שאל את הרב

פסלים לנוי

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 15/04/06 23:36 יז בניסן התשסו

שאלה

הייתי רוצה לשאול את הרב מה בדיוק האיסור בפסלים, והאם לאדם שאוהב אומנות אסור לפסל פסלים ולהציבם בביתו למטרות נוי.

מועדים לשמחה.

תשובה

שלום וברכה.
בעשרת הדברות מובא איסור פסל : "לא תעשה לך פסל וכל תמונה אשר בשמים ממעל ואשר בארץ מתחת ואשר במים מתחת לארץ".יסוד האיסור הוא עבודה זרה.
הרמב"ם בהל' עבודה זרה פ"ג הל' י' מבאר גדרי וטעמי האיסור:
"אסור לעשות צורות לנוי ואע"פ שאינה של עבודת כוכבים שנאמר "לא תעשון אתי", כלומר צורות כסף וזהב שאינה אלא לנוי, כדי שלא יטעו בהן הטועים וידמו שהם לעבודת כוכבים".
ופוסק שו"ע (יו"ד ס' קמ"א סע' ד'): "אסור לצייר...צורת אדם...אפילו הם לנוי...במה דברים אמורים בבולטים".
כלומר יש איסור לעשות צורות שלמות, אפילו לנוי. היסוד נובע מכך שיש חשש שאדם יעבוד לפסל או יעלה במחשבה שהוא עשוי לצורך עבודה זרה.
יש לציין שלדעתי בהערצת כוכבים, זמרים וכד' ובעשיית פסליהם יש מעין עבודה זרה.

ברצוני להביא בקצרה כללים לגבי האסור והמותר בפיסול (הדברים נכתבים לענין פיסול בלבד, לגבי תחומי אומנות שונים ייתכנו הבדלים):
צורת אדם:
1. פסל שלם של אדם אסור. אך אם מחסירים מדמותו פריט ניכר, כגון אוזן, אף, יד וכד' מותר.
בנוסף לכך יש האוסרים פסול פרצוף אדם לגמרי, ויש המתירים רק בתנאי שתווי פנים אינם ניכרים.
2. מותר לעשות פסל של אדם הנפטר על מצבה, אך אין זה מרוח היהדות. בנוסף להגבלות שלעייל
3. אסור להסתכל על פסלים של אלילים (כגון פסלי אלילי יוון או רומא) וליהנות מהנוי והיופי שלהם הן במוזיאון או בגן פסלים, והן במקום עבודה או מקום למודים. אך מותר לראותם במבט חטוף.
4. מותר ליהנות (אך לא להחזיק בבית או לעשות) מיופיו של כול פסל אפילו של צורת אדם מלאה אם ברור שנעשה רק לנוי ויופי ולא לשם עבודה זרה, ולכן רוב הפסלים בימינו, למעט פסלים נוצריים או פסלים של מדינות עולם שלישי ( אפריקה, אסיה, דרום אמריקה ), פסליהם נעשים עדיין לעבודה זרה.

כל הדברים שציינתי כאסורים, אסור להשהותם בבית אפילו למטרות של נוי ויופי.

נופים ודומם
מותר לפסל נוף שכולל דומם, צומח וחי.חשוב לציין שפיסול צורת דרקון מותרת, ומותר למכור אותו לגוי וליהנות מתמורה הכספית. ( בד"כ אסור ליהנות מכסף ששולם עבור דברים שנעשו לעבודה זרה). אך אסור להחזיק פסלו של דרקון בבית יהודי ( גם לנוי ).
כוכבים, שמש וירח
מהתורה אסור לעשות צורות של גרמי שמים, כגון שמש זורחת, ירח וכד'. אפשר לעשות שמש, ירח או כוכבים חסרים, פגומים, לדוגמה: אילן מסתיר חלק או שמש ללא קרנים. אסור לפסל גרמי שמים באופן שלם אפילו לצורך לימודי גרידא. כמובן, אם הם נעשו באופן מלא אסור להשהותן בבית אפילו לנוי.
אני מקווה שעזרתי לך בסקירה ההלכתית הקצרה הזאת.

בברכה,
חיים בריסק, צוות ישיבת הר עציון

כתבות נוספות