ועדת הקורונה לממשלה: שנו את ההגבלות במסעדות וחדרי הכושר

משרד הבריאות הציג היום נתונים חלקיים על אלפי מקרי הידבקות מהשבוע שעבר. מהנתונים עולה כי 67% מההדבקות מתרחשות בבית, לעומת זאת בים או בבריכה רק 0.2% מההדבקות. סגן שר הבריאות לאור הנתונים: "נחפש מתווה שיאפשר את פתיחת חופי הים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/07/20 15:13 כז בתמוז התשפ

ועדת הקורונה לממשלה: שנו את ההגבלות במסעדות וחדרי הכושר
דיון בוועדת הקורונה, צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

למרות איומי ההדחה שספגה יו"ר ועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא-ביטון, ישיבת הוועדה נפתחה הבוקר (א') כסדרה. לאחר דיון של כארבע שעות בצו ההגבלות שהוציאה הממשלה. הוועדה ביקשה מהממשלה לבטל את ההגבלות בחופי הים והבריכות, והמליצה לשנות את ההגבלות במסעדות ל-35% תפוסה במקום סגור, ובחוץ – לפי התו הסגול, בחדרי הכושר למתאמן אחד בכל 10 מטר במקום 7 מטר כיום, להשאיר פתוח את המסלול הרכוב בספארי ופתיחת אטרקציות תיירותיות באילת – כדי לפזר את האוכלוסייה על פני שטח רחב, ולמנוע את העומד בבסיס ההגבלות - ההתקהלויות. 

הוועדה תשוב ותדון בצו בהמשך השבוע - לאור תשובות הממשלה. יו"ר הוועדה, יפעת שאשא ביטון הדגישה כי "אנחנו במגפה, ונאבק בה ביחד. לכולם כוונות טובות למלחמה בנגיף, כולנו באותו הצד, ומותר לנו להתווכח על הדרכים למאבק. למגפה השלכות רבות: בריאותיות, חברתיות וכלכליות – וחובה להביא את האיזון העדין בין כולם". היא הצביעה על סתירה בנתוני משרד הבריאות, בין המופיע בפרסומי המשרד – לנכתב בדברי ההסבר לצו ההגבלות, וטענה ל"כשל לוגי" בהנחיות. 

במהלך הישיבה הציג משרד הבריאות בוועדת הקורונה נתונים לגבי 2,227 מקרי הידבקות מהשבוע שעבר (10-16.7), המעלים ספק בדבר נחיצות ההגבלות החדשות עליהן החליטה הממשלה בשבוע שעבר.

מנתוני הדו"ח עולה כי 67%, שהם 1,474 בני אדם, נדבקו בביתם. במקום השני בטבלה נמצאים מוסדות החינוך עם 9.5% ממקרי ההידבקויות שהם 210 בני אדם. במקום השלישי נדבקו 123 בני אדם באירועים המוניים, 5.6%. לאחר מכן ברשימה, מוסדות דת (בית כנסת, ישיבה, מקווה) עם 106 נדבקים ובתחתית הרשימה, 0.2% מכלל מקרי ההידבקויות התרחשו בים או בבריכה, ארבעה בני אדם. 

בנט לממשלה: "המגמה נבלמת - אל תוסיפו הגבלות"

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, הדגיש בוועדה כי הוא מודאג מהמצב. בתי החולים עמוסים בחולי קורונה וכיום 550 חולים במצבים שונים. "גם אם נכריז על סגר מיידי אלו שהספיקו להידבק יופיעו כחולים קשים רק בעוד שבועיים, ובמספרים גדלים והולכים. נדברנו עם נציגי המסעדנים, אך היכולת לפתוח ענפים היא פועל יוצא של תחלואה נמוכה. בתחלואה גואה - אין אפשרות לפתוח".

גרוטו ציין כי בתחילת המגפה לא היו תבחינים ברורים להגדרת חולה קשה, וכל בית חולים הגדיר זאת לעצמו. אט-אט משרד הבריאות וארגון הבריאות העולמי גיבשו תבחינים להגדרות אלו. באפריל-מאי הייתה תוספת תמותה של כ-200 חולים שברור שלמגפה יש השפעה על כך. חודשי יוני-יולי טרם סוכמו. גרוטו: "מטרתנו לבלום את העלייה החדה במספר החולים החדשים, וישראל היא בין המדינות המובילות בעולם במספר החולים המאומתים, 7% מהנבדקים. פחות אוכלוסייה מבוגרת נבדקת, ונרשמת עליה בתחלואה ובמיתה אצל הצעירים מגיל 65. אדם אחד יכול ליצור שרשרת הדבקה עצומה: ברעננה כל הנדבקים ממסיבת סיום אחת, בדימונה – מחתונה אחת וכד'.

על מוסדות החינוך אמר גרוטו: "מעת פתיחת מוסדות החינוך, חל זינוק במספר הצעירים הנדבקים, ומניעת ההתקהלות בולמת את התפשטות המחלה. התקהלות מדבקת במקומות סגורים, או במקומות בהם אופי הפעילות איננו מאפשר עטית מסיכה, כמסעדות וחדרי כושר. בכל העולם הוטלו מגבלות על פעילות המסעדות, ובכל המקומות בהם חלה עליה בתחלואה - שבו המסעדות ונסגרו. רמת התחלואה הנוכחית מחייבת סגירת גם מקומות העומדים ב"תו הסגול". גרוטו הוסיף: "סגר בסופי השבוע צפוי להוריד את שרשרת ההדבקה בכ-20%".

סגן שר הבריאות, יואב קיש, התייחס לנתונים, שכללו בין היתר את הנתון כי בחופי הים ובבריכות אחוז הנדבקים עומד רק על 0.2% ומכיר בכך שיש מקום לאשר את פתיחתם. קיש הבטיח כי יפעל לקיים מתווה שיאפשר פתיחת חופי הים. עוד אמר בוועדה: "אנחנו במגה אירוע, תחושתנו שהטנקים ברמת הגולן שועטים – ולא נותנים לנו להביא תגבורת. בגל הראשון היו חולים ב-78 ישובים, היום כבר למעלה מ-200 ישובים עם חולים".

סיכום נתוני ההדבקה על פי מקומות:

  1. בית - 1,474 (67%)
  2. מוסדות חינוך - 210 (9.5%)
  3. אירועים - 123 (5.6%)
  4. בתי כנסת - 106 (4.8%)
  5. מסעדות - 89 (4%)
  6. עבודה - 48 (2.2%)
  7. בתיי אבות - 28 (1.3%)
  8. קניות - 26 (1.2%)
  9. מוסדות רפואה - 25 (1.1%)
  10. חדרי כושר - 24 (1.1%)
  11. תחבורה ציבורית - 14 (0.6%)
  12. ברחוב - 12 (0.5%)
  13. צה"ל - 10 (0.5%)
  14. מפגשים חברתיים - 7 (0.3%)
  15. אתרי שחייה - 4 (0.2%)
  16. קוסמטיקה - 1 (0.0%)