פול גז: הסרט של הנוער בסוכות

סרט ישראלי עם כוכבי הנוער ושחקנים ישראלים מוכשרים שמגנה את האלימות ושם את הגיבור הטוב כנער המאופק והמצליח. פול גז, הסרט שישעה לנוער את חול המועד סוכות, אל תחמיצו

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 15/10/19 10:22 טז בתשרי התשפ

פול גז: הסרט של הנוער בסוכות
צילום: יונייטד קינג ולייט סטרים

צעירי ימינו, דור ה-Z (ילידי שנות התשעים) ודור ה-A (ילידי שנות האלפיים), כמעט שלא צופים בטלוויזיה וגם לא פוקדים בתי קולנוע. בדרך כלל הם שפוטים של הטלפונים החכמים שלהם. אבל "פול גז" של קובי מחט, מבית סרטי יונייטד קינג בהפקת משה אדרי, לאון אדרי ומיקי רבינוביץ מלייט סטרים, עומד להפוך לסרט המדובר המובהק של חול המועד סוכות בקרב גילאי חטיבת הביניים והתיכון. בין היתר משום שזהו הסרט הישראלי הראשון המוקדש לספורט מוטורי ומרוצי אופנועים. גם מבוגרים יתפעלו לא פחות ואולי יותר, לאו דווקא מאופנועי השטח, כמו מנופי קיבוץ עין גדי, נאות הכיכר, הרי מדבר יהודה, שפך נחל הערבה, הגיאיות והערוצים היורדים לעבר ים המלח, המככבים בצילומים מרהיבים המשרתים בצורה מובהקת את התיירות לאזור.

ההישג המקצועי בצילום מרוצי אופנועים של בני נוער, מרשים מאוד. למרות שמתעוררת במידה מסוימת התהייה שמא תעלולי הרחיפות והקפיצות באוויר על גב אופנוע, המהירויות הגבוהות, הניסיונות להכשיל את היריבים תוך כדי מרוץ בצורה לא הוגנת ומסכנת חיים, ו"התרגיל המסריח" של המאמן חסר המעצורים, המשוחק על ידי אורי פפר, לא עלולים לגרום לצעירים לנסות לחקות את מה שרואים על המסך.
 

צילום: יונייטד קינג ולייט סטרים

השחקנים המככבים בסרט הם כוכבי נוער מוכרים, כמו תובל שפיר, נדב גדג' וקווין רובין, והמבוגרים המקיפים אותם הם שחקנים ותיקים ומוכרים כמו זוהר ליבה (במשחק מאופק ומרשים), אביגיל אריאלי ואורי פפר. מקורות ההשראה של הבמאי-תסריטאי יכולים להיות סרטי עבר אמריקאים מפורסמים של מסעות אופנוע כמו "אדם בעקבות גורלו", "הפרא", "שימו גז" מצד אחד, ושל עשרות סרטי חניכה בהם מתלמד צעיר מתאמן ומשפר את ביצועיו בהדרכת מנטור מנוסה, כגון "קרטה קיד".

הסיפור עוסק בתומר בן ה-16 (תובל שפיר) העובר עם אמו ליישוב קטן בקצה המדבר, כמה שבועות לפני אליפות המדינה לנוער ברכיבת אופנועי שטח. ביישוב הקטן הקשישים נעים על קלנועיות משוכללות, המבוגרים על טרקטורונים ובני הנוער על אופנועי שטח המעניינים אותם הרבה יותר מאשר הלימודים. מנהיגם הוא נמרוד השחצן, הפייבוריט להיות הזוכה בתחרות. נמרוד מתנכל לנער החדש בבריונות גוברת והולכת, לועג לטוסטוס עליו הוא רוכב, מפיץ עליו שמועות שווא וגורר את חבריו לנהוג כמותו, בין היתר מקנאה על כך שהיפה של השכבה, עמליה, מתיידדת עם תומר. לזכותו של התסריט יש לומר, שבצד הערצת אופנועי השטח המהירים, הבריונות מוצגת במלוא כיעורה, בעוד תומר "הגיבור הטוב", מפגין איפוק מעורר כבוד. גינוי האלימות הוא כאן ברור ומובהק.

התפנית בעלילה מתרחשת כשתומר פוגש את אלברט – גבר מזדקן, מתבודד ומנודה חברתית, שבנעוריו היה מאסטר ברכיבת אופנוע. אלברט הופך למנטור של תומר, ומכין אותו למרוץ מנצח על המסלול.

שיא הסרט הוא גמר אליפות הארץ ברכיבת שטח, המצולם כאמור ברמה מקצועית גבוהה, משודר בערוצי הספורט בטלוויזיה ומראה איך תומר התעלה על הפחדים המקצועיים והאישיים שלו, ומנצח את נמרוד בפוטו פיניש לתדהמת כל היישוב ועוד מאות אלפי הצופים בשידור החי.
 

לא לאלימות – 

צניעות – 

התנהגות ושפה – 

ערכים –

שווה צפייה -

איכות קולנועית –

לביקורות נוספות