מלחמה באירופה

דעה פגישת בנט-פוטין מוכיחה: נתניהו היה מדינאי גדול שרואה קדימה

בנט אמנם נכנס לנעליים הגדולות שהשאיר ראש הממשלה לשעבר נתניהו שהיה זה שבנה את ערוץ ההידברות עם הרוסים וטיפח אותו, אבל בהחלטתו לצאת למוסקבה - הוכיח בנט שהוא משתמש בערוץ הזה נכון

כרמי יוגב כרמי יוגב 07/03/22 13:49 ד באדר ב'

פגישת בנט-פוטין מוכיחה: נתניהו היה מדינאי גדול שרואה קדימה
בנט ונתניהו, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ראש הממשלה נפתלי בנט שיצא במהלך השבת לשיחות עם הנשיא הרוסי ולדימר פוטין, יצא אומנם בברכת הדרך להביא הישגים בדמות הפסקת אש או הפסקת הלחימה באוקראינה אבל לא פחות חשוב מכך, הוא יצא לשם לקבל מענה רוסי לאיום המתגבש בדמות ההסכם עם איראן.

ההצהרות האופטימיות של האמריקאים על חתימה קרובה ואפשרית לא מאפשרת לממשלת ישראל לשבת בשקט, היא בחרה בקו שונה מזה של ראש הממשלה לשעבר נתניהו. אז נתניהו הוביל עימות ישיר עם הנשיא האמריקני אובמה. נתניהו זיהה את הדומיננטיות של הבית הלבן בהסכם המתגבש ולכן כיוון לשם את האש באמצעות הנאום בבית הנבחרים ובאמצעות בליץ ראיונות כדי לעורר את דעת הקהל האמריקני. עתה הנשיא האמריקני ג'ו ביידן הוא שחקן שמבקש להביא הסכם, הוא לא מעורב מידיי, אלא אנשיו, שליחים מטעמו.

לממשלה הישראלית קשה יותר בשל כך לכוון עתה חיצים בתוך הבית הלבן שכן גם מזכיר ההגנה, מזכיר המדינה והיועץ לביטחון לאומי מעורבים עד צוואר ואחרי הכישלון באפגניסטן הם רוצים להביא הישג מדיני.

האינטרסים הישראליים לא באמת עומדים לנגד עיני האמריקאים

הממשל הנוכחי בחר מראש ללכת להסכם כדי להראות שונים מדרכו של הנשיא דונלד טראמפ, יהיה המחיר אשר יהיה. האינטרסים הישראליים לא באמת עומדים לנגד עיני האמריקאים ולא משנה כמה פגישות ייערכו עימם. לממשל ביידן אינטרסים אחרים כעת.

לכן, לצד הפגישות וטלפונים עם האמריקאים נדמה שהפנימו בישראל שהישועה או לכל הפחות קצת יותר קשיחות כלפי הגרעין האיראני הגבלות ואפילו הקשבה לצרכים של ישראל תהיה דווקא מצידו של ולדימיר פוטין נשיא רוסיה. הוא מחליט לבד מה היא מפת האינטרסים של רוסיה בזירה הבינלאומית ואם יש לנו הישראלים יכולת לא להפריע לה, ייתכן ודווקא מרוסיה תקבל ישראל את מבוקשה, כלומר הקשחת העמדות והדרישות מהאיראנים. אולי אפילו הארכה של תנאי ההסכם מעוד שנתיים לחמש.

הביקור של בנט במוסקבה - עדות להיותו של נתניהו מדינאי גדול שרואה קדימה

בנט מצדו עשה נכון שטס לרוסיה. הוא אמנם נכנס לנעליים הגדולות שהשאיר ראש הממשלה לשעבר נתניהו שהיה זה שבנה את ערוץ ההידברות הזה, זיהה בו את האינטרסים המשותפים וטיפח אותו אבל בהחלטתו לצאת למוסקבה עתה הוכיח שהוא משתמש בערוץ הזה נכון.

הביקור של בנט והיותו נכון להיום במעמד מתווך, הוא עדות להיותו של נתניהו מדינאי גדול שרואה קדימה הרבה יותר ממנהיגים אחרים. הנוכחות של בנט ברצף שיחות עם מנהיגי אירופה, ארצות הברית ורוסיה חשובה כי על רקע המלחמה באוקראינה נדמה שהמערב מבקש לסגור עסקה עם איראן ו"להוריד" אותה מהגב, או אם תרצו מסדר היום.

מבחינת צרפת בריטניה, גרמניה וארצות הברית, הם היו מעדיפים עכשיו לתת 100% של תשומת לב לאוקראינה-רוסיה ולכן גם מוכנים להתפשר עוד קצת מול האיראנים, העיקר שלעזאזל יהיה כבר הסכם.

הפלת המלט"ים - צעד ישראלי נוסף שמכוון גם לאוזניים המערביות

צעד ישראלי נוסף שמכוון גם לאוזניים המערביות היה ההחלטה של מערכת הביטחון לפרסם אמש את דבר הפלת המלט"ים האיראנים שהיו בדרכם לרצועת עזה במרץ 2021. המסר בין השורות הוא שהסכם שיאפשר התעצמות כלכלית וצבאית של איראן יעודד אי יציבות באזור והתגברות של תקריות אש שעלולות לדרדר למלחמה.

ישראל רוצה לראות עוד הגבלות על ההתחמשות והפיתוח הצבאי, יותר פיקוח לאן הולך הכסף האיראני והגבלות לאורך זמן משמעותי יותר על תוכנית הגרעין האיראנית. המערב בשלב הזה נראה ונשמע מגומגם ברצון שלו להקשיח תנאים, לעומתם דווקא רוסיה בהובלת ולדימיר פוטין יכולה אם רק יתחשק למנהיג. נדמה שמול האיראנים וההסכם המתגבש המטרה הישראלית בשלב הזה היא רוסיה.

הכותב הוא כרמי יוגב, יועץ תקשורת ואסטרטגיה, "זליגר שומרון תקשורת". לשעבר כתב מדיני.