שאל את הרב

משוך בערלה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 08/03/21 12:05 כד באדר התשפא

שאלה

שלום לכבוד הרב,

רציתי לשאול שאלה בנושא שלא נעים לי לדבר עליו, אבל אני חייב לדעת מה לעשות,

למרות אי הנעימות אני אנסה לפרט את השאלה, סליחה מכבודו אז השאלה היא ככה, מאז שאני מכיר את עצמי יש לי עור רחב על איבר הברית, ואני מסוגל למשוך את העור שיכסה את העטרה (ראש האיבר, אני חושב שקוראים לזה 'עטרה') אבל לא כמו מי שלא נימול, כי העור לא נשאר לבד על העטרה הוא פשוט חוזר למקומו, אבל אם אני מושך עד שזה מכסה את כל העטרה "גם את הנקב של יציאת השתן" זה יכול להישאר ככה כמה דקות עד שאני כאילו מפעיל את השריר ואז זה חוזר למקומו, כשהייתי בחור אני עשיתי את זה מתחביב עד שזה הפך להרגל, מספיק לי פעולה פשוטה של משיכת העור, וזה מכסה את העטרה ואני מדגיש שוב עם הנקב של יציאת השתן, כי בלי זה, העור חוזר למקומו, ורק כשאני מלביש את כל העטרה זה מחזיק ונשאר ככה,

מקווה מאוד שהרב הבין את המציאות של השאלה, היום אני ראיתי במקרה דברים חמורים על משיכת ערלה, והתמלאתי פחד ורעדה, האם זה אומר שהמוהל שלי לא עשה את זה נכון?? יצוין כי אבי הוא ירא שמים ובטוח לקח מוהל ראוי והגון וירא שמים.

ובמקרה שכן, מה אני צריך לעשות ואל מי אני אמור לפנות?, והאם זה משהו שאני חייב לעשות ברגע הראשון או שאני יכול להתייעץ לגבי זה.

בקיצור, ברוב הזמן העור לא משוך, רק שלפעמים מחוסר שימת לב, (בד"כ זה בגלל זיעה או אי נוחות באותו מקום או סתם מהרגל,) אני מושך את העור על העטרה עד שזה מכסה גם את הנקב, אני לא יודע איך להסביר את זה אבל כשזה משוך זה לא נראה בכלל כמו מישהו שלא נימול, כי זה כאילו שהאיבר מחזיק את העור, בקיצור אני חושב שמישהו צריך לראות את זה, אבל איך עושים את זה?????????????????? בבקשה תעזור לי!!

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

א. הרמב"ם הל' מילה פ"ב ה"ה כתב שמי שערלתו מכסה איסורו מדרבנן בגלל שהוא בעצם נימול, אבל הרמב"ם עצמו (פ"ג סוף ה"ח, הל' תשובה פ"ג) כתב שהמושך ערלתו הרי שאין לו חלק לעולם הבא. ומשמע שהאיסור הוא מדאורייתא, וצ"ל שיש לחלק בין מושך ערלתו בגלל שהוא רוצה להראות גוי ובזה יש איסור תורה אבל אדם שסתם נמשכת ערלתו אין בזה איסור אלא מדרבנן. לפי הנכתב במכתבך אתה לא עשית זאת חלילה כדי להראות גוי, ועל כן אין בכך את הדברים החמורים שהוזכרו בעניין זה.

ב. הגדרת המשוך היא כפי שכתב הרמב"ם (פ"ב ה"ה) מה קורא בזמן הקשוי האם אז ניכר או לא, לפי דבריך במכתב נראה שבזמן קשוי (עשיית שריר) הכל מגולה כך שאין בכך שאלה הלכתית קשה. אמנם יש פעמים אצל כבדי בשר שיש פעמים בעיות כאלו, אבל זה נדיר מאד.

כמו כן יש לציין שאנו לא מוצאים מושכי ערלה בתקופה האחרונה (הגמ' מספרת על עכן ויהויקים ועוד, אבל לא בדורות אחרונים), ובייחוד כשעושים פריעה זה כמעט בלתי אפשרי למשוך את הערלה לזמן ארוך מלבד בהשתלת עור.

בכו"א ברור שהאיסור החמור הוא על הכופר בתורת משה וכן כמעט המציאות זה לא נמצא, אמנם אם עדיין יש לך ספקות גש למוהל מומחה שיסביר לך את מה שקורה אצלך, ובייחוד אם אפשר מוהל שגם מל גרים מבוגרים שמכיר את הנושא.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות