לראות את האחר - יום הברייל הבינלאומי

לכבוד יום הברייל שמצוין היום, סטודנטיות המחלקה לתקשורת חזותית ב"אמונה"- האקדמיה לאמנויות ועיצוב, מעצבות כרזות לשינוי חברתי באמצעות כתב הברייל

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/01/21 16:25 כ בטבת התשפא

לראות את האחר - יום הברייל הבינלאומי
אחת הכרזות (עיצוב: ספיר שרת), צילום: מכללת אמונה מבית תנועת אמונה

יום הברייל הבינלאומי שיחול היום (ב'), מציב אותנו מול אחת מן השפות החזותיות היותר מעניינות שקיימות בעולמנו. הברייל היא שפה שהומצאה ב-1771 ע"י איש חינוך בבית ספר לעיוורים בפריז, שהבחין שתלמידיו יכולים לקרוא ספרים בעזרת מישושם.

הפיכת הספרים לדפים בעלי תבליט התגלתה כהפקה יקרה מאוד, הספרים הפכו לעבי כרס והמבחר בשל כך היה דל ומצומצם.

לואי ברייל, נער עיוור בן 15, שיכלל את השיטה והפך את כתב הברייל לפונט בן 6 נקודות בלבד (בווריאציות שונות) והפך את ההמצאה לכתב בו משתמשים עד היום, אם כי רק אחוז קטן מאוד מאוכלוסיית העיוורים.

אחת הכרזות

אחת הכרזותצילום: מכללת אמונה מבית תנועת אמונה (עדי פרץ)

כתב הברייל העברי שונה מזה האנגלי, הוא נכתב מימין לשמאל והניקוד מופיע לצד האות, אותיות סופיות אינן קיימות כלל. ערן גל, מנהל מרכז ההכשרות של עמותת "מגדל אור" נפגש עם הסטודנטיות וסיפר להן על החידושים הטכנולוגים לעיוורים ובפרט בימי הקורונה. את התהליך הנחה המעצב מאיר אשל שכבר בשנות השבעים כסטודנט בבצלאל, זכה בפרוייקט עיצוב בינלאומי עבור קהילת העיוורים ואף רשם על כך פטנט.

כיום כתב הברייל אינו פופולרי כל כך ומרבית הילדים הסובלים מעיוורון לומדים דרך שמיעה ופחות במישוש, ובספריית העיוורים הקולית מצויים כותרים רבים מאוד שלא רק בעלי לקויות ראיה משתמשים בהם.

אחת הכרזות

אחת הכרזותצילום: מכללת אמונה מבית תנועת אמונה (הלל שרעבי)

יו"ר תנועת אמונה, ליאורה מינקה, אמרה כי "אמונה כתנועה של יהדות חברתית נענית בהתלהבות ליוזמות הבאות לשדרג את השיח בישראל ולהוסיף טוב לחברה"

ד"ר אפרת גרוסמן, ראש המחלקה לתקשורת חזותית, הוסיפה: "אחד מיעדי המחלקה הוא להתמקד בפרוייקטי עיצוב חברתיים ומשני עולם. בשנים האחרונות יותר ויותר מעצבים מבינים את התפקיד הגדול שלהם בשינוי חברתי ובהנעת תהליכים משני עולם.
האקטיביזם החזותי מעלה למודעות נושאים בוערים; עוני, זכויות אדם, שמירה על הסביבה ועזרה לאוכלוסיות מוחלשות. אחד מייעדי המחלקה לתקשורת חזותית הוא להתמקד בנושאים אלו כדי שכל בוגרת שלנו תדע שהיא לא רק יוצאת מכאן מעצבת, אלא יש בכח העיצוב שלה לשנות ולהשפיע".