שאל את הרב

תפילת מרפסות בקורונה מול הפרעה לשכנים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 10/04/20 13:00 טז בניסן התשפ

שאלה

שלום הרב

אני מתגורר בבניין שהוא חלק מפרוייקט של 4 בניינים, עם מרפסות קרובות - בהן אנו מקיימים מניין כבר יותר משבוע.

מעבר לשאלת תקפות המניין,

יש דיונים וויכוחים רבים בין הדיירים - בעיקר בשני עניינים:

א. בריאותית - המניין פועל על פי החוקים, ובכל זאת יש אנשים שלא אוהבים וכועסים על קיומו, בטענה שיש גם אנשים שמתפללים ברחבה ומסכנים (על אף המרחק ביניהם), ומאיימים גם בהזמנת משטרה.

ב. רעש - מספר דיירים כועסים על הרעש שהמניין עושה בבקרים. זה בא לידי ביטוי בהקפת חלונות ותריסים בהפגנתיות, הוצאת ראשים וגם צעקות לפעמים.

האם יש להתייחס לטענות אלו כעניין משמעותי ולשקול את הפסקת המניין בשל כך? לסגור אותו לגמרי? רק בבקרים לא לקיים?

יש לציין שמספר המשתתפים גדול ממספר המתנגדים בינתיים, גם בבקרים הרגילים בהם יש כ20 מתפללים, ובעיקר בשבתות וחגים, אז רוב הדיירים משתתפים ונהנים מהתפילות.

תודה רבה וחג שמח

תשובה

שלום וברכה

אין טעם של ממש בקיום מניין כאשר הוא אינו מבוסס על היסודות הקודמים לו, והוא "ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה". עבודת ה' חייבת להיות על עשיית צדק ומשפט, ולא על ידי נזק לאחרים. חז"ל אמרו על כך דברים מרחיקי לכת, בעיקר על הפסוק "בוצע ברך – ניאץ ה'", ועוד לפני סוגיית מצווה הבאה בעבירה קיימת חובה לקיים את התפילה, התשובה וההתעוררות על בסיס זה. לפני שנים התייחסתי לסוג דומה של דברים, ראה את נושא סיורי הסליחות בירושלים: https://bit.ly/2xhfmL6.

אולם, לפני שקובעים קביעה רדיקלית האוסרת את מנייני המרפסות בדרך זו – תמיד טוב יותר לדבר עם השכנים, ולמצוא פיתרון שיירצה את כולם. זו צריכה להיות התמודדות עם כל קונפליקט ועם כל סתירה, גם במישור הפילוסופי, גם במישור המוסרי, וגם במישור המעשי: לפני הכרעה כדאי לשוב אל נקודות המוצא ולבחון האם ניתן לשנות אותן, כדי שלא יהיה צורך בהכרעה של דבר אחד על חשבון השני, אלא אפשרות לחיות עם שניהם.

לכן, מה שנכון לעשות הוא לדבר עם השכנים המתנגדים, מתוך הנחה שעמדתם לגיטימית (גם אם היא תובעת יותר מהחוקים ומהדרישות), ולמצוא את הדרך שניתן לעשות זאת. למשל, לקבל על עצמכם שלא מקיימים מניינים כאלה אם יש מישהו ברחבה, אלא רק במרפסות; להחליט כי מניינים אלה יתקיימו רק במנחה וערבית ולא בשחרית; להסכים על ימים מסוימים שיהיה גם בשחרית וכדו'. משעה שהשיח נעשה בין אנשים המבקשים כל אחד את טובת השני – מוצאים את הדרך לעשות זאת בצורה הראויה.

כל טוב וחג שמח

כתבות נוספות