לטייל עם כיפה אחרי השלג יוצאים לטייל | מכוכב השחר לעוג'ה - קלאסיקה שלא מאכזבת

בימי החורף, ובמיוחד בימים הקרים שאנחנו חווים השבוע, הפעולה האולטימטיבית היא לרבוץ עם נשנוש מול הנטפליקס, אך ישנם טיולים אידיאלים לתקופה הזו בעיקר במקומות שחם מדי לטייל בהם בקיץ |למסלול המלא

חדשות כיפה יונתן מאירסון 30/01/22 12:49 כח בשבט התשפב

אחרי השלג יוצאים לטייל | מכוכב השחר לעוג'ה - קלאסיקה שלא מאכזבת
זרימה בואדי קיס ממש מתחת ליישוב כוכב השחר, צילום: יונתן מאירסון

הטיול שלנו היום לואדי עוג'ה הוא מאותן קלאסיקות שאף פעם לא מכזיבות, ולמרות שהוא מוכר להרבה הוא עדיין פחות מפורסם משכניו הדרומיים יותר (נחל פרת ואדי קלט, עין גדי) ותמיד הוא כיף מחדש. למה שכניו תשאלו? כי יש הטוענים שוואדי עוג'ה הוא חלק מאותה יחידת נוף המכונה מדבר יהודה בדומה לאתרים האחרים שציינו, והוא אף מסמן את גבולו הצפוני. כמו שאר מדבר יהודה זהו מסלול העובר במורדות המזרחיים של ההר המרכזי לכיוון הבקע. במסלול נוף נהדר, נוה מדבר, ואפילו אטרקציה קטנה בסופו.

המפל

מפלוני מים בואדי קיס  צילום: יונתן מאירסון

לוואדי גם רזומה היסטורי בדברי ימי הארץ: בפתחו המזרחי ישנם שרידים ארכאולוגיים של מבנים ומערכות מים שיש המציעים שכאן שכנו הערים עטרות או נערן המוזכרות בספר יהושע (טז, ו-ז) כנקודת גבול בין נחלות אפרים ובנימין.

רצנו כבר לפתחת הנחל אבל בואו נחזור למוצאו. ראשיתו של הנחל בהר בעל חצור הסמוך לעפרה (ההר הוא הנקודה הגבוהה ביותר בין הרי חברון להרי מירון וגובהו 1016 מטר) ומשם הוא רץ מזרחה בפיתולים ועיקולים ונשפך לירדן ומשם לים המלח. פיתוליו הרבים של הנחל העניקו לו את השם בערבית עוג'ה שפירושו עיגול, או העגול. השם הערבי גם מצלצל בעברית כמאמר השיר מהגן 'עוגה עוגה במעגל נחוגה..'.

השם העברי של הנחל נחל ייט"ב נקרא כשם הישוב שבפתחו של הנחל: ייט"ב – יד יצחק טבנקין על שמו של אחד ממנהיגי תנועת העבודה. העוג'ה "שלנו" נקראת העוג'ה המזרחית ולמעשה היא 'יד' אחת של הר בעל חצר בעוד 'היד' השניה היא העוג'ה המערבית או בשמה המוכר יותר נחל הירקון שגם הוא מוצאו בהר בעל חצור ולעומת רעו המזרחי הוא נשפך לים התיכון.

המונח המתאר את התוואי הגיאוגרפי הזה נקרא 'קו העוג'ות' והוא נטבע על ידי האנגלים במלחמת העולם הראשונה כאשר הם לחמו בעות'מנים. האנגלים שהגיעו ממצרים התקדמו צפונה ובקו הזה הע'ותמנים הנסוגים הצליחו להעמיד חזית עיקשת ולעכב אותם. העיכוב נמשך 9 חודשים ובסופם הצליחו האנגלים להבקיע צפונה והמשיכו עד דמשק.

(מפלוני מים בואדי קיס) 

אנחנו מצטרפים לעוג'ה 'שלנו' המזרחית כמה ק"מ מזרחה מבעל חצור, בסמוך לישוב כוכב השחר. לאחר שניכנס לישוב נפנה ימינה בפניה משולטת לבריכת הכרמים (מופיעה בWaze)  נחלוף על פניה בדרך עפר ולאחר כמה עשרות מטרים נפגוש במזלג דרכים שם נבחר בצלע השמאלית, וניסע עוד 300 מטר למצפה קטן עם פרגולות – מצפה בומי לזכרו של תושב מקומי. כאן נרד מהרכבים ונעלה לתצפית היפהפיה מזרחה לבקעת הירדן.

"אחרי הגשם תיתקלו בזרימה יפה של מים בערוץ הנחל"

 נרד מהתצפית ונתקדם צפון מזרחה בשדה בור ונחפש את הסימון השחור. מי שמכיר את האזור ברוב ימות השנה כשהכל צהוב לא יכול שלא להתפעל מהירוק הרענן ומהמים שתכף נפגוש. מרחוק נבחין בשני עצי שיזף – זוהי הכניסה לערוץ שלנו. מכאן ההליכה תהיה מאתגרת בשל ההליכה בערוץ או בצדדיו ובשל הבוץ. למעשה עדיין איננו בוואדי עוג'ה עצמו כי אם בערוץ הנשפך אליו הנקרא ואדי קיס.

