאוזן בסוף בחשבון אלוקי מדויק.

אגב, ניתן לשאול שאלה דומה גם בהקשר של ביטחון עצמי מול מדדים אוביקטיביים בצורה גשמית. הביטחון העצמי ישפיע, אבל איננו המשתנה היחיד. ניקח מקרה קיצון- אם למישהו יהיה ביטחון עצמי שהוא יודע לעוף הוא בכל זאת לא יצליח לעוף. או אם אתה צריך ללמוד 1000 עמודים ביום וחצי סביר שביטחון עצמי לא יעזור כאן. יחד עם זאת- בהרבה מקרים סבירים יותר, ביטחון עצמי יסייע לממש פוטנציאל שהיה רדום לולא הביטחון העצמי.

יש עוד המון מה להאריך בנושא מרתק זה

מאחל לך המון הצלחה ברוחניות וגשמיות

כתבות נוספות