המדריך לדתי המתלבט: תקצירי המצע של המפלגות לכנסת ה-24

שבוע וחצי לבחירות ורבים מהמגזר הסרוג מתלבטים עדיין למי להצביע. מערכת כיפה פנתה בשאלון לכלל המפלגות, על הנושאים החשובים למצביע הדתי: הסדרת ההתיישבות, מערכת המשפט, דת ומדינה וגם קורונה

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/03/21 20:19 כז באדר התשפא

המדריך לדתי המתלבט: תקצירי המצע של המפלגות לכנסת ה-24
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הבחירות מתקרבות בצעדי ענק, והבוחר הדתי הקלאסי הפך לסחורה הכי חמה בשוק, תנודת המצביע הדתי בין המפלגות, והספקטרום הרחב של המפלגות שקורצות למגזר, הציבה אותו כיעד עבור מפלגות רבות שחושבות ומקוות שאולי הפעם הם יהיו המפלגה שתגרוף את מירב הקולות מהמגזר. על מנת לעשות לבוחר הדתי קצת סדר, שלחנו לכל מפלגה שאלון קצר, ובו עיקר הנושאים הקריטיים למצביע הדתי - דת ומדינה, בטחון והתיישבות, מערכת המשפט וכמובן ההתמודדות עם מגפת הקורונה. 

המפלגות שבחרו לענות על השאלון שלנו: מפלגת ציונות דתית, תקווה חדשה, ישראל ביתנו , יש עתיד ומפלגת העבודה. 

דת ומדינה

צילום: פלאש 90

הנושא הנפיץ והרגיש ביותר, נסוב סביב שאלת זהותה של המדינה, בייחוד לאור פסיקת בג"צ האחרונה להכיר בגיורים רפורמים ולאור הצעות חוק שונות שעולות חדשות לבקרים כמו חוק המרכולים, תחבורה ציבורית בשבת מתווה הכותל, העלולים להפר את האיזון העדין בין דת ומדינה בישראל.
הרשימות נשאלו מה עמדתם במגוון תחומים בענייני דת ומדינה, מה יחסם לשבת במרחב הציבורי, מי לדעתם צריך להיות אמון על מערכת הכשרות, מיהו יהודי לשיטתם, ומה יחסם לגבי נישואין אזרחיים בישראל. 

את תשובות המפלגות תוכלו לקרוא כאן

התיישבות ובטחון

צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

החלת ריבונות והסדרת המאחזים היו עד לא מזמן חלומות רחוקים במחוזות הימין, אך מאז שנשיא ארצות הברית לשעבר טראמפ הכיר בזכותה של ישראל על שטחי יו"ש, והתעלם מהדרישה הפלסטינית למדינה משלהם, החלו חלומות אלו לרקום עור וגידים, עד כדי כך שהשיח השתנה מן הקצה לקצה. מדיבור על פינוי של מאחזים והקמת מדינה פלסטינית, מרבית מפלגות הימין מדברות על החלת ריבונות והסדרת ההתיישבות הצעירה, ממשל ביידן הנוכחי אמנם החזיר את פתרון שתי המדינות לשולחן, והסדרת מאחזים ניראת כמשימה קשה יותר עכשיו, אך נראה על אף הממשל החדש, מפלגות הימין ממשיכות להוביל למהלך שכזה.

הרשימות נשאלו מה עמדתם בנוגע ליהודה ושומרון, ההתיישבות הצעירה ורעיון המדינה הפלסטינית. 

