סקר: רוב הדתיים והמסורתיים סוברים שחקיקה מרחיקה מהדת

סקר שערכו בתנועת נאמני תורה ועבודה מראה שבמגוון סוגיות כמו נישואין או חקיקה דתית בכלל רוב הציבור הדתי והמסורתי מאמין שחקיקה דתית מרחיקה ישראלים מהיהדות. שמואל שטח: "הגיע הזמן להחליף דיסקט"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/08/16 20:08 ה באב התשעו

סקר: רוב הדתיים והמסורתיים סוברים שחקיקה מרחיקה מהדת
Yossi Zamir/Flash90., צילום: Yossi Zamir/Flash90.

סקר שנערך בימים האחרונים על ידי 'מכון סמית' ובחן את הקשר בין השתייכות מגזרית וקשר כללי למסורת לבין עמדותיהם של הישראלים בנושאי דת ומדינה מפריך כמה הנחות בסיס בעולם הפוליטי בישראל. לפי הסקר, דתיות וקרבה למסורת אין משמעותם, בדווקא, תמיכה בחקיקה דתית בצורתה ובהיקפה הנוכחיים.

כך, לדוגמה, הסקר מראה כי רבע מכלל הדתיים בישראל (25%) תומכים בנישואין אזרחיים, ו-41% מכלל המסורתיים מתנגדים לחקיקה דתית בהיקפה הנוכחי. הסקר נערך ע”י מכון הסקרים של רפי סמית עבור תנועת ‘נאמני תורה ועבודה’ בקרב מדגם מייצג של 500 ישראלים.

מהסקר עולה כי למעלה ממחצית (56%) מהדתיים בישראל מסכימים עם האמירה כי העובדה שהמדינה כופה את אזרחיה להינשא ברבנות בטקס דתי מגדילה את היקף הישראלים שבוחרים להינשא בטקס אזרחי בחו”ל. בקרב המסורתיים שיעור זה עולה לכשלושת-רבעי (73%). סך הכל, 80% מהישראלים מסכימים עם אמירה זו.

באופן דומה, הסקר קובע כי 42% מכלל המסורתיים בישראל תומכים בקביעה כי היקף החקיקה הדתית וצורתה כיום מרחיקים את אזרחי ישראל מהיהדות. לעומת זאת, בקרב הדתיים 63% טענו שהחקיקה הדתית כיום לא משפיעה על קרבה לדת וכעשירית (11%) הסכימו עם האמירה על כך שהיא מרחיקה מהיהדות. סך הכל, 56% מהישראלים מסכימים עם האמירה הזו.

על רקע זה, 41% מהמסורתיים מתנגדים לחקיקה הדתית הקיימת. כמו כן, 50% מתוכם אף תומכים בנישואין אזרחיים. בקרב המגזר הדתי היקף התומכים בנישואין אזרחיים עומד, כאמור, על רבע (25%). סך הכל, 61% מכלל הישראלים דיווחו כי הם מתנגדים לחקיקה דתית בצורתה הנוכחית, ו-68% אמרו כי הם תומכים בנישואין אזרחיים בישראל.

לצד בחינת הקשר בין השתייכות מגזרית - לציבור הדתי או המסורתי - לבין דעות בתחום דת ומדינה, נבחן גם באופן רוחבי - בקרב חלקיה השונים של החברה בישראל - הקשר בין עמדות בנושאי דת ומסורת לבין עמדות בנושאי דת ומדינה. לפי הסקר, 69% מהישראלים ענו כי הם קרובים מאוד או "די קרובים" למסורת היהודית. בעוד 31% בלבד השיבו כי הם "לא כל כך קרובים" או רחוקים מהמסורת.


למרות זאת, כמחצית (47%) מתוך מי שתיארו קרבה מסוימת למסורת (“קרוב מאוד” או “די קרוב”) דיווחו גם הם על התנגדות לחקיקה דתית. בעוד כרבע (27%) בלבד מתוכם דיווחו על תמיכה בחקיקה דתית. דוגמה נוספת היא עמדותיהם של הקרובים למסורת (“קרוב מאוד” או “די קרוב”) בנוגע להשפעה של חקיקה דתית על היחס למסורת. גם כאן, לפי הפילוח, הנתונים עיקביים: כמחצית (44%) מכלל הקרובים למסורת מסכימים עם האמירה שחקיקה דתית מרחיקה ישראלים מהיהדות.

מגמה דומה נרשמה בנוגע לנישואין אזרחיים. למעלה ממחצית (57%) מכלל מי שהגדירו את עצמם כקרובים למסורת היהודית תומכים במתן אפשרות חוקית לנישואין אזרחיים בישראל. וכשלושת-רבעי (74%) מכלל הקרובים למסורת מסכימים עם האמירה שהכפייה לנישואין הלכתיים גורמת לאנשים להינשא בנישואין אזרחיים בחו”ל.


אינדיקציה נוספת לכך שהסטטוס קוו הנוכחי ביחסי דת ומדינה מרחיק מהמסורת היהודית, מצאו אנשי ‘מכון סמית’ ו’נאמני תורה ועבודה’ בקשר בין קיום מצוות שלא נאכפו בחקיקה לבין נושאים שנקבעו בסטטוס קוו. כך, לדוגמה, 38% מכלל מי שדיווחו כי הם צמים (“תמיד” או “לפעמים”) ביום כיפור תומכים באפשור של הצגת חמץ למכירה בפומבי בפסח. כרבע מתוכם (23%) אף תומכים בביטול החקיקה האוסרת על גידול חזירים למאכל בישראל.

שמואל שטח, מנכ”ל תנועת ‘נאמני תורה ועבודה’, אומר כי “הסקר שערכנו שוחט כמה פרות קדושות. ראשית הוא מוכיח אחת ולתמיד שהתנגדות למצב הנוכחי בתחום הדת והמדינה אין משמעותה התנגדות לדת. להפך, רבים ממי שבאמת דואגים לדת מתנגדים לחקיקה הדתית הקיימת דווקא מתוך דאגה זו. הסקר אף מוכיח באופן ישיר ובאופן עקיף כי הסדרי הדת והמדינה המעוגנים בסטטוס קוו אכן מרחיקים ישראלים מהיהדות. לפיכך הגיע הזמן שהפוליטיקאים הישראליים, כולל הדתיים שבהם, ישנו סוף סוף את ה’דיסקט’ ויחלו לשקף את רחשי הלב של רבים בחברה הישראלית, כולל אלה שהמסורת והדת קרובים לליבם, באמצעות מעשים בכיוון של הסדרה מחודשת של יחסי דת ומדינה".