שאל את הרב

תפילה בלב בלי דיבור

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 27/03/19 23:22 כ באדר ב'

שאלה

שלום רב,

אני מתפלל 3 תפילות ביום. הדבר גורם לי לאי נוחות בגרון. בכל פעם שאני קורא את התפילה (לשם יחוד, תהילים, ברכות שמע, שמע, עמידה, תהילים, עלינו לשבח).

מרגיש יובש מציק כזה בגרון וממש כואב לי לקרוא כל יום את אותו הדבר.

בתפילת העמידה יותר קל לי מכיוון שאני לא מאמץ את מיתרי הקול.

להלן מספר שאלות:

1. רציתי לדעת, האם בימי חול, כאשר הנוסח הוא קבוע, מותר לי להתפלל בלב את פרק התהילים של אשרי ואת פסוקי הדזמרה? (כי הבנתי שתהילים מותר לקרוא בלב שכן אין חיוב, והשאלה אם גם כחלק מהתפילה)

2. ובהזזת השפתיים מבלי להוציא קול?

3. מה לגבי קריאה בלב של ברכות שמע? (את קריאת שמע עצמה אקרא בקול רם!)

4. ברכות שמע - בהזזת שפתיים מבלי הוצאת קול? (את קריאת שמע עצמה אקרא בקול רם!)

5. שיר למעלות \ עלינו לשבח - בלב

6. שיר למעלות \ עלינו לשבח - בהזזת שפתיים

בעצם אסכם ואומר, מאוד לא כיף לי בימים רגילים לאמץ את מיתרי הקול שלי, מה גם שיש לי קול רם מבלי לשים לב וזה יוצר אצלי סוג של כאב. כאשר אני מתפלל בלב, הכוונה שלי היא הרבה יותר גדולה, אשמח לדעת האם מותר להתפלל את החלקים הללו בליבי או\ו בהזזת הפה?

תודה רבה!

תשובה

לשואל שלום,

השתדל בחלקים:

א. קריאת שמע (וברכותיה) - להשמיע לאוזן. לא חייבים בקול רם.

ב. תפילת שמונה עשרה וכל התפילה - לחתוך את המילים בפה, מבלי להוציא קול.

אין צורך לאמץ את מיתרי הקול, אלא הזזת השפתיים וחיתוך העיצורים.

ועוד חשוב להזכיר דברי הגמרא: "המשמיע קולו בתפלתו הרי זה מקטני אמנה, המגביה קולו בתפלתו הרי זה מנביאי השקר " שהיה דרכם לצעוק בתפילתם כמו שמסופר במעמד אליהו בהר הכרמל.

חשוב: עיון בעיניים לא מספיק. משום שלהלכה פוסקים "הרהור לאו כדיבור דמי".

(מקורות: שו"ע סימן סא,ג | סימן קא,ב | משנ"ב שם | ביאור הלכה שם "ואם אינו יכול לכיון" בשם הזוהר | כף החיים שם | בבלי ברכות דף כ דף כד דף לא | מלכים א יח | )

כתבות נוספות