שאל את הרב

איך לפתח ביטחון ואמון עצמי? להיות שלמה עם עצמי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/01/21 21:04 כב בטבת התשפא

שאלה

איך אפשר להיות עם יותר ביטחון עצמי, יותר שמחה בעצמי ועם פחות ביקורת ועמוד שדרה לא יציב?

איך אפשר לחשוב פחות על "מה יגידו"?

איך אפשר להיות שלמה עם עצמי מאוד כך שביטחון יקרין החוצה ויעריכו אותי כמו שאני?

תשובה

שלום רננה.

אני מבינה מהדברים שלך שאת מתמודדת בתוכך עם סוגיית הביטחון העצמי שלך, מול עצמך וכן במצבים חברתיים שונים שעומדים בפנייך. מהשאלה שלך עולה שאת רוצה ליצור מצב שבו את תהיי האחראית הבלעדית לאושר שלך ולא עמדות\מילים של אחרים.

ראשית, תודה שפנית אלינו! לא ברור מאליו כלל הרצון והבחירה לקבל עצה, מעריכה ! מקווה שהדברים יתיישבו לך על הלב ויתנו מענה, בע"ה.

גיל ההתבגרות הוא אכן שלב בחיים בו מופיעים אצל רוב בני הנוער הרבה שאלות ותהיות בקשר לביטחון העצמי שלהם, בין אם הם יודו בכך ובין אם לא. כשם שבמעבר בין מדרגה למדרגה יש רגע בו הרגל עמדת טיפה באוויר והאדם עלול לאבד את שיווי המשקל, כך גם שלב המעבר מילדות לבגרות הוא שלב בגדילה בו הביטחון מעט מתערער ודורש בניה וחיזוק מחדש.

כדי להבין איך אפשר לחזק את הביטחון העצמי שלנו אנחנו צריכות קודם כל להגדיר לעצמנו מה זה בכלל ´ביטחון עצמי´. אז בואי ונקשיב לצמד המילים הזה. ´ביטחון´ פירושו להיות בטוח ב... ´עצמי´ זה אני, האישיות שלי.

ביטחון עצמי הוא הסתכלות חיובית שלי כלפי עצמי, כלפי היכולות שלי, כלפי הכישרונות שלי. נאמר על מישהו שהוא בעל ´ביטחון עצמי´ אם ברור לו שהוא בן אדם טוב. אם הוא בטוח בכך שיש לו תכונות טובות ושיש לו אישיות מיוחדת. אם הוא יודע מהם הכישרונות והצדדים החיוביים שלו, ולא מתעלם מהם. אדם שמכיר בערך הא-לוקי המיוחד שבו, הוא אדם בעל ביטחון עצמי.

חשוב להבין שזה עבודה רבה! להסתכל בעין טובה על עצמינו דורש מאמץ. מטבע האדם לבקר את עצמו ולדרוש מעצמו תמיד יותר ולכן זה לא תמיד בא לנו בטבעיות לפתח את הביטחון העצמי=ההסתכלות החיובית כלפי עצמנו.

אז איך עושים את זה? איך מפתחים עין טובה כלפי עצמינו?

"בדרך שאדם מודד מודדים לו" אם אנחנו נרגיל את עצמינו להסתכל על האנשים שסביבינו בעין טובה, תמיד נעודד אותם ונדון אותם לכף זכות הגישה הזו תחלחל לתוכינו ונצליח לראות כך גם את עצמינו. "אחרי המעשים נמשכים הלבבות" עלינו להרגיל עצמינו בראיה טובה ובחיפוש הטוב באחרים שיוביל לחיפוש הטוב וראיית הטוב בעצמינו- בלב שלנו, שזהו הביטחון העצמי. ולכן השלב הראשון בפיתוח ביטחון עצמי הוא פיתוח עין טובה כלפי הסביבה שלנו.

לגבי הרצון שלך "לשים פחות דגש על מה אחרים יגידו" יש לי המלצה חמה עבורך והיא להבין שעל כל בחירה שתעשי, על כל דרך בה תחליטי לפעול אנשים יגידו דברים. בין אם תחליטי מה שהרוב "ציפה" ממך או משהו שונה לחלוטין. תמיד יהיה לאנשים מה לומר.

חשוב לחלק את האנשים לשתי קבוצות:

1) האנשים שרוצים בטובתך- צריך לשים לב למה שהם אומרים, גם אם זאת ביקורת שלא תמיד נעים לשמוע. בעקבות הדברים שהם אומרים את תחשבי כבר עם עצמך מה נכון לך לקחת ממה שנאמר ומה לא נכון לך.

2) אנשים שלא קרובים אלייך ולא בהכרח רוצים בטובתך- לפעמים למה שהם אומרים אין שום קשר אלייך וזה רק השלכה שלהם על בעיות שיש להם, לדוגמא- מישהי יכולה להגיד שאת ממש אגואיסטית, לא כי היא באמת חושבת את זה אלא כי היא מרגישה שהיא אגואיסטית וזה מפריע לה.

תלמדי לעשות את ההפרדה בין שתי הקבוצות. על ידי למידה של עצמך והתכונות שלך את גם תצליחי למצוא את ההבדל בין דיבור שהוא השלכה של משהו שלא קשור אלייך לבין ביקורת למטרת שיפורך העצמי, להאיר את ענייך.

אז אם נסכם את מה שנאמר פה. כדי לבנות ביטחון עצמי ועין טובה עצמית, צריך להתחזק בעין טובה כלפי האחר. לנסות למצוא בכל אחד את הטוב. כך תגיעי למצב של ביטחון עצמי- של חיפוש הטוב בעצמך. וכדי לא להתערער מכל עמדה על הדרך שלנו אנחנו צריכים לבדוק האם מי שאמר אותה הוא אדם שרוצה בטובתי ואם כן מה אני יכולה לקחת מהביקורת הבונה.

בהצלחה!

תהילה

כתבות נוספות