שאל את הרב

יסודות בכשרות

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 21/09/08 18:58 כא באלול התשסח

שאלה

שלום רב,

עד לא ממזמן הייתי בטוחה שאני שומרת כשרות כי הקפדתי לא חלב ובשר יחד וכן על הזמנים ביניהם

ולא אכלתי בשר לא כשר ועכשיו אני מבינה שבכלל לא שמרתי כמו שצריך כי זה הרבה מעבר ואני פשוט מאז בדיכאון כי אני מנסה לשמור כמו שצריך ונכשלת כי כל פעם אני פשוט לא יודעת אם זה בסדר או לא וזה נראה לי מאוד מסובך אז אם אפשר לענות לי על כמה שאלות בבקשה:

1. האם יש איזשהי מניעה לאכול עכשיו פרות וירקות???

2. כלי זכוכית אני הבנתי שאפשר לאכול בהם חלב ומיד אח"כ בשר או ההפך אפילו שהאוכל הוא חם?

3. אני מבינה שאי אפשר לאכול אצל אחרים בבית גם בצלחות זכוכית וגם אם האוכל כשר כי לא ידוע לגבי הסכום ולגבי הכלים שבהם בושל האוכל?

4. האם אפשר לשתות משקה פרווה בכוס זכוכית במסעדה שאין לה הכשר? מה אם המסעדה משתמשת בכוסות האלו גם למשקאות חלביים כגון מילקשייקים וכו'?

5. כיצד עלי להגעיל את הכלים שאצלי בבית? סירים, סכום, כלי פלסטיק... ומה עושים כשיש רק כיור אחד?

6.קראתי איפשהוא שהאוכל צריך חום מעל 40 מעלות כדי להיות מוטמא בכלי האם זה אומר שאם הבשר היה קר\ פושר מספיק שטיפה לכלי? ואם כן באיזה סקוטש?

7. בנוסף קראתי משהו גם על זה שאחרי 24 ממילא זה לא אכיל או משהו כזה. מה משמעות הדבר?

8. איך אני יכולה לאפשר בכל זאת אכילה אצל הסבים שחלק מהנאתם היא לבשל למשפחה? דווקא יש להם כלים חלבים ובשריים ושני כיורים אבל אני לא יודעת אם הקפידו על הכלים או לא...

אני יודעת שיש לי הרבה שאלות אבל מדובר בתהליך חדש עבורי ולכן אשמח לעזרה, תודה!

תשובה

שלום רב

התהליך שעברת הוא חשוב ומשמעותי מאוד. התשובה ביכולתה להעלות את האדם למקומות שלא היה בהם מעולם, וזוהי חשיבותה הגדולה. במיוחד בחודש אלול, חודש הרחמים והסליחות, התשובה הזאת נשמעת.
אני אפרט פה כמה יסודות בענייני כשרות, שאני מקווה שיענו על השאלות שלך.

א. פירות וירקות ניתן לאכול תמיד אך ורק אם קונים אותם במקום שיש בו תעודת כשרות. לאורך כל השנה ישנן בעיות של ערלה, טבל, תרומות ומעשרות וכד'. בשנה זו, שנת השמיטה, יש גם בעיה עם פירות וירקות שנעשו בהם מלאכות האסורות בקרקע בשנה זו.
בכלל כל המוצרים כולם, וכל מסעדה שרוצים לאכול בה, חובה שיהיה להם תעודת כשרות ובמוצרים - סימן כשרות.

ב. אסור לאכול בשר ואחריו חלב (להפך ניתן ע"י הפרדה של מאכל פרווה באמצע, כמו לחם וכד') אלא לאחר שמירה של 6 שעות. יש דעות מקלות יותר שאומרות שצריך להרחיק שעה (ההולנדים נוהגים כך), שלוש שעות (חלק מהאשכנזים) או חמש שעות וקצת. כדאי להתייעץ עם רב איך עלייך לנהוג.
ראוי שכל המטבח יהיה מופרד בין כלים חלביים וכלים בשריים. מאוד לא מומלץ להשתמש בכלי זכוכית גם לחלב וגם לבשר.

ג. ניתן לאכול אצל כל אדם שידוע שהוא שומר תורה ומצוות, ובמקרים של משפחה קרובה וכו' אם יודעים *בוודאות* שהם שומרים על כשרות במטבח שלהם.

ד. לא ניתן לאכול ולשתות כלל במסעדות ללא הכשר, היות ומציאות של אדם בעל חזות דתית במסעדה עלול להכשיל אחרים. ניתן לקנות מוצר סגור עם כשרות עליו ולאכלו/לשתותו בחוץ.

ה. הגעלה נעשית ע"י הרתחת מים בכלי, והכנסת הכלי שצריך הגעלה לתוכו כאשר המים מבעבעים ורותחים תוך כדי שהם על האש. לא עושים הגעלה על כלים שהשתמשו בהם ב-24 השעות האחרונות. עדיף להוסיף למים מעט חומר פוגם (סבון למשל). ניתן להגעיל את הכלי בכמה פעמים, אך חשוב שבסופו של דבר כל הכלי כולו יהיה בתוך המים הרותחים באופן מלא.
בתהליך הכשרת מטבח כדאי לערב גורם שמבין בהלכה כדי שיפתור את כל השאלות שייתכן ויעלו במהלך ההכשרה. כדאי לפנות לרב השכונה/הקהילה באיזורך שיעזור לך.

ו. כלי בשרי שנכנס אליו בשר קר שלא הגיע לחום שמוגדר בהלכה כ"יד סולדת בו", כמעט 40 מעלות, מספיק לשטוף אותו והוא לא צריך הכשרה. ניתן להשתמש בסקוטש החלבי.

ז. יש מושג בהלכה של "טעם פגום". כלי שבושל בו מאכל כלשהו, גם אם ישתפו את הכלי - הוא עדיין נחשב ל"נותן טעם", היות ובדפנות הכלי נבלע הטעם של המאכל. לאחר 24 שעות הטעם שבלוע בדפנות נחשב "פגום", ולכן במצבי דיעבד, אם למשל בושל בכלי חלבי לאחר 24 שעות בלי שימוש בשר - לא נצטרך לזרוק את הבשר.

ח. רק אם את יודעת שתמיד הם מקפידים לבשל תוך הקפדה מלאה בין בשר לחלב, ושהם קונים רק ממקומות כשרים עם תעודת כשרות, ורק מוצרים כשרים. רק אם את יודעת שהם לא מבשלים בכלים או בתנור בשבת - אז מותר לך לאכול שם. ניתן להגיע לכל מיני הסדרים איתם כדי שיתאפשר לך לאכול אצלם. גם בנושא זה כדאי להתייעץ עם רב שיאמר לך איך ניתן לעשות זאת.

מקווה מאוד שעזרתי לך.
שנזכה כולנו לעשות תשובה מאהבה!
אריאל
(המשיב אינו רב)

כתבות נוספות