המדריך למתלבט: המצע המקוצר של המפלגות בנושא הרשות השופטת

שבוע וחצי לבחירות ורבים מהמגזר הסרוג עוד מתלבטים למי להצביע בבחירות הקרובות. מערכת כיפה פנתה בשאלון לכלל המפלגות שיענו מה המצע שלהם בנושאים החושבים. הקטגוריה: הרשות השופטת

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 11/03/21 18:57 כז באדר התשפא

המדריך למתלבט: המצע המקוצר של המפלגות בנושא הרשות השופטת
צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

הציונות הדתית

  1. הוועדה למינוי שופטים - סיימה את תפקידה. בעז״ה שמחה רוטמן יהיה חבר הועדה לבחירת שופטים ויכבה את האור צריך למנות שופטים על פי המלצת שר המשפטים לאחר שימוע פומבי בכנסת.
  2. תפקיד היועץ המשפטי לממשלה - לפצל לשלושה תפקידים
    •    היועץ המשפטי לממשלה, שיעסוק בייעוץ לממשלה, בסיוע בניסוח חקיקה וכדו'.
    •    התובע הכללי, שיעמוד בראש מערכת התביעה הפלילית.
    •    מייצג המדינה בערכאות, שיעמוד בראש מערך הייצוג בתביעות אזרחיות ומנהליות בפני בתי המשפט השונים.
    במסגרת הגדרת סמכויות היועץ המשפטי לממשלה יקבע:
    o    חו"ד היועץ אינן מחייבות, אלא מייעצות. 
    o    לממשלה או לכל שר הזכות לייצוג.
    o    היועמ"ש לא יוכל להתייצב נגד עמדת הממשלה בערכאה משפטית.ח

 תקווה חדשה

  1. הוועדה למינוי שופטים - תקווה חדשה הציגה מצע מקיף בתחום מערכת המשפט אשר נמצא באתר המפלגה. אנו באים לתקן את מערכת המשפט מתוך גישה ממלכתית, לא להרוס. בנושא שיטת מינוי השופטים אנו מציעים לערוך שימוע פומבי למועמדים לשפיטה בבית המשפט העליון. במסגרת השימוע הפומבי יש לאפשר לחברי הוועדה למינוי שופטים ולציבור ללמוד על תפיסות היסוד של המועמדים, תפיסת פרשנות החוקים שלהם, האיזון הראוי בין ערכים שונים ועוד. שיטה זו תגביר את האמון במערכת המשפט ובאופן בחירת השופטים.
  2. תפקיד היועץ המשפטי לממשלה - תפקיד היועץ המשפטי לממשלה מגלם בתוכו ניגוד עניינים אינהרנטי: מחד, הוא שותף מרכזי בממשלה אשר מסייע לה ולשריה ומנפיק להם חוות דעת באופן שוטף כיצד עליהם לנהוג בפרשנות החוק ולקדם ענייני משרדיהם ומדיניותם ומהצד שני הוא עומד בראש התביעה הכללית, ומכאן המחליט בסוגיות של חקירה והעמדה לדין של הדרג הפוליטי (ראש- ממשלה, שרים, חברי כנסת). לכן אנחנו בעמדה כי יש לפצל את מוסד היועץ המשפטי לממשלה וזאת באמצעות העברת סמכויות ראש התביעה הכללית לפרקליט המדינה. בנוסף אנו סבורים כי יש לאפשר לשרים לקבל ייצוג משפטי עצמאי בכל המקרים בהם היועץ המשפטי לממשלה מסרב לייצג את עמדתם בבתי המשפט. 

יש עתיד

  1. הוועדה למינוי שופטים - יש לעגן בחוק את חובת מינוי חבר אופוזיציה בוועדה שהיתה נהוגה במשך שנים רבות. הנוהג הזה שונה והשפיע באופן ישיר על הליך בחירת המועמדים על ידי חיזוק הבריתות הפוליטיות בו.
  2. תפקיד היועץ המשפטי לממשלה - בשנים האחרונות יש ניסיונות לפגוע במעמדו כשומר סף חשוב ביותר. אנחנו מתנגדים לנסיונות הללו. היועמ"ש הוא גורם מרסן חזק וחשוב וצריך לשמור על מעמדו וכוחו.

העבודה

  1. הוועדה למינוי שופטים - שיטת מינוי השופטים בישראל במתכונתה הנוכחית היא טובה ביסודה והיא מבצעת את התכלית העיקרית שלה – ערכאות בתי המשפט ברובן הגדול מלאות בשופטות ושופטים מקצועיים וראויים, אשר עובדים יום וליל כדי לעשות משפט צדק ללא מורא וללא חשש ממשוא פנים.
  2. תפקיד היועץ המשפטי לממשלה - בוחן המציאות מראה לנו כי היועמ"ש בעצמו פעמים רבות מגביל את התערבותו בסוגיות פוליטיות או מדיניות כאלה או אחרות, והוא נמנע מלקבוע מסמרות בעניינים המסורים לסמכות הממשלה. כל ניסיון להגביל את יכולת ההתערבות של שומרי הסף המשפטיים במדינה, ולהגדיר עבורם עילות התערבות מוסכמות הוא ניסיון מסוכן, שעלול לפגוע בעצמאות מערכת המשפט ובעקרון שלטון החוק. 

קטגוריות נוספות:

דת ומדינה
בטחון והתיישבות
קורונה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן