מתכוננים לפורים - ומה עם הילדים הקטנים?

הילד שלכם כבר שמע את "מעשה בחמישה בלונים" ונהנה לקרוא "בום טרח"? אז הוא בטח מסוגל גם להבין כמה דברים משמעותיים על פורים

חדשות כיפה תרצה קלמן 05/03/09 00:00 ט באדר התשסט

מתכוננים לפורים - ומה עם הילדים הקטנים?
wotashot-cc-by-nd, צילום: wotashot-cc-by-nd

מגיל מסויים והלאה ברור לכולם שהכנה רעיונית ומעשית של ילדיהם לחג היא חלק הכרחי מתפקידנו כהורים לקראת החג. כשמדובר בילדים קטנים, מגיל ראשית הדיבור ולאורך שנות הגן, לצורך העניין, לא תמיד זה ברור כל כך.

כשהילדים צעירים מאד לעיתים קרובות מניחים שהם לא מבינים ואינם צריכים להתכונן לחג. כשהם גדולים יותר סומכים במידה רבה על הגננות ושאר המטפלים בהם, ולא מקדישים מחשבה לצרכים הייחודיים לגילם במפגש עם החג. לפעמים אנחנו גם שקועים ברעיונות של החג כפי שהם רלוונטיים לנו כמבוגרים, ולא דואגים לברר עם עצמינו מה נכון לילדינו לשמוע.

מצב זה אינו מחוייב המציאות. מחשבה הורית ותכנון מראש יאפשרו לנו להכין את ילדינו הרכים לחג בהתאם להבנתם (שהיא תמיד גדולה משאנחנו משערים) תוך התייחסות לתכנים שרלוונטיים וחשובים להם.

אז איך מכינים ילדים קטנים לפורים?

הכנת הפעוטות לפורים צריכה להיות בתיווך ביניהם לבין המציאות החריגה שיחוו בכל חלקי החג והאירועים סביבו. לילדים שונים ומשפחות שונות יתאימו חלקים שונים של ההצעות שנביא בהמשך. כל משפחה מוזמנת לאמץ את החלקים שמתיישבים עם סגנונה וצרכיה:


מסכות ותחפושות

מסכות ותחפושות יכולות להוות מקור תענוג לפעוטות אך הן עשויות גם להפחיד מאד. מומלץ לוודא שהילד מבין, מילולית, מהי תחפושת וכן יודע שמתחפשים בפורים ואח"כ חוזרים לשגרה ולמראה הרגיל.

תחפושות עשויות להטריד בכמה רמות: ראשית התחפושת עשויה להפריע לפעוט ברמה הפיזית. נוסף על כך מצב בו כל הסובבים מחופשים ואינם נראים כפי שהם נראים בדרך כלל יגרום לחלק מהפעוטות לפחד רב. כדאי לזכור שהילדים לא בהכרח מקשרים בין העובדה שהם מחופשים (וכמובן לא רואים את עצמם) לבין התחפושות שהם רואים סביבם, והיעדר ה"תפאורה" הרגילה.

כיוון שכמעט בלתי נמנע שיפגשו אנשים מחופשים רבים, הכנת הילדים לכך שרבים מתחפשים לכבוד פורים כמעט הכרחית.


להתכונן נפשית שהילד יבהל (צילום: wotashot-cc-by-nd)


חשוב לדבר איתם גם על תחפושתם האישית - למה יתחפשו, איך וכו (חשוב כמובן לוודא שהתחפושת תהיה נוחה להם וכמובן גם בטיחותית). לא פחות מכך חשוב לדבר על כך שכולם יתחפשו, גם הילדים החברים שלהם, גם אחיהם ואפילו ההורים והגננת (אם זה אכן כך, סביר להניח שזה העניין שיטריד את הילדים יותר מכל).

במקביל כדאי להתכונן נפשית בעצמנו לאפשרות שהילד יבהל למראה תחפושות (בעיקר ממבוגרים עם מסכה על הפנים, ובמיוחד כשהמתחפשים הם דמויות משמעותיות לילד), וגם לאפשרות שהילד לא יהנה מהתחפושת שלו וירצה להסיר אותה במהירות רבה, גם אם השקענו ורצינו שיהיה מחופש.


קריאת מגילה

הכנת הפעוטות לקריאת המגילה היא בעלת פנים שונות:

הצורך להיות בשקט בזמן קריאת המגילה - מדובר במשימה שכלל אינה פשוטה לילדים, ולכן יש חשיבות מיוחדת להכנתם לכך במידה והם אמורים להשתתף בקריאת מגילה. במקרה שהם אינם משתתפים בקריאת מגילה, אבל יודעים שהיא מתקיימת, אפשר לומר לילדים שאבא ואמא יודעים שהם עוד קטנים מכדי להיות בשקט למשך זמן ארוך כל כך, ולכן הם כלל לא יכנסו לקריאת המגילה.

