האסון הבא? מתפללות בכותל עתרו לבג"צ: מצויות בסכנת חיים

במשך 17 שנים נמנעות הרשויות במדינת ישראל לטפל בגשר המוגרבים המסוכן. לאור האסון במירון בו נספו 45 בני אדם ועוד 150 נפצעו, המתפללות בעזרת הנשים בכותל חוששות מתמיד: "לנקוט לאלתר בכל הפעולות הנדרשות על מנת למנוע את האסון הבא"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/06/21 09:15 יז בתמוז התשפא

האסון הבא? מתפללות בכותל עתרו לבג"צ: מצויות בסכנת חיים
גשר המוגרבים , צילום: shutterstock

גשר המוגרבים הרעוע שמוביל להר הבית ועובר מעל רחבת הנשים בכותל המערבי, הינו מסוכן ביותר וידוע ככזה לרשויות בישראל. למרות מסוכנותו ולמרות ההתרעות, אלפי מתפללות עלולות להיפגע כתוצאה מקריסה של הגשר, שלא זוכה לטיפול כבר 17 שנים.

ב"ידיעות אחרונות" דווח הבוקר (א') כי מתפללות החוששות לחייהן הגישו עתירה לבג"ץ על מנת שיורה לטפל בנושא בדחיפות. בראשית החודש קבע בית המשפט כי על המדינה להשיב לעתירה עד ה-20 ביוני אלא שהתאריך עבר והממשלה התחלפה ולכן המדינה קיבלה ארכה של חודש למען תשיב לעתירה. 

הכל התחיל עם רעידת האדמה הקלה שפקדה את ירושלים בשנת 2004. חלק מהסוללה שחיברה בין רחבת הכותל לשער המוגרבים התמוטטה ואחר מכן נבנה גשר זמני עשוי עץ, גשר המוגרבים, שתפקידו לאפשר את הגישה להר הבית. הזמני הפך קבוע ועד היום על אף ההתרעות ולמרות האישור שניתן על ידי הוועדה המחוזית להתחיל בעבודות השיפוץ - דבר לא לא נעשה דבר בנידון.

במשך השנים ידע הגשר שינויים רבים בגישה אליו אך בסופו של דבר הוא פעיל עד היום. בתחילת 2007 הוחל בפירוק הסוללה לצורך עבודות ארכאולוגיות. פעולות אלה לוו במהומות מצד ערביי ישראל והפלשתינים, תוך קריאות חריפות מצד מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, ראאד סלאח.

באוקטובר 2011 הודיע מהנדס עיריית ירושלים להנהלת הקרן למורשת הכותל על קיום סכנה מידית לגשר, וחודשיים לאחר מכן שלח מכתב שני עם צו לסגירתו המידית של הגשר. באוגוסט אותה שנה הקימה הקרן למורשת הכותל המערבי גשר עץ גדול כחלופה לגשר שנסגר אך שבועיים לאחר מכן פורק הגשר לאחר לחצים מצד הירדנים שכעסו על הקמת גשר ללא תיאום. בנובמבר 2011 ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, הורה לעכב את הריסת הגשר זאת לאחר לחץ מצרי ומתוך החשש כי הריסת הגשר תוביל להתקלחות באזור. בחודש דצמבר נסגר הגשר בפני יהודים והריסתו בוטלה.

"לנוכח האסון הכבד שאירע במירון, מקבלים הדברים משנה חשיבות"

על גשר העץ המסוכן עוברים מדי שנה אינספור מבקרים ומתפללים שנכנסים להר הבית, והוא משמש גם את כוחות המשטרה ומג"ב שמאבטחים את ההר וסביבתו. קריסת הגשר בצורה מלאה או חלקית עלולה חלילה להוביל לאסון כבד, שכן עזרת הנשים, שקטנה בכשליש עם בנייתו של הגשר - מכילה כ-2,000 מקומות.

העתירה לבג"ץ הוגשה על ידי רבניות הפוקדות לעיתים תכופות את עזרת הנשים. העתירה לבג"ץ הוגשה על ידי רבניות הפוקדות לעיתים תכופות את עזרת הנשים בכותל, שביקשו לבנות גשר חדש ובטוח. "לנוכח האסון הכבד שאירע במירון, מקבלים הדברים משנה חשיבות ומדגישים את הצורך המיידי לנקוט לאלתר בכל הפעולות הנדרשות על מנת למנוע את האסון הבא". עוד הן כתבו כי בשל מחדל ארוך השנים של הרשויות בטיפול בעניין, לא נותרה להן ברירה אלא לפנות לבית המשפט.

עו"ד נעמה ליפשיץ, המייצגת את העותרות, הזהירה כי משמעות הארכה המבוקשת היא עיכוב של חודשים בטיפול בעניין. "יתרה מזאת", היא אמרה, "מדובר בתקופה שבה חלים מועדי ישראל, לרבות תשעה באב, שבהם פוקדים את הר הבית ורחבת הכותל מתפללים ומבקרים רבים. לפיכך, דווקא בשל חשיבות ורגישות המתחם, והסיכון שמעמיד הגשר הקיים לציבור, נדרשת פעולה מהירה יותר".

בהמשך לפרסום הבוקר על  הדחייה הנוספת של המדינה בבניית הגשר מבקשת העותרת מינה פנטון, חברת מועצת העיר לשעבר, לסגור חלקית את הרחבה באיזור הצמוד לגשר  ולהתחיל במידי בעבודות לבניית הגשר החדש ובכך למנוע אובדן בנפש.


(השבעה של 520 חיילי מג"ב בכותל המערבי על רקע גשר המוגרבים בשבוע שעבר)