• חיי ישרים

    למה בלעם רצה למות מות ישרים ולמה מבוקשו לא ניתן לו?

    17/01/03 00:00

  • עולה דשן ותמיד - נפש רוח ונשמה

    פרשתנו עוסקת בתחילתה בשלושה עניינים עליהם אומרת התורה "צו את אהרן ואת בניו לאמר" והם קרבן העולה, תרומת הדשן ואש התמיד. ואומר המדרש שאין "צו" אלא לשון זירוז ואומר ר' שמעון שאין המקרא מזרז אלא במקום שיש בו חסרון כיס.ועלינו להבין היאך דוקא בעניינים אלו יש בהם חסרון כיס לכהן שפה נאמר "צו"?

    ירחם שמשוביץ

    17/01/03 00:00

  • עיקר העבודה – הקרבנות

    מפרשת צו ומהפטרתה נוצר רושם שלילי לגבי הקרבנות וישנם הוגים ומתחכמים אשר טענו שבעצם תיקון התפילות במקום הקרבנות היה התקדמות רוחנית לעבר דת ראציונלית יותר המתרחקת מהשפעת הפולחנים הפגאניים. ואפילו התפילות נראות להם בסוף מיותרות כי חפץ ד' הוא עשות חסד צדקה ומשפט, היינו ההתנהגות המוסרית של האדם היא בעיניהם העיקר וכל היתר – מיותר.

    ירחם שמשוביץ

    17/01/03 00:00

  • חג האכילה והדיבור

    חג הפסח מתייחד משאר המועדים, בכך שהוא החג היחיד שכל מצוותיו קשורות לפה, הן בדיבור שמצווים אנו לספר ביציאת מצרים והן באכילה שזהו הזמן היחיד שבו אנו גם מברכים " אשר קדשנו על אכילת ..." לפי שיש מצווה לאכול. ועלינו להבין מדוע כל כולו של חג הפסח קשור באיבר זה שנקרא "פה"?

    ירחם שמשוביץ

    17/01/03 00:00

  • האכילה לשם קיום או קיום לשם אכילה?

    בעוד פרשת ויקרא עסקה בעיקרה בקורבנות המוקרבים ככפרה וככאלה נשרפים כליל, בפרשת צו מופיע לראשונה השילוב של הקרבת קרבן, עם האכילה של הקורבן על ידי הכהנים. ואנו שואלים את עצמנו מה דבר זה בא ללמדנו ?

    ירחם שמשוביץ

    17/01/03 00:00

  • מדוע רק השבת גדולה?

    לשבת זו, שלפני פסח, יש שם מיוחד: שבת הגדול. סימן מיוחד בשולחן ערוך (אורח חיים, סימן תל) נכתב, רק כדי ללמד אותנו: "שבת שלפני הפסח, קוראים אותו שבת הגדול". מדוע ניתן שם זה לשבת זו, ומהי החשיבות הרבה שלו?

    הרב משה ברגמן

    17/01/03 00:00

  • בגדים מדברים

    פעמים נדמה לנו, כי כל תפקידם של הבגדים הוא כיסוי הגוף, חימומו וכדו'. ואין כל משמעות לצורתם של הבגדים ולייחודם.מפרשת צו אנו למדים אחרת. שינוי עבודתו של הכהן בבית המקדש דורש גם שינוי בגדים. גם תפקידו של האדם בא לידי ביטוי בבגדיו.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    17/01/03 00:00

  • 'אשר נשיא יחטא'

    על הביטוי 'אשר נשיא יחטא' אומרים חז"ל אשרי הדור שהנשיא שלו מתוודה על חטאו ויודע לומר טעיתי חטאתי עוויתי פשעתי.עד שאנו מדברים בנשיאים ובמנהיגים נקשוט עצמנו תחילה. יחשוב כל אחד לעצמו מתי עמד בפעם האחרונה ואמר "טעיתי". ואחר שנלמֵד עצמנו לומר לפעמים "טעינו" רשאים אנו לדרוש כן מאחרים.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    17/01/03 00:00

  • כיצד ננהג בערב פסח שחל בשבת?

    לקט דיני פסח שחל בשבת, וכן הבטים חינוכיים ורעיוניים לקראת החג.

    הרב דוד סתיו

    17/01/03 00:00

  • מהלך ליל הסדר

    על מבנה ליל הסדר ומשמעותו, על תהליכי התהוותו למן המקדש ועד ימינו, נכתבו מאמרים רבים. לפניכם, קיצור מהלך הסדר על מרכיביו השונים.

    הרב שי פירון

    17/01/03 00:00

  • עשרת הדיברות לעורך הסדר

    "לא לכל אחד הכשרון לספר ולהעביר לדורות הבאים את העקרונות החינוכיים המרכזיים הנגזרים מיציאת מצרים." - לקט עצות וכללים לעורך הסדר.

    הרב שי פירון

    17/01/03 00:00

  • תפילות פסח

    על ההלכה לגבי התפילות בערב פסח ובמהלך החג..

    הרב שמואל אליהו

    17/01/03 00:00

  • ליל הסדר - חלק ב'

    "קדש ורחץ כרפס יחץ.." סדר ליל הסדר.. – הרב שמואל אליהו מביא את המנהגים והדינים..

    הרב שמואל אליהו

    17/01/03 00:00

  • ליל הסדר – חלק א'

    על מהות הלילה , סדר הקערה, וענין ההסבה.. – הלכות ודינים

    הרב שמואל אליהו

    17/01/03 00:00

  • עדכוני כשרות צילום: shutterstock

    עדכוני כשרות

    15/01/03 00:00

  • עדכוני כשרות צילום: shutterstock

    מוצרי יבוא מאושרים לטו בשבט

    13/01/03 00:00