"גיבורי הקהילה האתיופית הם השראה בדיוק כמו נתן שרנסקי"

לפני שש שנים התפרסמו רותי ויוסי טורצקי, בעקבות סיפור ההיכרות המרגש שלהם. מאז, הם עוסקים בהעברת סיפור עליית יהודי אתיופיה בכל דרך אפשרית. ועומדים לפני פרסום ספר שני, לאחר שהראשון שכתבו הפך לסיפור הצלחה

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/07/20 14:03 ב באב התשפ

"גיבורי הקהילה האתיופית הם השראה בדיוק כמו נתן שרנסקי"
רותי ויוסי טורצקי ובנותיהן, צילום: מיכל אביאור

יוסי ורותי טורצקי תושבי "כרם רעים" שבגוש טלמונים, הם הורים לחמישה ילדים, ועוסקים בחינוך. מאז שפורסם סיפור ההיכרות שלהם לפני שש שנים, בסרט "נס אלוקי", הפכו מיד לסמל של אהבת ישראל אמיתית. החיבור בין המשפחות, האתיופית והישראלית, עורר עניין רב, מה שהביא אותם להתחיל ולספר את סיפורם בכל מקום שהתבקשו.

"התגובות האוהדות גרמו לנו להבין שיש התעניינות של הציבור לשמוע עוד על הסיפור שלנו", אומרת רותי, "כך מצאנו את עצמנו מעבירים שיחות בנושא, ואפילו כתבנו הצגה לילדים, דבר שלא עשינו לפני כן. ההצגה חשפה את הילדים למנהגים והתרבות האתיופית באופן מוצלח כל כך, שהתעורר בנו הרצון לכתוב ספר בנושא. כך נולד הספר הראשון שלנו 'המסע לאתיופיה בעקבות ביתא ישראל'. הספר זכה להצלחה, ונבחר בין חמשת הספרים הראשונים המומלצים על ידי משרד החינוך. באמצעותו, נחשפים הקוראים בדרך חווייתית, לסיפור בן מאה חמישים שנה". 

 

פרויקט הקיץ של כיפה בעיצומו! היכנסו, דרגו, ואולי תזכו במארז ספרים במתנה

 

יוסי: "ההצלחה של הספר הראשון גרמה לנו להבין, שיש צמא בציבור הישראלי וגם בקרב בני העדה, לשמוע עוד על ההיסטוריה של של יהודי אתיופיה, וכך צללנו למחקר מעמיק של שנה על סיפור חייו של המנהיג - יונה בוגלה, בסופו כתבנו ספר חדש, שנמצא כעת בפרויקט גיוס המונים, על מנת שנוכל להוציא אותו לאור.

יונה בוגלה נולד באתיופיה, וכשהיה קטן מאוד, נפגש עם יעקב פייתלוביץ, שליח שהגיע מארץ ישראל לאתיופיה. בוגלה החליט ללמוד בירושלים,  ובגיל צעיר מאוד עלה לישראל לבדו, למד את השפה, ואז עבר לאירופה ועבר שם הכשרה רבנית. לאחר מכן, מצויד בהרבה מאוד ידע, הוא חזר לאתיופיה כדי לתרום לבני העדה. הוא נלחם עבור היהודים לפתיחת בתי ספר, ודאג שכל הזמן יגיעו שליחים מהארץ על מנת שלא יישכחו, מה שהביא בסוף את העליה האתיופית לארץ. תלמידיו המשיכו את דרכו, והפכו לאסירי ציון, רק משום שלימדו עברית ועסקו בציונות. הספר החדש חושף את חלומותיהם, והקשיים עימם התמודדו, כך שמדובר בפרויקט מרגש במיוחד".

המסע לאתיופיה בעקבות ביתא ישראל

המסע לאתיופיה בעקבות ביתא ישראלצילום: מיכל אביאור

 

"הספר מביא את ההורים לדבר עם הילדים על מה שהיה באתיופיה כי פתאום הם מביעים עניין", אומרת רותי, "הרבה פעמים הורים שנולדו בכפרים הללו, לא יודעים איך לתאר לילדיהם את מה שהיה שם, והספר מאפשר להם לפתוח את הנושא ולהסביר בקלות בעזרת העלילה והאיורים המופלאים של אלחנן בו אורי. לא מעט מילדי העדה מתביישים לעיתים במנהיגים, ומנסים להיטמע בסביבה הישראלית, ופתאום הספר מחזיר אותם אחורה ומראה להם איזה שורשים טובים ויפים יש להם.

לספר חשיבות גדולה גם בכך, שהרבה מצעירי העדה נוטים להזדהות היום עם מחאת השחורים בארצות הברית, אבל הספר מוכיח להם בצורה מאוד ברורה, שזה לא אותו הסיפור. זה שהאפליה היא משותפת זה נכון, אבל הסיפור שלנו אחר. הספר מאפשר להכיר דמויות מתוך הקהילה, שהן ציוניות, בעד המדינה, ומחפשות את הזהות היהודית והציונית שלהם, עד כדי כך שמסרו את הנפש  כדי להגיע לישראל. הם לא צריכים לחפש דמויות חיקוי אפרו אמריקאיות, כי יש לנו גיבורים אמיתיים להתגאות בהם. וכמו שאני נפעמת מהסיפור של נתן שרנסקי ומהמסירות שלו והתחנכתי לאורו, כך אין סיבה שאסירי ציון מהקהילה, לא יהוו השראה עבור כלל ילדי ישראל".

 

 

לפרויקט הספרים של כיפה, היכנסו