שאל את הרב

גיהנום

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 24/06/07 21:22 ח בתמוז התשסז

שאלה

שלום כבוד הרב.

יש לי כמה שאלות בנושא הגיהנום אני מקווה שלא ניצטרך להגיע לשם אבל..

מי בדיוק ניכנס לגיהינום זאת אומרת מה ההגדרה של רשע? זאת אומרת שומר שבת מחלל שבת?

הולך עם כיפה בלי כיפה?

מתנהג יפה לזולת מבזה את הזולת?

דיברתי עם שכביכול שומר שבת אבל לא לומד תורה מתפלל והולך עם כיפה לעיתים קרובות פעם בכמה זמן והוא אמר רק רשע גמור ניכנס לגיהינום גנב וכו'.

מצד שני עלתה לי המחשבה שהוא לא לומד תורה אבל הוא גם לא חוטא זאת אומרת מחלל שבת וכו' כמובן שכל בן אדם חוטא המון בדורנו אבל חטאים שאפילו לומד תורה יכול ליפול בהם אז מה הוא נחשב בדיוק?

והאם זה נכון שרק רשע גמור ניכנס?

וגם הקטע עם הייסורים שאדם שנונתים לו ייסורים כאן אז זה מזכך את הנשמה שלו האם הוא לא יכנס לגיהינום כלל? כל העבירות נעלמות או שחלק גדול מהם?

בעבר שמעתי סיפור על אדם רשע שעלה לשמים דנו אותו הוא אמר אף אחד לא לימד אותי תורה ומצוות הורידו אותו גלגול עוד פעם עלה עדין היה רשע ואמר אותו דבר אמרו לו פעם אחרונה שאתה יורד ירד בגלגול עוד פעם היה רשע אבל עשה מצווה אחת שדנו אותו אמרו לו יש לך שעה אחת בגן עדן וכל השאר גיהינום באותו יום שהוא ניפטר, ניפטר עוד צדיק גדול הוא שמע שדנו (או שהוא ראה שהוא בכה או משהו) אותו ואמרו לו שיכנס רק לשעה אחת לגיהינום וכל השאר גן עדן

ראה אותו רשע שהוא בוכה וזה כואב לו אמר להם תוותרו לו על השעה בגיהינום ואני מוותר על השעה שלי בגן עדן ובסוף שניהם נכנסו לגן עדן.

מבחינתי יש בסיפור הזה סתירה ענקית לכל דבר האם הוא בכלל אמיתי או הגיוני? ואני לא מדבר מבחינת זה שלמעלה כבר אין נסיונות ואי אפשר עוד לשנות כלום ובטח לא להתערב בדינים של אחרים אבל נגיד וזה סיפור לילדים קטנים עדין האם זה הגיוני שעל מצווה אחת הוא ינל מהגיהינום?

תודה מראש ואם אפשר כמה שיותר להרחיב בנושא הזה כי אני רוצה שזה יהיה מאוד ברור לי

תשובה

לשואל שלום רב
זהו נושא ארוך ולכן אענה כאן רק בראשי פרקים.
כל אדם נידון ע"פ מעשיו. אבל איך החשבון נעשה בדיוק איננו יכולים לדעת. לכל אדם יש את היכולות שלו, את הלחצים שלו, את היצרים שלו וכו', ולכן לכל אחד יש את הנסיונות שלו, שמתאימים רק לו. כל אחד עושה מצוות ועברות, והחישוב כמה שווה כל מצווה וכל עבירה, בהתאם לנסיונות שלו, לסביבה, לחברה, ליצרים שלו ולעולמו הפנימי, הוא חישוב אלוקי, שהמח האנושי אינו מסוגל להקיפו ולחשבו. ולכן איננו יכולים לענות על שאלות מסוג זה, של אדם שהוא קצת שומר שבת או לא, מכבד הורים ומחנך כראוי את ילדיו או לא, מוסר נפשו על ארץ ישראל ומתנהג בנימוס כזה או אחר לאנשים וכו' ולהתחיל לחשב מה מעמדו בעולם הבא.
מה שכן, חז"ל מלמדים אותנו כמה עקרונות. למשל על חשיבות מצוות מסויימות. למשל כלהדר בארץ ישראל יש לו חלק לעולם הבא. ולעומתם מצוות שעליהם נאמר אין להם חלק לעולם הבא. וכן עבירות שיש עליהן כרת וכו'.
מלבד זה מלמדים אותנו חז"ל את החשבון הכללי. אם הסך הכל הכללי של המצוות והעברות הוא בפלוס, זוכה לחיי העולם הבא. אמנם גם אז העבירות אינם נמחקות, אלא צריך לקבל עליהם עונש. וזה יכול להיות ע"י סבל בעולם הזה ח"ו, ואז יבוא לעולם הבא נקי ישר לגן עדן, וזה יכול להיות סבל בעולם הבא, בגהינום, ואחרי שיקבל עונשו יזכה לעולם הבא. ואם הסך הכל הכללי הוא שלילי, אז יקבל גהינום, ואחרי סוף זמנו בגהינום נשמתו נשרפת ואובדת. אדם זה יקבל את שכרו על הדברים הטובים שעשה בעולם הזה, בעושר וכו'. (ולכן מוצאים בעולם צדיק ורע לו, רשע וטוב לו. אבל זה כבר דיון אחר).
וכמובן, אפשר לעשות תשובה, שעליה נאמר "גדולה תשובה מאהבה, שהופכת זדונות לזכויות".
אבל כאמור, אין אנו יכולים לעשות את החשבונות האלה שיורדים עד עומק נשמתו של האדם ולהחליט מה מעמדו. מה שאנו יודעים זה מה תפקידנו, והוא להוסיף תורה ומצוות, ולתקן מעשינו בתשובה שלמה.
ולגבי הסיפור, סיפור חסידי בא בדרך כלל להדגיש נקודה מסויימת, ערך מסויים, ולחנך אליו. ולפעמים זה בא על חשבון נקודות אחרות, שלהם מכוונים סיפורים אחרים. (למשל כאן יש את הערך של מסירות נפש ממשית ונכונות להקריב אפילו את עולם הבא שלו) ולכן הערותיך על הסיפור צודקות.
בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות