שאל את הרב

לתקן עולם במלכות שדי

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 03/08/20 13:01 יג באב התשפ

שאלה

שלום הרב.

תודה לאל וישתבח ויתעלה שמו לעד, לאחרונה אני יותר מבינה שאולע המשמעות של הקיום שלי פה/ הרצון שלי הוא להמליך את השם על המציאות, או אולי במילים אחרות, אם זה באמת זה, לתקן עולם במלכות שדי, להנכיח את השם במציאות. זה מסתדר לי גם עם העובדה שהמטרה של הקדוש ברוך הוא בבריאת עולמו היא להיטיב לנו, שנעבוד ונקבל שכר ולא נהיה "אוכלי חינם" (נהמא דכיסופא). כלומר המטרה היא ירידה לכאן, לצורך עליה. זה מסתדר עם זה שהקב"ה בעצם ברא עולם חסר, כדי שלנו יהיה מה לעשות כאן, שכן אם היה בורא עולם מושלם - לא היה בנו צורך ולא היה עם מה לעבוד.. ("אשר ברא אלוקים *לעשות*").

מה שלא מסתדר לי הוא - האם לקדוש ברוך הוא יש איזושהי צורה תכליתית לעולם? האם יש לו ציור סופי שצריך להגיע אליו והוא עושה זאת על ידינו, ככה שאנו שותפים שלו? או שהוא בכלל לא צריך אותנו ואולי כל המטרה שלו היא רק *להיטיב לנו* על ידי העבודה שאנחנו עושים *לטובתנו האישית* ובעצם אנחנו לא שותפים שלו אלא רק סוג של נתינים?

אם אכן אנחנו נתינים, אז מה הכוונה בלעשות *לשם שמים*??

תודה רבה!!!

תשובה

בס"ד

שלום רב,

יש לבריאה תכלית!

אנחנו לא נתינים כנועים למלך עריץ, אלא 'שותפים' לדרך ד' שמבשרת טוב לכל הבריאה כולה.

לפי משנת הרב קוק (ממשיך של ריה"ל - מהר"ל - רמח"ל) תכלית הבריאה - להשתלם: הבורא הוא שלמות עליונה ונשגבה מעל ומעבר לכל תפיסה אנושית. הבריאה היא מציאות משתלמת: שאיפת ההשתלמות ופעולת ההשתלמות היא היא אהבת הבורא וקרבת הבורא. בתפילה אנחנו מבטאים את הרצון שלנו להביא את העולם לשלמותו. בתורה אנחנו מקבלים את ההדרכה העליונה כיצד להוסיף שלמות בעולם. במצוות, מידות ומעשים טובים, אנחנו פועלים לתקן עולם ולהביא את השלמות.

אחד הצדדים הברורים של השתלמות הבריאה היא הוספת אחדות. הקריאה: 'ד' אחד' חוזרת בתנ"ך פעמים רבות. מלמד מה שהיא מעידה על הויתו הנעלמה של הקב"ה כאל אחד. היא מבטאת אחדות פנימית בכל ההוויה כולה. אנחנו מבקשים לגלות את אחדות ההוויה. לכך מכוונת תפילת 'עלינו לשבח' (מקורה בתפילת מלכויות בראש השנה) שמסתיימת בדברי הנביא זכריה (יד; ט): והיה ד' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ד' אחד ושמו אחד. אחדות השם בבריאה (= ד' אחד) שהיא נעלמה כרגע, תתגלה לעתיד לבוא בכל העולם (= שמו אחד).

כתבות נוספות