טיול - עין עבדת

מי אמר שאין מה לטייל במקומות מוכרים וטחונים?! עין עבדת - מסלול שיכול להתאים גם למשפחה, אבל אף מטייל מקצועי לא יוותר עליו!

חדשות כיפה מחלקת מפעלים 28/02/05 00:00 יט באדר א'

מטיילים במסלול: בנות חבריא א'-ב'.

אורך המסלול: 3 ק"מ.

מפת התמצאות: מפת טיולים וסימון שבילים הנגב התיכון (מס' 15).

אזור הטיול:
קניון עין עבדת התפתח בשוליה הצפוניים של רמת עבדת כתוצאה מהתחתרותו של נחל צין. מעיינות השכבה הנובעים בקניון יוצרים נאות מדבר קטנות, סביבן מתקיים עולם עשיר של צומח וחי. המראה מרהיב ומרשים ביופיו.

מהלך המסלול:

אחרי ירידה באוטובוס ממדרשת בן גוריון הכביש המתפתל אל אפיק נחל צין נגיע אל השביל המוליך לתוך הגן הלאומי עין עבדת.

בשמאל הדרך נראה אלה אטלנטית בודדת שגילה מוערך ב-250 שנה. הערוץ הולך וצר ונעשה קניוני סמוך לעין מור. הקניון חתור כולו בסלע גיר לבן, ששזורים בו בטורים אופקיים פסים ועדשות של צור נוקשה ועמיד בפני בליה.העדשות ופי הצור יוצרים דרגשים המשמשים את היעלים לשוטטות בקטע הקניוני של הנחל.

נחזור מעט אחורה ונעלה שמאלה במדרגות החצובות בסלע אל המשטח העליון שממנו נצפה אל הברכות שלמטה. לפני תחילת העליה נראה חורשה של צפצפת הפרת - עץ טרופי מעמיק שורשים שמופיע סביב כמה מעיינות בנגב. בדרכנו למעלה נראה גם כמה מערות התבודדות ששימשו נזירים בתקופה הביזנטית. בקטע האחרון נעזר בסולמות הקבועים בקיר ונגיע ל'מצדית מורבעת'. זהו מבנה ששימש כמגדל שמירה בתקופה הביזנטית. תפקידו היה להגן על הדרך היורדת אל המעין ועל שטחי החקלאות שמסביב לו.

מכאן נפנה לעבר תצפית ממנה נראה את נוף הקניון. מימין נראה את עין מעריף וברכותיה, משמאל נראה את האפיק המוליך לעין מור ועין עבדת.

כאן הסתיים מסלולינו. חוזרים לאוטובוס והביתה. עייפים ומרוצים.

כיצד מגיעים לתחילת המסלול?
ניסע בכביש מס' 40 ונגיע למדרשת בן-גוריון. בשער המדרשה נפנה ימינה לכביש מפותל המוביל לחניון התחתון של עין עבדת. בסוף הפיתול האחרון של הכביש ניתן לעצור לרגע. אנו נמצאים בתוך ה'ברך' של נחל צין, בנקודה בה משתנה כיוון זרימתו של הנחל מצפון למזרח. עתה נמשיך עם הכביש לתוך הקניון ונחנה בחניון התחתון.