ההרעשה ברעשנים- בניגוד חריף לדממה שאנו מצפים לה בזמן קריאת המגילה, סביב אזכור שמו של המן נוצר רעש רב. הכנת הילדים לכך משמעותית מצד אחד כדי למנוע בהלה מרעש הרעשנים, ומצד שני כדי להבהיר מראש שהזמן היחיד בו מרעישים ברעשנים הוא סביב קריאת "המן". (בשלבים שונים יספקו את הילדים הסברים שונים להכאה בזמן אזכור שמו של המן. מאמירות כלליות דוגמת "אנחנו כועסים" ועד להסבר עלילתי שיכלול את מחשבת המן. גם כאן מומלץ להקפיד שלא לשים דגש על תוכניותיו המבהילות של המן הרשע)


(צילום: Marcel Masferrer Pascual-cc-by)


עלילת המגילה מורכבת ומסובכת מכדי שפעוטות יבינו את כל היקפה. שמות הדמויות לעומת זאת קלים יחסית לקליטה ונותנים מסגרת שהופכת את קריאת המגילה מגיבוב מילים בשפה "זרה" למעשה בעל משמעות כלשהי. ילד שאמור להיות נוכח בקריאת המגילה יעשה זאת מן הסתם ביתר קלות אם המלל שישמע יכלול בתוכו מילים המוכרות לו מראש. הדמויות המשמעותיות הן אסתר, מרדכי, המן ואחשוורוש. בבחירת המילים לתאור דמותם באוזני הילדים מומלץ לחשוב על האופן שבו התיאור נשמע באוזני הילד, ולהשתדל שלא לכלול בתיאור פרטים שיבלבלו או ידאיגו את הילדים.


משלוח מנות

מאחר וזוהי פעילות משמעותית במשך יום הפורים מומלץ להסביר לילדים במה מדובר.

משלוחי המנות מבטאים באופן ברור את הרעיון המרכזי של החג - ביטוי שמחה שלנו באמצעות גרימת שמחה לאחרים ובאמצעות נתינה. במשפחה שבה הנושא עלה לפני כן, כדאי להזכיר במהלך חלוקת המשלוחים ו/או קבלתם את השיחות שהיו קודם ולחבר בין השיחה התאורטית לנעשה בפועל.

לילדים שכבר יודעים למיין מאכלים לפי ברכות אפשר להסביר שמשלוח מנות צריך להיות מורכב ממאכלים שמברכים עליהם ברכות שונות. תוך כדי הכנת המשלוחים וגם עם קבלתם אפשר לבדוק את תוכן המשלוח ולציין איזו ברכה מתאימה לכל מאכל, כשאנו "מוודאים" שהמשלוח מורכב ממאכלים שמברכים עליהם ברכות שונות.


לא לקבל החלטות בלחץ (צילום: YeddaTeam-cc-by-nd)


ברוב המשפחות כמות מיני מתיקה אליה נחשפים הילדים במהלך פורים גדולה באופן משמעותי מזו שהם חשופים אליה בדרך כלל. כדאי להגדיר מראש את עמדתכם ביחס לאכילת ממתקים ממשלוחי המנות על ידי הילדים, ולא לקבל החלטות בלחץ תוך כדי חלוקת וקבלת משלוחי מנות והכנות לסעודה.

מומלץ להבהיר לילדים את גישתכם ביחס לנשנוש משלוחי מנות באופן מסודר ולא להגיב נקודתית לבקשות שלהם, דבר שיגרום להם לשער (לעיתים באופן לא מדוייק) מהם הגבולות שלכם במקום לדעת מהי עמדתכם האמיתית.

מתנות לאביונים

בניגוד למשלוח מנות שניתנים (לפחות בחלקם) לאנשים מוכרים לילדים, מצוות מתנות לאביונים פונה בדרך כלל למעגל רחוק יותר, ובמקרים רבים נעשית באמצעות העברת כסף שאחרים יעבירו ליעדו, בלי שהילדים יוכלו להבין בעצמם את הקשר בין מתן הכסף לבין האביון שבסוף הדרך.

בהמשך לעיקרון שכבר הרחבנו עליו קודם, אנחנו נפגשים כאן עם הרחבה נוספת של מעגלי השמחה שלנו - השמחה שלנו משפיעה אפילו על אנשים שאנחנו לא מכירים. השפע שהילד פוגש במשלוחי המנות (גם אם מקבלים משלוח בודד מדובר בדרך כלל על יותר הפתעות משהילד מצפה לפגוש בבת אחת) יכול להיות פתח לחידוד הרצון להעניק למי שאין לו את צרכיו הבסיסיים את האפשרות לחגוג את הפורים כראוי.

בגיל גדול מעט יותר, אצל ילדים שיפגשו בפועל אנשים שאוספים כספים, אפשר לדבר על העיקרון של "כל הפושט יד נותנים לו" בפורים, וההבדל בינו לבין שאר השנה.

השתכרות

המחזה של אב שיכור שונה מאד ב"ה ממראה האב הרגיל שחווים ילדינו.

חשוב להסביר מראש שבסעודת פורים שותים הרבה יין (ורק מבוגרים, ילדים יכולים לשתות טיפה יין ומשקאות רגילים אחרים כמה שירצו - חשוב להסביר גם כדי להסיר חשש שהם מצופים לשתות הרבה יין במידה ואינם אוהבים וגם כדי לחסוך ויכוחים עם ילדים שרוצים דווקא לשתות יין בתור משקה היום...)

כדאי להקדים ולהסביר שמי ששותה הרבה יין מתנהג בצורה שונה מבדרך כלל ולכן זה מתאים לפורים (ורק לפורים). לא צריך לעשות מזה עסק, אבל אם זה נאמר מראש, אפשר להסביר בזמן הסעודה שמה שמתרחש עכשיו הוא מה שדיברנו עליו מוקדם יותר.

אין ספק שההתייחסות של האם לאב השותה תשפיע על ההתייחסות של הילדים. מודעות של האמא לכך אולי תשפיע על תגובותיה. כמובן שצורת ההתייחסות של האב השיכור לילדים תשפיע מאד על מידת הבלבול, החרדה או השמחה שיחושו בשל מצבו.

תרצה קלמן, אמא לשלושה ומנהלת אתר יועצות ההלכה של נשמת