המדריך למתלבט: המצע המקוצר של המפלגות בנושא בטחון והתיישבות

שבוע וחצי לבחירות ורבים מהמגזר הסרוג עוד מתלבטים למי להצביע בבחירות הקרובות. מערכת כיפה פנתה בשאלון לכלל המפלגות שיענו מה המצע שלהם בנושאים החושבים. הקטגוריה: בטחון והתיישבות

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 11/03/21 17:45 כז באדר התשפא

המדריך למתלבט: המצע המקוצר של המפלגות בנושא בטחון והתיישבות
צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

הציונות הדתית

  1. הסכם הגרעין עם איראן – הסכם רע שטוב שארה"ב בממשל טראמפ נסגה ממנו. חבל שכרגע נראה שחוזרים אליו. מדינת ישראל תדע בעז"ה להגן על עצמה מכל צר ואויב.
  2. מדיניות מול חמאס – נדרשת מדיניות של הכרעה תודעתית ולא רק משיכת סבבי הלחימה. ההכרעה בעזה תגיע כשהקונספציה השגויה של שתי מדינות תרד מהשולחן.
  3. רעיון שתי המדינות – לא היה רלוונטי מעולם וגם לא יהיה רלוונטי לעולם. כיבוס מילים של טרור והקמת מדינת טרור בלב מדינת ישראל. ארץ ישראל שייכת רק לעם ישראל.
  4. הסדרת ההתיישבות - היה צריך להתבצע כבר לפני שנים. בניגוד לאחרים אנחנו לא רק מדברים אלא גם עושים. במשך השנים ח"כ סמוטריץ' וחכ"ל סטרוק היו בחוד החנית שהכניסו את נושא הריבונות לשיח המדיני, יחד עם שיח ההסדרה של ההתיישבות הצעירה. בהסכמים הקואליציוניים נדרוש שהסדרת ההתיישבות תאושר בישיבת הממשלה הראשונה.

תקווה חדשה

  1. הסכם הגרעין עם איראן – אנו מתנגדים לחזרה להסכם מ-2015. יש לשקם את היחסים עם המפלגה הדמוקרטית ולהחזיר את יחסי אמון בין הממשלות כדי לייצר מתווה שמשרת את האינטרס הישראלי בצורה מיטבית. עלינו לנצל את ההזדמנויות החדשות שנוצרו בעקבות הסכמי אברהם ולהדק את התיאום הביטחוני עם ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי כדי להדק את הלחץ סביב מעורבותה של איראן בטרור, תוכנית הטילים שלה ובלימת תכנית הגרעין שלה. במקביל, עלינו לשמר את האופציה הצבאית לבלימת תוכנית הגרעין האיראנית.
  2. מדיניות מול חמאס – הבעיה המרכזית בעזה כיום היא שבחסות השקט הזמני בונים החמאס והג'יהאד האיסלאמי את בניין הכוח שלהם ומשדרגים את התשתיות הצבאיות ברצועה. עלינו לבלום את בניין הכוח של חמאס ולהחלישו בצורה אפקטיבית. בנוסף, יש להציב כיעד ארוך טווח את פירוז רצועת עזה תמורת שיקומה ופיתוחה הכלכלי.
  3. רעיון שתי המדינות – אנו מתנגדים להקמת ריבונות זרה ממערב לירדן. במקום זאת יש לבחון חלופות כגון בחינת הסדרים פונקציונליים אזוריים שיאפשרו חיים של כבוד לפלסטינים ושיתופי פעולה כלכליים, תוך הסדרי ביטחון קפדניים.
  4. הסדרת ההתיישבות - אנחנו תומכים בחוק ההסדרה. על אף שבג"ץ פסל את החוק, עמדתנו העקרונית היא שמדובר בחוק נכון וצודק. ביטול החוק בידי בג"ץ מדגיש את הצורך בהסדרה כללי המשחק בין הרשויות. 

יש עתיד 

  1. הסכם הגרעין עם איראן – מתנגדים להסכם הגרעין שנחתם. ישראל חייבת לייצר שיח פתוח עם הממשל האמריקאי ולהיות בתמונה בכל מו"מ שהארה"ב ואירופה מנהלות עם איראן. זה לא קרה עם נתניהו בגלל העימותים שלו עם המפלגה הדמוקרטית וממשל אובמה.
  2. מדיניות מול חמאס – צריכה להיות תקיפה. אסור לקבל ירי לתוך שטחנו וחייבים להגיב באופן קשה על ירי לעבר יישובים ישראלים. חייבים לפעול באופן יותר נמרץ כדי להשיב ארצה את האזרחים וגופות החיילים שחמאס מחזיק.
  3. רעיון שתי המדינות – תומכים. חייבים להוביל מהלך אזורי עם המדינות השואפות ליציבות במזרח התיכון לעיצוב מעמדה האזורי של ישראל ולהתקדמות לפתרון שתי המדינות. זאת תוךשמירה על יכולתה של ישראל להבטיח את ביטחון אזרחיה.
  4. הסדרת ההתיישבות - אנחנו מתנגדים לכל הצעדים החד צדדיים בשטח.

ישראל ביתנו

  1. הסכם הגרעין עם איראן – יש לקיים שמירה קפדנית על היתרון האיכותי של צה"ל מול כל צבא אחר במזרח התיכון. תפיסת ביטחון המבוססת על הרתעה אמינה ומוחשית, יוזמה ונכונות לנקוט מהלכים מקדימים (מכה מקדימה, כולל מלחמת מנע).
  2. מדיניות מול חמאס – הקמת חיל טילים על מנת לגבות את המיומנויות של חיל האוויר, עליהן צה"ל מתבסס כיום, ושיעניקו לצה"ל את היכולת לפגוע, בצורה אנושה, בכל נקודה במדינות מרוחקות שאין לנו איתן גבול משותף. הגדרת האיום של פגיעה קשה בעורף באמצעות נשק מדויק כבלתי נסבל, בעקבות הכניסה המסיבית של נשק מדויק לאזורנו. זאת בנוסף לאיום הגרעיני, הכימי והביולוגי שהוגדר זה מכבר כאיום קיומי.
  3. רעיון שתי המדינות – ההסדר עם הפלסטינים חייב להיות חלק מהסדר כולל, שיכלול הסכמי שלום עם מדינות ערב וחילופי שטחים ואוכלוסיות של ערביי ישראל. פה המקום להבהיר שאף אזרח ערבי, לא יועבר מביתו. כולם ימשיכו להתגורר באותו המקום ובאותו הבית ואין שום כוונה לנשל אף אחד מרכושו או מאדמתו. הדבר היחיד שיזוז הוא הגבול, וזה בניגוד לרעיון הטרנספר כפי שהוא מופיע בכתביו של ברל כצנלסון. אין טעם בהגעה להסדר עם הפלסטינים בלבד משום שהוא לא יפתור את בעיית הנאמנות של ערביי ישראל, לא יביא רווח מדיני וכלכלי מקשרים עם מדינות ערב ולא יביא לסופיות הסכסוך בין ישראל לעולם הערבי. רק עסקת חבילה כוללת תביא לתוצאה הרצויה.

 העבודה

  1. הסכם הגרעין עם איראן – ביטול הסכם הגרעין קירב את איראן יותר מתמיד להשגת הגרעין. אנו מאמינות ומאמינים שיש לייצר הסכם גרעין חדש ומשופר, שיבלום את הגרעין האיראני המהווה איום ביטחוני ראשון במעלה על מדינת ישראל.
  2. מדיניות מול חמאס – חמאס הוא ארגון טרור הפוגע בביטחון ישראל באופן תדיר. אל מול חמאס יש לנהוג בשיטת "מקל וגזר" אגרסיבית, תוך קבלת העובדה שמדובר בארגון השולט על חייהם של שני מיליון פלסטינים ומחזיק ברצועת גבול עם ישראל.
  3. רעיון שתי המדינות – מדינת ישראל מתקיימת יותר מדי זמן ללא גבולות ברורים. מפלגת העבודה תומכת ברעיון שתי המדינות על בסיס גבולות 67' עם חילופי שטחים, מכיוון שמדובר בפתרון היחיד שמייצר למדינת ישראל גבולות ברורים וברי הגנה.
  4. הסדרת ההתיישבות -  הסכם שלום עם הפלסטינים הוא אינטרס ישראלי ראשון במעלה. במסגרת הסכם כזה, שיכלול חילופי שטחים, תחיל מדינת ישראל את החוק הישראלי על כל היישובים שישארו בשטח ישראל. שלום וביטחון שלובים זה בזה ויחד יביאו לשגשוג ותיקון חברתי.

קטגוריות נוספות:

דת ומדינה
קורונה
הרשות השופטת