סגור

על מי חלה חובת ההלכה בתחום הכלכלה השחורה

שלום כבוד הרב,

יש לי שאלה ספיציפית שאשמח אם תוכל להרחיב את מקור התשובה לך ביהדות שמתוך זה אוכל גם ללמוד על סוגיות הבאות הרלוונטיות.

האם ניתן לרכוש שירות מספק שלא מדווח ?

אין לי באמת ידיעה, אך בגדול לא מקבלת קבלות, ויש סיכוי מסוים שיש פה כבודה בשחור.

תוהה לגבי השאלה הזו, כי מצד אחד אין לי אחריות על האדם וזה לא שלי, הרי אני לא בחרתי בחוסר היושר.

מצד שני- אם לא הייתי לוקחת שירות ממנו, אז לא הייתי מספקת או מביאה את האדם לידי חטא והאם כך יש לי את האפשרות למנוע ע"י אי קבלת שירות ממנו ?

מצד נוסף, זה מתיש ולא נגמר- כי לא ניתן לדעת עד כמה האדם מולך ישר ולפעמים זה גם לא נעים לשאול שאלות חודרניות כאלו..

ובעיקר תוהה, כי זה לא שלי, לא אני בחרתי בחטא.

תודה מראש !

תוכן התשובה:

שלום וברכה

משניות בסוף מסכת בבא קמא אוסרות לשתף פעולה עם עוברי עבירה בתחום הממוני.

למשל: משנה מסכת בבא קמא פרק י

(ט) אֵין לוֹקְחִין מִן הָרוֹעִים צֶמֶר וְחָלָב וּגְדָיִים, וְלֹא מִשּׁוֹמְרֵי פֵרוֹת עֵצִים וּפֵרוֹת.

לכן, היה נכון לפסוק כי אסור לסחור בשחור.

לא זו בלבד, אלא שזו שותפות גם במעשה לא מוסרי, שכן בסופו של דבר – אם נהיה שותפים בהעלמת מיסים מדובר בגזל הציבור.

ברם, את הכללים קובעת המדינה. משעה שהמדינה הטילה את החובה על הספק ולא על הלקוח – האחריות מוטלת עליו. הלקוח אינו עובר על "לפני עיוור", כיוון שלא הוא הגורם לעבירה הזו.

לכן, איני חושב שצריך לעשות בדיקות וחקירות וכדו', ופעמים רבות כתבתי כי האחריות על ה"שחור" היא על הספק ולא על הלקוח. אולם יהיה נכון להשתתף בצמצום הבעיה.

כל טוב

התשובה התקבלה מהרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר אורות שאול
יא באדר התשפא
,
23 בפברואר, 2021
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

גדעון סער באולפן כיפה צילום: כיפה

סער מבטיח כי גם אם ביידן יתנגד לבנייה בירושלים: "אנחנו צריכים לעמוד על הזכויות שלנו"

קרא עוד