שאל את הרב

ברכות על ציצית

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 08/01/12 20:12 יג בטבת התשעב

שאלה

שלום רב,

יש לי כמה שאלות על ציצית(קטן):

1.על כל ציצית חדשה שלובשים אותה פעם ראשונה צריך לברך שהחיינו או רק בפעם הראשונה ששמים ציצית בכלל?

2.כשאני שם את הציצית בבוקר צריך לברך "על מצוות ציצית"? או רק כשאני מגיע לבית כנסת ושם שמה טלית ואז זה פותר גם את זה? ומה לגבי אם אני ישן עם הציצית?

3. כשאני מתקלח אז אחר כך צריך לברך על הציצית שאני שם? ואם אני מחליף ציצית?(מוריד את זאת שעליי ושם אחת אחרת), צריך לברך?

4. הבנתי שמנהג עדות המזרח להכניס את הציציות למכנסיים. אם זה מחזק אותי להוציא אותם מחוץ למכנס כי רק התחלתי ללכת עם ציצית אז אפשר להוציא?

תודה רבה!

תשובה

שלום
1. שני תנאים נצרכים לברכת 'שהחיינו', האחד, שהמברך יהיה שמח בבגד או בכלי החדש. השני, שהוא בגד או כלי שאנשים רבים רגילים לשמוח בו. ולענ"ד ציצית נחשבת כבגד ששמחים בו.

2. כתב הב"י ע"פ הרמב"ם שלילה אינו זמן ציצית ולכן גם כשישן עם הציצית יברך בוקר וכ"כ הרא"ש בתשו' וכן פסק שו"ע לבוש ערך השולחן ושת"ז. אבל הרבה פוסקים אחרונים כתבו שהישין עם ציצית לא יברך בבוקר - מנח"י חו"י חיד"א מלבי"ם ערוה"ש משנה ברורה פסקי תשובות ונראה שכך מנהג העולם - מה גם שחלק מהציציות קטנות מדי כך ואין בהם שיעור כדי שיכסה ראשו ורובו ( רוחב כ 58 ס"מ ואורך צד אחד 44 ס"מ , ולנוהגים כרב עובדיה יוסף רוחב 48 ס"מ על 72 ס"מ). ולכן מכוונים בברכת הטלית של בית הכנסת לפטור את הציצית.

3. אם אתה מחליף ציצית צריך לברך על החדשה ואם אתה מחזיר את הציצית הקודמת נראה שמנהג העולם שלא לברך וי"א שלאחר חצי שעה יברך.

4. כתוב (במדבר טו, לט): "וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה' וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָתֻרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם". לפיכך, צריך להקפיד להוציא את הציציות מחוץ לבגדים כדי שייראו. וכך נפסק ב'שולחן-ערוך' (או"ח ח, יא): "עיקר מצוות טלית קטן ללובשו על בגדיו, כדי שתמיד יראהו ויזכור המצוות".
ואמנם בכתבי הקבלה מובא בשם האר"י שעל פי הסוד מקום הטלית קטן צריך להיות תחת הבגדים. ועל פי זה יש שפסקו למעשה, שצריך להסתיר את הטלית קטן ואת הציציות מתחת לבגדים. וכך נהגו הספרדים, שלא הוציאו את ציציותיהם מחוץ לבגד (יחו"ד ב, א).
אולם בעל ה'מגן-אברהם' (ח, יג) באר, שכל דברי הקבלה אינם אלא לגבי הטלית-קטן עצמו, שהוא צריך להיות מתחת לחולצה, אבל את הציציות עצמן ודאי שצריך להוציא החוצה כדי שייראו, וכפי שמבואר מפשט הפסוק, שנאמר (במדבר טו, לט): "וּרְאִיתֶם אֹתוֹ". וכך כתב ב'משנה-ברורה' (ח, כו). ואם לא הראה את ציציותיו, מסתפק ה'מגן-אברהם' אם יצא ידי חובתו. ורק למי שהולך בין הגויים ומתיירא להוציא את ציציותיו, התיר ה'מגן-אברהם' להכניסם בתוך בגדיו, ובלבד שבזמן הברכה ומשך הילוך ארבע אמות יוציאם מבגדו.
ומורנו ורבנו הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, ראש ישיבת 'מרכז-הרב', היה חוזר ומזכיר לתלמידים את דברי ה'מגן-אברהם', שצריך להוציא את הציציות החוצה כדי שיֵראו, ועל ידי כך יזכרו את כל המצוות. ואמר הרב דוד חי הכהן שליט"א, מגדולי תלמידי הרצי"ה, ששאל את הרצי"ה האם הדרכתו להוציא ציציות מחייבת גם אותו, שכן מנהג משפחתו, (דודו היה ת"ח חשוב ומנאמני ביתו של בעל ה'בן איש חי'), שלא להוציא ציציות. והשיב לו הרצי"ה, שאינו צריך להוציא ציציות. ועל פי זה הוא מורה לתלמידיו הספרדים שלא להוציא ציציות. אבל הסכים שמי שנמצא בעבודה או בצבא עם ציבור שאינו שומר תורה ומצוות, יש חשיבות יתירה שיהיה בבגדו היכר שהוא מהדר במצוות, ואינו מתבייש לקיים מצוות גם בפני אנשים העלולים ללעוג עליו, ועל ידי כך יוכל ביתר קלות לעמוד בניסיונות.

ולהלן הרחבות ומקורות ועיין בספרי פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א באתר ישיבה http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=381

כתבות נוספות