איראן אמנם לא חתומה כרגע על הסכם גרעיני, וזאת כחלק מהמדיניות הקודמת של נשיא ארה"ב לשעבר, שבחר לבטל את ההסכם ולהטיל סנקציות על איראן. אך תכנית החזרה להסכם מקבלת רוח גבית חדשה בקרב הממשל החדש בוושינגטון, ההשערות מדברות על כך שהנשיא החדש יציע לאיראנים הסכם גרעין חדש, אם כי ניראה שהאיראנים בשלהם דוהרים במלוא המרץ להשגת פצצה גרעינית, ממשיכים להתבטא נגד ישראל ולאיים בהשמדתה, ומתדלקים בכסף נשק ותחמושת, את העימות של חמאס עם צה"ל בגבול הרצועה. עימות שהעמיד את שלטון הימין בפני מבוכה גדולה כשהעביר מזוודות כסף מקאטר לרצועת עזה על מנת לקנות הפוגות מהעימות. 

שאלנו את הרשימות השונות, מהי עמדתם בנוגע להסכם הגרעין עם איראן, וכן, איזה מדיניות הם מציעים בעימות הנוכחי מול חמאס ברצועת עזה.  

את תשובות המפלגות תוכלו לקרוא כאן

משבר הקורונה

צילום: נתי שוחט, פלאש 90

למעלה משנה שמגיפת הקורונה מטלטלת את מדינת ישראל מסגר לסגר, כמות הנפטרים הולכת ומתקרבת ל6,000 , עסקים רבים נסגרים ומאות אלפי מובטלים נוספו לשוק האבטלה הצומח, תלמידי בית ספר נותרו בבתים ללא כל מסגרת לימודים מספקת,  בתי כנסת נותרו נעולים, ענף התרבות הושבת לגמרי. הממשלה מצידה ניסתה לפצות במענקי אבטלה, קצבאות שונות ואף החלה במבצע חיסונים מזהיר, עד היום חוסנו כחמישה מיליון אזרחים, ונראה כי המגיפה סרה מעלינו, אך מומחים מעריכים שפצעי הקורונה ימשיכו להכאיב לאזרחי ישראל בתקופה הקרובה. 

שאלנו את הרשימות השונות, מה המתווה הכלכלי אותו הם מציעים על מנת לחלץ את ישראל ממשבר הקורונה, מה עמדתם בנוגע לסגרים בעתיד וכן מה הפתרון שלהם לבעיית בתי הכנסת שמטרידה בעיקר את המצביע הדתי. 

את תשובות המפלגות תוכלו לקרוא כאן

מערכת המשפט

צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

בשנים האחרונות בג"צ ממלא תפקיד קריטי ורגיש ביחסי בית המשפט והכנסת, חברי כנסת מימין מרבים לתקוף אותו על כך שהוא מסנדל את הממשלה ומכריח אותה ליישם מדיניות שמאל, ולא נותן לה לבצע את המדיניות שלשמה בחר בו הציבור. פסיקותיו השנויות במחלוקת של בג"צ בנוגע להריסות בתים של מחבלים, הכרה בגיורים רפורמים או פינוי מאחזים מיושבים ביו"ש והימנעות מפינוי בדואים שהתיישבו בקרקעות פרטיות בנגב, והזעם הציבורי שבה בעקבות פסיקות אלו הכריחו את נבחרי הציבור לנסות ולמצוא פתרון, ולנסות למנות שופטים שמרנים יותר דרך הועדה למינוי שופטים. בנוסף לכך, חקירות נתניהו והחלטותיו של היועץ המשפטי לממשלה, לבלום כל יוזמה ממשלתית שיוצאת מבית מדרשו של נתניהו גררה זעם ציבורי רב על מנדלבליט, שלטענת חברי כנסת רבים עושה הכל על מנת להכשיל את נתניהו והימין, חברי כנסת רבים מהימין מציעים לפצל את תפקיד היועמ"ש ומבקשים להעמידו במקומו ולא מוכנים לקבל את "שלטון הפקידים" כהגדרתם.

שאלנו את הרשימות השונות מה דעתם על הועדה למינוי שופטים וכן מה עמדתם בנוגע למוסד היועץ המשפטי לממשלה 

את תשובות המפלגות תוכלו לקרוא כאן

בונוס: המפלגות שבחרו להתעלם

יש רוב לגוש הימין. בנט ונתניהו


צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90