נתניהו: "מערכת הבריאות שלנו נמצאת במתיחת איברים מקסימלית" | הדיון בממשלה נמשך

ראש הממשלה התייחס במהלך ישיבת הממשלה לזני הקורונה הפוגעים בעיקר במבוגרים מגיל 50 ומעלה, וקרא להם להתחסן. משרד הבריאות מעוניין להאריך את הסגר בשבוע, בכחול לבן מתנגדים. אם השרים לא יגיעו להסכמות הסגר יסתיים בחצות

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 31/01/21 21:05 יח בשבט התשפא

נתניהו: "מערכת הבריאות שלנו נמצאת במתיחת איברים מקסימלית" | הדיון בממשלה נמשך
מחלקת קורונה בבית החולים שערי צדק, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

לאחר אישור חוק הקנסות במליאת הכנסת ולאחר עיכוב של יותר משעה, החלה הערב (א') ישיבת הממשלה, שתעסוק בהארכת הסגר עד ליום ראשון הבא, בהמשך סגירת נתב"ג בשבועיים נוספים ובחובת בידוד במלונית לכל החוזרים מחו"ל עד ל-7 בפברואר. אם הממשלה לא תגיע לכדי החלטה, הסגר יפוג בחצות. 

ממונה הקורונה על שבוע סגר נוסף: "ייתן ירידה של 100 חולים קשה בלבד"

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הסביר בפתח ישיבת הממשלה, למה התחלואה לא יורדת כמו בסגרים הקודמים: "העולם מותקף בעצמה בשבועיים האחרונים ביתר שאת על ידי שתי מוטציות, המוטציה הבריטית והמוטציה הדרום אפריקנית. שיעור התמותה היומי בבריטניה הוא פי שלושה מישראל. מערכת הבריאות במדינות רבות על סף קריסה וגם בישראל מערכת הבריאות שלנו נמצאת במתיחת איברים מקסימלית. לכן, סגרנו את השמיים ראשונים בעולם".

"אנחנו במירוץ מאוד הדוק לחסן כמה שיותר מאזרחי ישראל אל מול התפשטות המוטציות", המשיך נתניהו, "אנחנו יכולים לעשות את החיסון בזכות מיליוני החיסונים שהבאנו ואנחנו מביאים לישראל. אני מקווה שאם לא תהיינה הפתעות נוספות אנחנו נוכל לפתוח את החינוך והכלכלה שלנו בהדרגה. אני קורא לאחרוני המבוגרים, מגיל 50 ומעלה: בואו עכשיו ותתחסנו. אתם מהווים את עיקר התחלואה הקשה ואני מבקש מכם לעשות זאת גם למענכם, למען מערכת הבריאות שלנו וגם למען כל אזרחי ישראל". 

בדבריו, אמר נתניהו, כי בימים הקרובים תפתח מערכת החינוך: "ביממה האחרונה אני קיימתי דיונים עם שרי הבריאות והחינוך כדי לאפשר פתיחה מדורגת בימים הקרובים של מערכת החינוך. החל מהחינוך הרך, הכיתות הנמוכות וכמובן תלמידי י"א וי-י"ב שהם במהלך התחסנות. בישיבת המשך שנקיים במהלך השבוע נדון בהמלצות המפורטות בעניין זה". 

ראש הממשלה התייחס לתמונות מן ההלוויה שנערכה היום, בה לקחו חלק עשרות אלפים: "שיהיה ברור: התקהלות זו התקהלות זו התקהלות. זה לא משנה אם מדובר בחרדים, חילונים או ערבים. לצערי יש התקהלויות בכל הצדדים ובכל הציבורים הללו. צריך להפסיק את זה מיד וצריך להפסיק לעשות מזה פוליטיקה. להתמקד בהפרות של ציבור אחד ולהתעלם מההפרות של ציבורים אחרים - כולם צריכים להפסיק. זה הזמן לאחדות".

על חוק הקנסות שאושר היום במליאת הכנסת, אמר: "כפי שאתם יודעים, אנחנו העלנו היום יחד את הקנסות. הוכחנו במהלך השנה האחרונה, כאן במדינת ישראל, שלמרות הקשיים הגדולים, אנחנו מסוגלים להתמודד עם הקורונה. נכנסנו יחד לקורונה ונצא ממנה יחד".

יחזרו ללימודים בקרוב?

יחזרו ללימודים בקרוב? צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

בכחול לבן מוכנים להאריך את הסגר רק עד ליום חמישי

על אף דרישת משרד הבריאות להאריך את הסגר עד ליום ראשון לפחות, בכחול לב מוכנים להאריך את הסגר רק עד יום חמישי. שר הביטחון בני גנץ אמר לחברי מפלגתו: "אנחנו צריכים להמשיך את הסגר עוד מספר ימים ולהיערך לפתיחה רחבה מיום חמיש י- כולל כל המסחר בערים ירוקות וצהובות. צריך לראות מה קורה בשטח. פה זה לא ניו זילנד. אם אין סגר בפועל- צריך להיערך לפתיחה מסודרת ואכיפה שוויונית".

גנץ אמר בישיבת מפלגתו כי רואים שיש ירידה בנדבקים, בדגש על האוכלוסייה המבוגרת. "אנחנו צריכים לתגבר את צוותי החיסונים כדי להגיע לכולם. צריך לחבר בין צבע הרמזור לרמת החיסונים ביישוב". לצד זאת הוסיף גנץ, "נדרשת תשומת לב לנזק האגבי של הסגר. יש נזק ישיר של חולי קורונה, ולמחלה הזו יש גם נזק מהסגרים- דיכאון, אובדן חינוך, נשירה, פרנסה, מחלות לב והשמנה. אסור להתאהב בסגר כפתרון. זה נכון במיוחד כעת כשיש את החיסונים ואנחנו אחרי כל כך הרבה ימי סגר. כשמוסיפים לזה את השיקול הכלכלי והחברתי - יש מחיר כלכלי כבד להמשך הסגר במתכונתו". 

גנץ פירט את הצעדים בהם לשיטתו צריך לנקוט החל מיום ראשון: פתיחה מיידית של מסחר 1*1 בקרב אנשים שקיבלו את החיסון בפעם השנייה, הפסקת מגבלת המרחק מהבית באופן מיידי, לפתוח את הליגות המקצועניות ללא קהל.

החל מיום חמישי אמר גנץ, צריך לנקוט בצעדים הללו: פתיחת המסחר באופן רחב ומפוזר – ככל שיהיו יותר מקומות פתוחים לאורך יותר שעות, נקטין התקהלות, וזאת רק בערים צהובות וירוקות. בנושא החינוך - צריך כבר ביום חמישי לפתוח את החינוך לגיל הרך, או לכל המאוחר ביום ראשון בכדי לאפשר היערכות מסודרת, צימרים במתווה משפחה, בנושא נתב"ג - צריך למצוא פתרון לביצוע בדיקות, וזה ייקח זמן ולכן צריך להאריך את הסגירה בשלב זה".