שאל את הרב

בדיקת קורנה בשבת

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 27/02/22 13:22 כו באדר א'

שאלה

בדיקת קורנה בשבת .

הבנתי שיש התר לעשות את בדיקה

ואם יש איסור ,

הבקש בבקשה להוכיח על פי תלמוד , הלכה משנה ברורה ,את הלכה ומקורות הלכה ופסקה .

תודה רבה שבת שלום

תשובה

שלום

אין איסור לערוך בדיקת קורונה ביתית בשבת קודש, מהטעמים הללו -

לגבי מלאכת סוחט, במשקים שאינם מים בלבד, אין דין ליבון. חיי אדם כלל יד אות יב.

וכן אם אין מקפיד על ליבונו, אין דין ליבון. שו"ע סימן שיט סעיף י. מבירור שעשיתי עם נציג משרד הבריאות, קצה המטוש הוא סינטטי ואינו מגידולי קרקע. על כן בסוחט דרבנן שלא מגדולי קרקע (החומר והכלי, שניהם אינם גד"ק), יש לצרף דעת הראב"ד שספוג עם בית אחיזה מותר אף שסוחט בו.

ובייחוד כשהנוזל הולך לאיבוד וטינוף ואינו לשמירה, שהרי המשקה נזרק לאחר רגע ולשיטת הרשב"א מותר לכתחילה כשנזרק (ולמרן השו"ע אסור מדרבנן). לכן יש לצרף את שיטות אלו של הראב"ד והרשב"א.

יש לציין, שבניגוד לבדיקות הישנות, בבדיקות האנטיגן הביתיות הנוכחיות כלל לא אמורים לסחוט את המטוש, ולכן השאלה מתייתרת מעיקרה. לגבי מלאכת צובע- אין דין צובע במלכלך.

כפי שמותר לאשה לעשות בדיקת טהרה בשבת, כך מותרת בדיקה זו. קל וחומר כשהצביעה נזרקת ולא לקיום זמן, ולכן אינה בגדר צביעה. בנוסף, כל שאין חפץ בצביעה עצמה ודרך העולם לא לחפוץ בה, אין בה דין צביעה. שו"ע הרב. הוכרע כמותו בשש"כ פל"ג סעיף כ.

ואין לומר שהאשה אינה חפצה בצביעת עד הבדיקה, בעוד בקורונה חפצים בצביעת קו הראשון. משום שגם האשה חפצה שאם היא לא טהורה תהיה צביעה בעד, כדי להנצל מאיסור נדה. אלא קטגורית- צביעה בלכלוך שנזרק לאחר זמן קצר, ואינה עבור צביעה אלא מידע, אינה בגדר צביעה כלל.

נוסף לכך, לשיטת הרמב"ם, דדר צובע הוא כשלאחר צביעתו אפשר לצבוע על ידי מה שנצבע. מה שלא קיים בצביעה קלושה זו, שאי אפשר לצבוע על ידה עוד דבר. הגרש"ז אוירבך זצ"ל הסתפק ביחס למקלון נצבע והמליץ לעשותו בגרמא, אך הרב נויבירט הכריע להקל בשמירת שבת כהלכתה. במה שנסתפק הגרש"ז זצ"ל, הכריע תלמידו הגר"א נבנצל, שאין בזה צובע כלל.

על כן מותר לערוך בדיקת קורונה ביתית בשבת. וכן הדין שמותר לעשות גם בדיקת הריון בשבת מטעמים אלו, גם שלא במקום חולי. ואין בזה משום עובדין דחול, או איסור רפואה בשבת. טעמים אלו ומסקנות אלו, נאמרו על ידי למו"ר הגר"א נבנצל שליט"א, בפירוט, ובלימוד, והסכים עימם לדינא הלכה למעשה.

ביחס לדין מכה בפטיש, שגם טרם השימוש, כל החלקים היו בגדר כלים. עצם מעשה השימוש, או פתיחת מכסה הפלסטיק, אינו מכה בפטיש להופכם לכלי. בדומה לשימוש בטישו בשבת לאף, או בדיקת טהרה בשבת, או ביתוק פקק פלסטיק מבקבוק, או פתיחת כיסוי יוגורט. שימוש בכלי באופן זה אינו בגדר מכה בפטיש, ולכן גם מבחינה זו, אין כל בעיה.

כל טוב

כתבות נוספות