יוזמה מהפכנית: קברים יפונו לאחר כמה שנים כדי לפנות מקום

מדובר בפתרון הלכתי מוכר שהיה נהוג בזמן המשנה והתלמוד, מצוקת מקומות הקבורה מביאה לחשיבה על פתרונות שיקלו על המחסור במקומות קבורה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 13/03/16 10:47 ג באדר ב'

יוזמה מהפכנית: קברים יפונו לאחר כמה שנים כדי לפנות מקום
shutterstock, צילום: shutterstock

מצוקת מקומות הקבורה מעלה רעיונות חדשים לפתרונות, אחד המהפכנים שבהם הוא חזרה למנהג הישן שהיה נהוג בעבר בארץ ישראל בתקופת התלמוד והמשנה - ליקוט עצמות. על פי הדיווח ב'ידיעות ירושלים' גורמים בחברה קדישא ובמועצות הדתיות מקדמים את המהלך שמטרתו להכניס שינויים בשיטת הקבורה המקובלת כיום.

המשמעות המעשית היא שמספר שנים לאחר הקבורה יוצאו עצמות הנפטר מהקבר ויאוחסנו בארון קטן במתחם משפחתי, כדי לאפשר שימוש חוזר בחלקת הקבר. כחלק מהרעיון, שהונח על שולחנו של משרד הדתות, שבודק את יישומו, האזרחים יוחתמו מראש על הסכמה להזזת העצמות, בדומה להחתמה על כרטיס אדי. בטווח הארוך המטרה היא ליצור חלקות קבר משפחתיות, כאשר כלל העצמות של כל בני המשפחה יונחו בסופו של דבר באותה חלקה. המנהג יוסיף, על פי ההלכה, עוד יום אבל למשפחה, שכולל קריעה ואבלות בדומה למנהגי יום הקבורה עצמו.

היוזמה החדשה ויוצאת הדופן עלתה בשבוע שעבר במסגרת כנס מיוחד בנושא הלכות הקבורה שנערך בבית יד בן־צבי ברחביה. באירוע נכחו בין היתר רב העיר אריה שטרן, מנכ"ל משרד הדתות, נציגי חברה קדישא וראש המועצה הדתית בגוש עציון, הרב רפי אוסטרוף, שהעלה את יוזמת ליקוט העצמות.

על פי הדיווח, הרב שטרן, רבה של ירושלים, הביע תמיכה עקרונית במהלך אך התנה זאת בהסכמת הקהילה של הנפטר לקבל את המנהג. הוא הוסיף כי המנהג יחול רק על קברים עתידיים ובהסכמת הנפטר ולא על קברים קיימים.

הסיבה ליוזמה החדשה היא המצוקה של מקומות קבורה שהולכת ומתעצמת בשנים האחרונות. לדברי הרב אוסטרוף, למעשה מדובר בחזרה למקורות ולמנהגי היהדות שהיו נהוגים עד לפני אלפיים שנה. "אורך החיים של קבר הוא כ־60 שנה. מעבר לכך אנשים כבר לא מגיעים בדרך כלל לבקר את הקברים ואז יש לנו ערים שלמות מלאות קברים שאף אחד לא עולה אליהם. זה נורא ואיום מבחינת תפיסת הקרקע", מסביר הרב אוסטרוף. "מאז שחזרנו לארץ נוצרה ספרייה שלמה חדשה של הלכה שלא הייתה נהוגה בחו"ל, והיום גם הנושא של קבורה מצריך הלכות חדשות, שזה אומר לחזור לקבורה של המשנה והתלמוד.

"כבר יש כמה ראשי חברה קדישא שהביעו רצון לעשות פיילוט בעניין, ואני אחד מהם. ברגע שנצלח את כל ההליכים הבירוקרטיים נתחיל ליישם את זה. אנחנו מתכוונים לקדם את זה כרגע במספר מישורים במקביל, וכמובן לעשות עבודת הסברה ולצאת בפרסום", אמר הרב אוסטרוף.

לנוכח מצוקת מקומות הקבורה כבר עכשיו קבורה באדמה בירושלים היא פריבילגיה לבעלי אמצעים בלבד. בני משפחה אשר מעוניינים בקבורה בהר המנוחות מתבקשים לרכוש מראש גם חלקת קבר לעצמם, הדבר כרוך בעלות של 11 אלף שקל בעבור חלקה בסיסית. באופן אבסורדי האבלים נדרשים לשלם את כל הסכום במעמד רכישת החלקה עבור הנפטר בהווה. נכון להיום, האפשרות היחידה שעומדת בפני מי שלא מוכן להתחייב לדבר היא קבורה בתוך קיר בקומות. בהר הזיתים, שם קיימת עדיין קבורה אישית, המחירים גבוהים עוד יותר וישנו גם הנושא הביטחוני בשל העובדה שהמשפחות חוששות לבקר בשל האירועים הביטחוניים הרבים באזור.

לנוכח המצב בשטח, אחד ממנופי השכנוע לקבל את מנהג ליקוט העצמות עתיד ככל הנראה להיות כלכלי, כשיגובשו חוקים ותקנות שיעודדו שימוש במנהג בדרך של מתן הטבות כספיות במימון ההליכים והמצבות.

הרב אוסטרוף מסביר כי לפתרון החדש-ישן מעלות נוספות מלבד נושא המקום. "עדיין יהיה לאנשים לאן ללכת", אומר הרב אוסטרוף. "הרי מעבירים את העצמות לארון קטן כך שעדיין ניתן יהיה לבקר אותן. נכון להיום האופציה הלא יקרה היחידה להיקבר בירושלים היא בקיר, אז ייתכן שאדם יעדיף את האפשרות הזו על פני האפשרות של קבורה בקיר. מעבר לזה, אנחנו רוצים ליצור חלקות משפחתיות, ואז כשקרובי הנפטר מגיעים לבקרו הם מבקרים את כל דורות המשפחה וזה הופך את זה למשהו הרבה יותר משפחתי ונותן המשכיות מאוד מיוחדת על פני דורות".

למהלך ישנם גם מתנגדים שרואים בו לא פחות מביזוי המת ולדעתם צריך למצוא פתרונות אחרים כהשמשת קרקעות במקומות אחרים למטרות קבורה.

ממשרד הדתות נמסר: "עקב מצוקת הקבורה בישראל בערים הגדולות בכלל ובירושלים בפרט הועלו מספר הצעות ביניהן ליקוט עצמות. הנושא כעת בשלבי לימוד ובחינה הלכתית ופרקטית ומוקדם כרגע להצביע על כיוון זה או אחר בעניין".