שאל את הרב

לימוד תורה ומקצועות חול

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/01/08 00:02 יא בשבט התשסח

שאלה

שלום,

אני תלמידת י"ב באולפנת בני עקיבא ולקראת סוף השנה עלו בי כל מיני הרהורים על לימוד התורה לבין הלימודים הרגילים.. שאלתי היא כזאת, אנחנו הרי יודעים שיש חובה להגות בתורה יום וליל-"והגית בו יומם ולילה" ואנחנו גם יודעים ש"תלמוד תורה כנגד כולם" ואנחנו פשוט מחוייבים לעסוק בתורה- עד כמה שאפשר כמובן.. ויש את הצד הלימודי שכל תלמיד תיכון צריך ללמוד לימודים מקצועיים שחלקם הם לא תורה ואפילו אין להם קשר לתורה(מתמטיקה, ספרות..) אז זה נראה פה כסתירה שבאולפנא תורנית מחנכים אותי ללמוד תורה(אמונה, מוסר ולא תורה תורה)ואני בעצם לומדת שם מקצועות חול.. ומה שקורה הרבה פעמים שהלימודים באים לי על חשבון לימוד התורה או עיסוק בתורה וזה ממש סותר את מה שאנחנו מחוייבים פה.

ושאלתי לא נשאלית רק על בנות שהרי הן לא מחוייבות בלימוד תורה אלא גם על בנים שהם מצווים כן ללמוד תורה.

תשובה

שלום וברכה.
תכלית לימוד התורה הוא בכדי לדעת את המצוות וכיצד לקיים אותם, שהרי נאמר "ולא עם הארץ חסיד". ברם יש לתלמוד תורה ערך עצמאי, לא כאמצעי למצוות. ראיה לדברים אלו: אשה פטורה ממצוות לימוד תורה (אין זה אומר שאסור לה ללמוד, אלא להיפך-רצוי מאוד שתלמד!) אך חייבת בברכת התורה (ב"י או"ח סימן מז), משום שהיא חייבת בלימוד של אותן מצוות שהיא כן חייבת בהן, יחד עם זאת היא פורה מתלמוד תורה – מהלימוד שהוא ערך לכשעצמו ובו חייבים רק האנשים.

לימוד תורה הוא מצווה בסיסית וחשובה ביותר, אך ככול מצוות התורה חוץ מגילוי עריות שפיכות דמים וע"ז נאמר "וחי בהם". בכדי לקיים את מצוות התורה עלינו לחיות, לחיות אין פירושו רק: לא להיות מת, אלא מדובר על מערכת חיים שלמה שכוללת מקור פרנסה, בית, בגדים, אוכל וכו´. אדם צריך שיהיו לו לפחות את הדברים הבסיסיים, לו ולמשפחתו. ללא דברים אלו, החיים יהיו קשים מאוד. מכיוון שיש צורך בפרנסה יש צורך במקצוע, לשם כך יש ללמוד. נאמר על רבי שמעון בר יוחאי שכל חייו רק למד תורה והצליח, אולם רבים ניסו לעשות כמותו ולא הצליחו. דרך זו היא ליחידי סגולה! רבותינו ז"ל היו שואבי מים, סנדלרים, נפחים וכו´ והיו צדיקים וענקים בתורה. הלימודים בתיכון ובאוניברסיטה הם בכדי שאדם יוכל להתקיים ולדאוג לקיום סביבתו.
בשלושת התפילות אנו אומרים "לתקן עולם במלכות שדי", להפיץ את אוצרנו הטוב ולהעניק ממנו לאחרים, לשאר העולם. התורה איננה מצטמצמת לד´ אמות של הלכה, יש לתורה מקום בכל רובדי החיים – כל התחומים כולם: רפואה, הנדסה, כלכלה... אין מקום שבו אין להלכה מה לומר.
לסיכום: נקודת המוצא שלנו בעולם היא לימוד התורה וקיום המצוות, אולם אנחנו חיים בעולם מורכב, ולכן חובה על כל אדם לברר את דרכו, ולמצוא כיצד יוכל להשתלב בעולם זה בדרך בה הוא יוכל להואיל בצורה הטובה ביותר ולשלב את חיי היום יום בלימוד התורה. חשוב לזכור שלימודי החול הם לא רק פרנסה, יש בהם קדושה ממש - הם דרך שלמה בעבודת הבורא ועשיית רצונו בעולם.
כל טוב והצלחה!
ירון
Bz.yaron@gmail.com

כתבות נוספות