שאל את הרב

ישיבת הסדר

חדשות כיפה הרב שי פירון 23/03/02 12:56 י בניסן התשסב

שאלה

מהו ההיתר למסלול ההסדר? איך אפשר לברוח משירות צבאי של שלוש שנים ולעשות את זה עם הקלות???

ללמוד תורה צריך כל החיים ולא רק בשנות הלימוד בישיבה ונראה שמי שהולך למסלול ההסדר מצא לעצמו חיים קלים. בזמן שחבריו נלחמים בצבא הוא אמנם מקדיש את זמנו ללימוד התורה אך אי אפשר להשוות את זה למאמץ הפיסי שיש ללוחם.

תודה.

תשובה

ב"ה



בנימין,
שלומות!


אני מבקש להעביר את שאלתך למישור העקרוני ולא למישור הפרקטי. הרי במישור הפרקטי יכולתי להעלות לא מעט שאלות כגן: מי שהולך להסדר נמצא במסלול הכולל שנתיים יותר מחבירו או לחילופין במה הוא שונה מחייל במסלול הנח"ל? מזה החבר בלהקה צבאית או משדרן בגלי צה"ל?
כל אלה, הם צרכים של הצבא. הצבא שלנו הוא לא צבא לש שכירי חרב. יש צורך במעטפת שלמה כדי לבנות צבא משמעותי המביא לידי ביטוי את האיזון שבין הערכים השונים שבחיינו בארץ. לכן, יש צורך בחיל חינוך. לכן יש צורך בפרוייקט המיועד לחיילים הבאים מאיזורי מצוקה ואף אחד לא אומר שהם עושים חיים בזמן שחבריהם נמצאים בג'נין. זה חלק מהיחוד של הצבא. עם בונה צבא, צבא בונה עם. רק כך אפשר להקפיד שהצבא יהיה מוסרי ומשמעותי.
ישיבות ההסדר מביאות לידי ביטוי את האיזון שבין הצורך להעמיק את היניקה הרוחנית שלנו, את הקישור למקורות הרוחניים של העם לבין החובה לאחוז בנשק ולהגן על המולד. "ספרא וסייפא" ירדו כרוכים לעולם. הספר והחרב. זהו ביטוי עילאי לשאיפת החיים שלנו. זהו ביטוי עילאי למקום שאליו אנו שואפים להגיע ובו אנו רוצים להיות.
אכן יש הרואים בשירות בהסדר אילוץ ולא אידאל. היה נכון לשרת שלש שנים אבל שירות זה יוצר בעיות רבות במספר רב של תחומים. השרות בהסדר מצמצם אותם ומביא אותנו ליותר סיכוי לשירות נכון ומקיף.

יהיה השירות בהסדר אידאלל צרוף או יהיה השירות בהסדר בדיעבד כתוצאה מאילוץ חינוכי או רוחני כזה או אחר, חיילי ההסדר הינם חיילים מצויינים. ברגע שהצבא ירגיש שיש בהם צורך - כולם יעזבו את בית המדרש ויעשו כל שנדרש להגנה על המולדת.


בברכה,

שי

כתבות נוספות