אם באנו, כמו בימים אלו ממש, יום יומיים אחרי גשם, כבר כעבור דקות ספורות ניתקל בזרימה יפה בערוץ. הערוץ מלא במדרגות סלע היוצרות מפלונים מהזרם והמראה נאה. נמשיך עם הסימון השחור עוד כקילומטר וחצי והערוץ יתחבר בצוק תלול לוואדי עוג'ה הראשי.

עין עוג

עין עוג'ה צילום: יונתן מאירסון

נקיף את המפל ממערב ונרד בזהירות (אוי הברכיים) לתחתית הערוץ. כאן הסימון השחור מגיע לקיצו ואנחנו מצטרפים לסימון האדום מזרחה. עוד הליכה של קילומטר וחצי לעיתים בערוץ ולעיתים בצדיו ומשום מקום מגיעים לנוה מדבר מהמם דקלים בריכה גדולה ומעיין וזהו עין עוג'ה.

המעיין עצמו מכוסה בבטון המיועד לתפיסת המים להשקיה לשדות באזור, אבל למרות זאת ניכרת השפיעה שלו בבריכה הרחבה שבסמוך ובמים הזורמים ממנה הלאה. טבילה במים מומלצת. מכאן זורמים המים על פני הקרקע בסבך צמחיה המציע פינות נחמדות לישיבה ושכשוך. מהרגע שפגשתם במעיין סביר להניח שלא תהיו לבד – המקום הוא מוקד משיכה לתושבי באזור הבאים לנפוש וגם לצאן הבאים להרוות את צמאונם.

( מגלשת המים המפורסמת) 

עוד הליכה של 700 מטר ואנו מגיעים לכביש הגישה למקום שהוא מאפשר לעצלנים שבנינו להגיע עם רכב ממש עד שפת המים. בסמוך לקצה הכביש המים מתכנסים ברעש חזק בסכר לתעלה המובילה אותם מזרחה. אנחנו נלך על הכביש לצד התעלה.

התעלה שלא מתוחזקת משהו שבורה בכמה מקטעים והמים פורצים ממנה וזורמים בחופשיות על פני האדמה והכביש. עם זאת עדיין ישנם מים רבים בתעלה ולאחר הליכה של קילומטר וקצת נוספים התעלה מגיעה לשיפוע של כמה מטרים וחוצה אותו קול רעש וזוהי המגלשה המפורסמת שעוד קיימת ולא מכזיבה. שימו לב כשאתם מתגלשים שאתם עלולים להישרט מעט מהדפנות ובסוף המגלשה כנראה שתיחבטו קלות בישבן אבל (לדעתי) שווה את זה.

כאן במגלשה (או עוד קודם סמוך לסכר) ניתן למעשה לפגוש את המכוניות ולסיים (גם לאוטובוס יש מקום להסתובב כאן), או ללכת קילומטר וקצת נוספים עד לישוב ייט"ב ושם לפגוש ברכבים. אם זקוקים לשירותים וקפה ניתן לנסוע כרבע שעה צפונה למפגש הבקעה. אם רוצים העשרה אפשר לנסוע לאנדרטת הבקעה גם בכיוון צפון ולדבר על מורשת קרב וסיפורי ארץ המרדפים.

עוד באזור: עינות פצאל לשכשוך רגליים (אבל הרגע היינו בעוג'ה?!), קאסר אל יהוד – זה כבר לפינה אחרת

מידע חיוני למסלול:

אורך המסלול: 5 קילומטר,  4.5 – 5 שעות

מים: 3 ליטר מים.

ביטחון ועזרה רפואית: מוקד בקעת הירדן: 02-9940218 מוקד בנימין: 02-9974106

נשק: מומלץ (עיין לעיל 'המקום מוקד משיכה לתושבי האזור'..)

מפות: מפת טיולים וסימון שבילים מספר 6-5: בקעת הירדן ומזרח השומרון

קליטה: מהרגע שנכנסים לערוץ בואדי קיס אין קליטה כלל. כדאי לתאם את שעת ומיקום האיסוף בסיום המסלול מראש.

שימו לב: המסלול אינו מעגלי, הרכבים יורידו אותנו בנקודת ההתחלה בכוכב השחר ויפגשו אותנו בסיום המסלול סמוך לישוב ייט"ב. אפשר להחנות בישוב ייט"ב ולעשות הקפצה לכוכב השחר לתחילת המסלול


יונתן מאירסון הוא מורה דרך מוסמך, כותב ועורך תכנים, הוגה דעות ומבקר המציאות מטעם עצמו

אשמח לתגובות: yonimayerson@gmail.com

נכתב בשיתוף בית ספר שדה עפרה לתיאום 029975516