שאל את הרב

פירוש המילה 'ברוך' בברכה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/11/02 07:48 ג בכסלו התשסג

שאלה

שלום !

אשמח אם תוכלו להסביר לי שוב , למרות שראיתי שמופיעה באתר תשובה לשאלה זו, מהן משמעויות המילה " ב ר ו ך " . את התשובה שעניתם לכך באתר לא כל-כך הבנתי , אולי במילים פשוטות יותר או בדרך מסודרת יותר תוכלו בבקשה להסביר... תודה רבה על האתר !!

ליאור

תשובה

שלום וברכה,
ראשית רציתי לציין שאני לא מתכוון בתשובה, לכסות את הנושא כולו. גם אין בכוונתי לטפל בכל סוגי הברכות, שכן משמעות המילה "ברוך" משתנה מברכה לברכה.
"ברוך אתה ה'..." - איך אני יכול לברך את ה'? האם הוא זקוק לברכה שלי? מה בעצם אני אומר כאן?
בכדי להבין מה קורה כשאנחנו מברכים, ניקח לדוגמא את ברכת "בורא פרי העץ" על תפוח שעומד מולנו. בתפוח הזה ישנה התגלות של הקב"ה כיוצר ובורא של התפוחים בעולם, ואנחנו צריכים לברך אותו על כך. על כן חכמים תקנו לנו נוסח המבטא את הרצון והחיוב שלנו, שהקב"ה כבורא של פרות העץ, יתגלה יותר ויותר, עד שכל העולם ידע שהקב"ה יצר את תפוחי העץ.
אנחנו עומדים במציאות שבה הקב"ה אינו מופיע במלוא עוזו ותפארתו, המציאות הזו היא מסתירה חלק ניכר מהקב"ה. אין אנחנו רואים את הקב"ה כמו שראו אותו על ים סוף, גם לא כפי שהוא נתגלה בהר סיני, ואפילו לא כמו שהוא נתגלה בזמן בית המקדש. בכל יום אנו מייחלים שהקב"ה יתגלה יותר ויותר, עד שנגיע למצב ש"והיה ה' למלך על כל הארץ, ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד".
כל מה שכתבנו עד עכשיו זה ההבדל בין "אתה" ל"ה' ". "אתה" – בלשון נוכח, איך הקב"ה מתגלה אלי היום, למשל בתפוח. ה' – זה כבר משהו אחר, זה הגילוי השלם והמלא, של הקב"ה. הגילוי המלא שאליו אנחנו מתפללים. ואנחנו מברכים שה"אתה" שאנחנו רואים מול העינים, יתרבה ויגדל, עד שהוא יהיה "ה'". יש מפרשים שככה מסבירים את הפסוק "והיה ה' למלך... יהיה ה' אחד ושמו אחד" דהיינו שלא יהיה הבדל בין ה' לשמו. בין המציאות כפי שאנו רואים אותה, לבין הקב"ה במלוא גדלו ותפארתו. "ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים".
לכן אנו מקדימים את המילה "ברוך", שכוונתה, ש"אתה" יתברך ויגדל עד שיהיה "ה'".
הפרוש העברי של "ברכה" / "ברוך", הוא התברכות, ריבוי, תוספת. המהר"ל מפראג בנתיב העבודה (פ"ב) מסביר שהשורש ב,ר,ך, מורכב משלושת האותיות שהגמטריא שלהם היא, השניה ברמה המספרית שלהם. דהיינו 2,20,200. וכוונתו לומר, שהשורש של ברכה, הוא ריבוי, כי 1,10,100, הם בודדים ולא מציינים שהתחלנו להוסיף ולהרבות. לעומת 2... שמציינים שהנה התחלנו להוסיף ןלהרבות. והרי זוהי מטרת הברכה (גם כשאני מברך חבר ב"מזל טוב" אני מתכוון שהמזל שלו יתרבה).
בחסידות מסבירים את אותו רעיון, בדרך שונה. המילה ב,ר,ך, מקורה בפעולה חקלאית של הברכה. הברכה- היא לקיחת ענף מעץ בוגר, וממנו אנו מצמיחים אילן נוסף. הוספה וריבוי.
סיכום:"ברוך" יהי רצון שתהיה התרבות והוספה של ה"אתה" עד שהאתה יגיע ל"ה'"... בורא פרי העץ.
בברכה
שמיר, חברים מקשיבים.
רציתי להפנות אותך למקור נוסף שדן בדברים: ספר אמונות של הרב הס, חלק א' עמ' 129.


כתבות נוספות