שאל את הרב

מחילה גאולה כיבוד הורים ועוד

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 21/08/17 21:16 כט באב התשעז

שאלה

כבוד הרב רציתי לשאול מספר שאלות:

1 האם כולם יהיו בגאולה (צדיקים חילוניים מסורתיים דתיים) או רק הצדיקים או רק הצדיקים והדתיים הרגילים או שגם אלו שהיו מעט דתיים אבל לא כל כך לדוגמא שלא שמרו נגיעה

2 השאלה הבאה מאוד חשובה לי לכן אם אתה בספק אבקש שלא תענה- האם להגיד לאדם ''בוא נפתח דף חדש'' והוא מסכים האם זה נחשב שהוא מחל לי על כל הדברים שעשיתי לו ואין צורך שהוא יגיד שהוא מוחל

3 אם אני שואל מישהו אם הוא מוחל על כל מה שעשיתי לו וענה לי רק : ''כן'' האם זה נחשב למחילה או שהוא צריך להגיד ''מוחל'' והאם יש חיוב להגיד שלוש פעמים ''מוחל''

4 מה זה אומר ש''אסור להורות הלכה בפני אבי ומורי'' האם הכוונה שאסור ללמדם דבר חדש או שהכוונה שאסור לבקש מהם לעשות דברים

5 האם מותר לדלג על הזמירות המיוחדות לשבת {תפילה למשה איש הא-לוקים וכולי} בגלל שאני מאחר לתפילה

6 האם מותר לדבר סתם דיבורים שלא קשורים לקדושה ועסקים והאם מותר לספר בדיחות

7 אם אני רואה שלמישהו קרה דבר מאוד מצחיק ואני עם חבר שלי ואני לא מצליח להשתלט על עצמי ואני צוחק האם זה נחשב ללשון הרע

8 האם מותר להתיר קשר נעליים כפול בשישי בלילה לפני השינה או שאסור

9 מה המרחק שאני צריך להרחיק ממיטתי למיטת אימי

תודה רבה וסליחה אם שאלתי שאלות שנשאלו

תשובה

1. כולם יהיו בגאולה הקרובה והשלימה במהרה בימינו. כולם יחזרו בתשובה שלימה מאהבה רבה. לכן בתפילת העמידה לאחר ברכת חונן הדעת אנו מבקשים על החזרה בתשובה שלנו ושל כולם ורק אחר כך מגיעה ברכת הגאולה.

2. אין צורך שהוא יאמר זאת בפירוש בפה אם ברור שכוונתך וכוונתו היא לפתוח דף חדש באמת ולמחוק את כל העבר ובדגש על עניין מסויים. אולם אם אומרים כך כמו מס שפתיים או מפני שלא נעים וכד' אין בזה מחילה כלל. כלל העניין שמחילה אמיתית נעוצה ביכולת לסלוח ולמחול באמת ולא באמירה מסויימת.

3. אין צורך לומר מחול או מוחל. פעמים רבות המבקש מחילה מבקש שמי שמוחל לו יאמר זאת שלוש פעמים כדי לחזק את העניין, אבל אין בזה צורך אמיתי.

4. אם האבא או האמא שואלים אותך מותר לך ללמדם. כמו כן מותר ללמדם תוך כדי שהן יושבים בשיעור שאתה מעביר לאחרים. אולם אם יש ויכוח ויושבים שם אנשים שונים והוריך אסור לך לומר להם אתם טועים או הלכה לא כך וכדומה. אמנם גם במקרה זה אם אמרו נשאל את בננו אתה יכול וצריך לומר את ההלכה כפי שלמדת אותה. גם גערה אחד על אחד אסורה, אולם אתה יכול לומר לאבא או לאמא שנראה לך לפי ה שלמדת שההלכה היא כך וכך, ורק אם אתה יודע בהם שישמחו לשמוע. כלל הדבר. אינך ממונה על הצד הרוחני שלהם, אולם אם הם שמחים בעצותיך ורוצים להיעזר בידיעותיך מצווה עליך לעזור להם.

5. ראוי מאוד שלא לאחר לתפילה, אולם אם קרה המקרה ואחרת אכן תדלג על זמירות אלו כדי להגיע לקריאת שמע ולתפילת העמידה עם הציבור.

6. אדם רגיל לא יכול הימלט שלא לדבר על סתם דברים, וכגון שרוצה לתכנן מסלול טיול, או לדון במקרה מסויים ולהסיק ממנו תובנות כאלו ואחרו וכד', והדבר מותר לכתחילה. האיסור לעסוק בדברים בטלים הוא בדברים שלא מקדמים את האדם בעולמו הרוחני אולם אדם שמנתח דברים שקרו לו או לאחרים ומסיק מסקנות חיוביות הוא בוודאי עובד ה'. לגבי בדיחות, העניין תלוי בסוג הבדיחות. מצאנו שגדולי האמוראים סיפרו בדיחות בשיעורים, וכן נוהגים גם כיום רבנים רבים, אולם מטרת הבדיחות היתה להתקרב לעבודת ה' ולפתוח את הלב. בדיחות המעליבות אנשיםם אחרים וכגון בדיחות על עדות או על מגזרים שונים, נשים/גברים וכד' אין מקומן כלל.

8. אין להתיר או לקשור קשר כפו בשבת לכל הדעות, שזהו קשר של קיימא, ולחלק מהראשונים יש בקשירת קשר כזה או בהתרתו איסור תורה. לכן אם קשרת לפני השבת את הנעל בקשר כפול לא תוכל להתיר אותו בשבת כלל, ותיאלץ לחלוץ את הנעל מבלי לפתוח את הקשר.

9. הדבר תלוי בגיל שלך. לילד קטן עד גיל 6 לערך מותר לישון אפילו צמוד לאימו. מגיל חינוך שזה גיל 6 לרוב הילדים צריך שלא לישון באותה המיטה. אמנם אין שיעור מינימאלי להרחקה, ורק צריך שלא ייגעו האחד בשני. מעבר לזה, יש לראות האם לאמך נעים שבנה יישן אתה. לרוב האמהות הדבר לא נעם כשהילד כבר בוגר.

חודש טוב,

כתבות נוספות