בחירות 2022

בקרב הראשון של הבחירות לפיד הפסיד לנתניהו

בזמן שנתניהו הביא לשורה של איחודים, לפיד נכשל ויעמוד בראש גוש מפוצל. האנשים שנתנו לבנט הכל כבר לא יהיו בכנסת הבאה, ושקד חזרה לבית היהודי בלי שמות משכנעים | טור פוליטי מסכם

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 16/09/22 11:28 כ באלול התשפב

בקרב הראשון של הבחירות לפיד הפסיד לנתניהו
נתניהו ולפיד, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הגשת הרשימות לכנסת ה-25 שהתרחשה ביומיים האחרונים חידדה את ההבדל בין יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לראש הממשלה יאיר לפיד, בעוד נתניהו הצליח לחבר את סמוטריץ' ובן גביר בתוך שעה, את אגודת ישראל ודגל התורה למרות משבר בעלז ואפילו את אבי מעוז למקום 11 המשפיל שקיבל מסמוטריץ' אחרי פגישה עם הרב טאו, לפיד לא הצליח להביא אפילו לאיחוד אחד בגוש השינוי המפוצל, בו אפילו יש עוד טוען לכתר, בשם בני גנץ.

אצל לפיד העבודה ומרצ בנפרד, רע"מ עומדים על ארבעה מנדטים, אלי אבידר ישרוף קולות ומשמעותי מכולם הפירוק של הרשימה המשותפת אלו בשורות נהדרות לנתניהו, כי אם אחת מהמפלגות לא יעברו את אחוז החסימה נתניהו יקבל כמעט מיד את ה-61 המיוחלים ויוכל להקים ממשלת ימין. אולי מיכאלי צודקת כשהיא מתעקשת שלא להתאחד עם מרצ, אבל עם צדק לא מנצחים בפוליטיקה, ולפיד יכול רק לחלום על גוש ממושמע כמו של נתניהו. 

חלפו עם הרוח: הטרגדיה של חברי ימינה

בואו תשמעו נתון מדהים, למעלה מחצי חברי ימינה ותקווה חדשה שהפתיעו את הבוחרים והקימו ממשלה עם השמאל ורע"מ כנראה לא יהיו בכנסת הבאה. ובשמות: בנט, שקד, אורבך, קארה, פינטו, כלפון, הנדל, בגין, האוזר, הלוי. שקד וכלפון אמנם מתמודדים לכנסת אבל הסיכויים שלהם נמוכים מאוד. בעוד שבנט קיבל את מבוקשו והפך לראש ממשלה, השרים וחברי הכנסת משלמים את המחיר ורבים מהם הוציאו הודעות פרישה עגומות. המתקפה של בנט על שקד שהיא ב"פוסט טראומה", לא הוסיפה כבוד למי שהייתה פוליטיקאית בכירה, נתנה לו הכל ובדרך להיעלם. בוחרי הימין לא רצו את הממשלה הזאת וכעת הפוליטיקאים משלמים, שנה וחצי אחרי שקמה. 

בבית היהודי הכניעו את שקד

לשקד יש סיכוי קלוש ביותר לעבור את אחוז החסימה, לפני כן היא תצטרך להסביר איך היא פתאום שינתה את דעתה אחרי שלפני שבוע הם הצהירו שהם נגד ממשלת ימין על מלא, בשביל אחוז החסימה היא תצטרך שנתניהו ירצה שהיא תעבור, כרגע זה לא המצב וסמוטריץ' כבר התחיל ללכת לה על הראש. בנוסף, אחרי חודשיים של חיפושים השם היחיד ששקד מצאה לצרף לרשימה בראשותה הוא אמיתי פורת, גם סעדה אמר לא ברגע האחרון. עד כמה המצב גרוע? השריון השלישי שלה היא אורנה שטרקמן, מספר 14 בימינה ז"ל.

אבל הכניסה לכנסת נקנית בייסורים, וחלק מהם היא חוותה כשנאלצה להתקפל מלא מלא מול העסקנים של הבית היהודי. בהתחלה שקד נפרדה מהנדל, אחר כך התקפלה ונתנה להם שני מקומות ברביעייה ואחרי מו"מ אינטנסיבי ברודני והצוות שלו ניצחו והחיו את הבית היהודי, אולי לחודשיים של בחירות, אולי כמעט בנס לכמה שנים.