שאל את הרב

מה יקרה אחרי 6000 שנה לעולם?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/10/05 13:31 ג בתשרי התשסו

שאלה

אומרים שהעולם יגיע לסופו בשנת 6000.

אז אני שואלת:בשביל מה ה' ברא עולם? בשביל לסיים אותו אחרי 6000 שנה?

מה הקטע הזה בכלל? איך אפשר להמשיך לחיות שיודעים שיש סוף לעולם הזה?

זה מאד מציק לי...

וגם שמעתי שכל החגים יתבטלו שיבוא המשיח-מה הקטע?

הדברים האלה אמורים לגרום לי לרצות שהוא יבוא?

יעני ימות המשיח=סוף העולם...

זה לא מפתה במיוחד...

אני אשמח לקבל תשובה מפורטת:-)

תשובה

שלום וברכה,
את פשוט צודקת. יש טעות נפוצה בציבור, כאילו יש סוף לעולם שה´ ברא, ואם היה כך – כל שאלותייך היו נכונות מאוד. אולם, בפרק הראשון של ספר בראשית אנו למדים שאילו לא היה אדם הראשון חוטא, הוא היה [חי לעולם]. ומוסכם בכל הספרים שהתייחסו לכך, כי חטא אדם הראשון יתוקן בסופו של דבר, והאדם יחזור לחיי נצח, שהם אפילו חיים מלאים ועשירים עוד יותר מהחיים שהיו לפני החטא.
אז למה אומרים שהעולם יחרב בסוף 6000 שנה? הרמח"ל בספר דעת תבונות מסביר, שהכוונה היא לחורבן של מדרגת העולם הקיים, משום שהעולם יתעלה למדרגה עוד יותר גבוהה. אין על העיקרון הזה ויכוח, כי הגמרא עצמה מתייחסת לשאלה היכן יהיו נשמות הצדיקים באלף השביעי, כאשר העולם הפיזי שאנו מכירים לא יהיה. מה בדיוק יהיה? איני יודע...
והאמת היא – אני לא חושב שצריך להתעסק בכך יותר מידי. הקב"ה שם אותנו בעולם נפלא ומקסים, כשיגיע הזמן לעלות קומה – הוא כבר ידאג שנעבור לשם בצורה הכי חלקה שאפשר... תמיד טוב לשמוח במקום שבו נמצאים, כי הוא המקום הכי מתאים לאותו זמן.
ומכאן גם תשובה לעניין החגים שיתבטלו: ראשית, זה לא מדוייק שכאשר יבוא המשיח יתבטלו החגים, ומה שכתוב זה ש"לעתיד לבוא כל המועדות בטלים", ו"לעתיד לבוא" אין פירושו ימות המשיח אלא תקופה מאוחרת יותר. אבל רגע, איך יכול להיות שהמועדים יתבטלו? הרי התורה היא תורת נצח?
לשאלה זו יש שתי תשובות, שבשורשן הן אחת. המועדים יתבטלו במדרגתם הנוכחית, או שאנו נתרומם למדרגה גבוהה עוד יותר שבה המועדים יקבלו משמעות חדשה. גם כאן, אני לא יודע בדיוק מה זה אומר. מה שבטוח, [עכשיו] הדבר הכי מתאים לנו הוא לקיים את המצוות ולחיות בעולם שה´ שם אותנו בו. באופן זה גם מסביר המהר"ל את העובדה שהעולם הבא אינו מוזכר בתורה – כי אנחנו עכשיו בעולם הזה! ובמקום להתעסק בעולם הבא, נתמקד בדרך שבה אנו מגיעים לקרבת ה´ דרך העולם הזה.
ראי גם:
למה להתאמץ לחיות? https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=32982

אשמח להרחיב במידת הצורך,
חג שמח,
יעקב,
yaakov@makshivim.org.il

כתבות נוספות