שאל את הרב

איך אפשר לעורר את הרגש באמונה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/10/19 02:06 ט בתשרי התשפ

שאלה

שלום הרב.

אני מאמינה שיש בורא לעולם ושהוא משגיח ושהוא אמת ותורתו אמת, אבל מה זה מאמינה? אני יותר מאמינה בקטע השכלי והתיאורתי פחות מצליחה להרגיש את זה.

וגם בזמן האחרון לפעמים כשאני מתפללת אני לא מרגישה שיש מי ששומע מרגישה שאני מדברת לעצמי,לפעמים יש לי כזה מחשבות של למה אני עושה את זה בכלל?

מפחיד אותי להגיע למצב של חוסר אמונה.

איך אפשר לעורר את הרגש? אפשרי בכלל?

תודה,

מוריה.

תשובה

שלום!

כשקראתי את שאלתך המקסימה מייד נזכרתי במשפט על המשפט – "בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל". האימהות שהתפללו לילדים, חנה שהתפללה ללא קול וקיבלה שכר, שירת מרים, שירת דבורה... ובטח במהלך הדורות היו אינספור נשים שהתפללו. אבל מה עושים במצב שיש אמונה אבל אין רגש? יש לזה תקדים? הוראות הפעלה?

ברשותך, נעבור על שלושת המושגים שכלי-תיאורטי, אמונה ורגש, ע"י מצב נתון:

אנו רוצים לצאת מהבית בחורף והשמים מעוננים בענני גשם. האם יש סיכוי שניפגע מברק כשנצא?

בשכל-תיאורטי: אין סבירות כל כך, אפילו לא התחילה סערה. אבל שום דבר לא מחייב, אולי כשנצא החוצה ישר מזג האוויר יתחלף תוך שנייה?

באמונה: אנו מאמינים/לא מאמינים שהמצב יישאר כך.

ברגש: הרגשת ביטחון לצאת או לא לצאת – נוצרת בעקבות האמונה.

לתינוק אין יכולת שכלית להחליט מי טוב עבורו ומי לא. בכל זאת הוא נותן אמון מלא (אמונה) בהוריו שיבואו אליו כשהוא בוכה (רגש).

במילים אחרות אמונה היא לא בדיוק רגש אלא היא יוצרת רגש. קל וחומר בתפילה – ככל שיותר מאמינים (וכך יוצרים רגש של אמון בקב"ה), כך יש יותר כוח להתפלל.

בטח עכשיו את אומרת משהו כמו: "אבל כתבתי שבזמן האחרון לפעמים כשאני מתפללת אני לא מרגישה שיש מי ששומע. מרגישה שאני מדברת לעצמי".

חשוב לזכור: שאם השתדלנו כמה שאפשר ולא הצלחנו – זה בסדר גמור וזה נחשב. הקב"ה מחשיב בעיקר את המאמצים שלנו. מה אנחנו עושים הלאה בעקבות ההצלחה/כישלון.

בקיצור: מודעות ובעקבותיה מעשים זאת הדרך ההפוכה למצב של הגעה לחיסרון באמונה.

למה אני מתכוון? אני לא מכיר אותך אישית, וגם לא את סביבתך והזמן שיש לך, אבל בעיקרון כל קושי מסמן שאולי כדאי לנסות להתקדם, להוסיף נדבך.

דוגמה: אם את רוצה להתקדם בנושא תפילה את יכולה ללמוד לימוד יומי קצר וקבוע מסידור עם פירושים או ספרים על תפילה (אכתוב בסוף כמה מומלצים), ספרים באמונה. לקרוא שאלות ותשובות באתרים ולשמוע שיעורים בנושאים שונים (ממליץ על מכון מאיר).

לסיכום: אפשר לעורר את הרגש של התפילה ע"י הוספת לימוד על תפילה (לימוד אמונה שיוצרת רגש אמוני). הרגש יתגבר לאט לאט, אולי ייקלח לא מעט זמן. אבל שווה השקעה.

הנה כמה המלצות: עשייה: תנסי להתבודד נגיד 5 דקות לפני תפילה שתבחרי בה (כמה שיותר צמוד) ואם אי אפשר – גם אחרי זה טוב. בדקות האלה תתבייתי על ברכה מסוימת או כמה ברכות ותחשבי איך המילים קשורים לחייך הפרטיים או לחיים הכלליים.

שו"תים מאתר "חברים מקשיבים" בנושא "תפילה" https://www.makshivim.org.il/copy-of-6 ובמיוחד השאלה https://www.makshivim.org.il/answer?id=947418

לימוד רק אחד, בקביעות ובקצב שלך: על תפילה – "בסוד התפילה" הרב ראובן פיירמן. "הסידור והתפילה" הרב שטיינזלץ, "תפילת יוסף" (ספרדי/אשכנזי). על אמונה – שיעורים באתר מכון מאיר http://www.meirtv.co.il/site/ . איך לבנות חיים. חברותא במסילת ישרים עם הדר גולדין". "עיין ערך יהדות" הרב חגי לונדין. "היי הרב" – הרב יוני לביא.

מקווה שעזרתי, עלי והצליחי!

דורון

כתבות נוספות